ادعای رئیس گمرک درباره قاچاق کالا

فرود عسگری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد از قاچاقی که به کشور وارد میشود از مبادی رسمی است گفت: ما مدعی هستیم با کنترل هایی که از طریق سیستمها انجام میدهیم و بارنامه و گواهی بازرسی را از مبدا دریافت میکنیم ، کالای قاچاقی از مبادی رسمی وارد کشور نمی شود .


وی 15 میلیارد دلار آمار رسمی قاچاق ورودی به کشور را براورد دستگاههای دیگر عنوان کرد و گفت: آنها باید پاسخگو باشند و گمرک مسئول مبادی رسمی است .

وی گفت در حال حاضر با فعال شدن گمرک در مناطق آزاد در این مناطق هم دیگر قاچاق کالانداریم.

رئیس کل گمرک گفت: در راستای مکانیزه کردن گمرک جمهوری اسلامی ایران و سیستم های کنترلی در سال گذشته و امسال ، دستگاههای ایکس ری فوق پیشرفته ای تهیه شده است و با قرارگرفتن این دستگاهها در مبادی اصلی ورود کالا به کشور مثل بندر شهید رجایی ، دوقارون و سرخس و به زودی در اینچه برون و بازرگان کالاهای ترانزیتی به صورت صد درصد از این ایکس ری ها عبور خواهند کرد و همینطور کالاهای وارداتی که در سطح سه قرار دارند به وسیله ایکس ری ها کنترل میشود .

وی گفت : این دستگاهها این امکان را به کارشناسان ما میدهد که تصاویر ایکس ری ورودی و خروجی کانتینرهای ترانزیت را با هم مقایسه کرده و امکان ردیابی وجود دارد که ایا این کالا برابر همان اظهار نامه است یا خیر.

وی تاکید کرد: با نصب جی پی اس بر روی کانتینرها در صورت انحراف محموله از مسیر و یا توقف غیرمجاز کامیون های ترانزیتی می توان به سرعت آنها را ردگیری نمود. ضمن اینکه پلمب های کانتینرها در حال حاضر با تکنولوژی RFID انجام می شود که امکان جعل آن را غیرممکن می کند.که به این ترتیب مسیر ترانزیتی کشور بسیار امن خواهد بود.

عسگری ضمن اعلام رقم 7 میلیارد دلاری صادرات تا 29 اردیبهشت 97 گفت: با توجه به تصمیمات جدید دولت و زیربار رفتن سامانه نیما تا به حال نه تنها صادرات کالا نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته بلکه واردات کالا هم با رقم 6 میلیارد دلاری خود تا 29 اردیبهشت ماه نشان از عدم تاثیر سیاست های ارزی بر واردات کالا به کشور دارد.

وی گفت انواع کالاها از جمله کالاهای اساسی و قطعات منفصله خودرو به راحتی وارد کشور می شود و بانک مرکزی هم به کالاهای وارداتی ارز مورد نیاز را اختصاص میدهد.

عسگری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کولبران گفت: دولت برای ساماندهی کولبران سال گذشته دو مصوبه داشته برای انکه اینان از مشقت رهایی پیدا کنند قرار شد از مبادی ورودی کشور، کالا ترانزیت شود با اظهار صاحب کالا و ارائه مجوزها و کالا به بازارچه ها منتقل شود و با کنترل گمرک معافیت سود بازرگانی اعمال میشود . درمناطق آزاد هم نقش گمرک پر رنگ تر شده و همه کالاها باید با ثبت سفارش وارد شود .