قیمت‌‌ها در بازار سکه همچنان صعودی است/ دولت برنامه‌ای برای بازار ندارد

گروه اقتصادی- روند رشد قیمت‌ها در بازار سکه طی چند ماه گذشته به حدی بوده که به گفته طلافروشان، خریداران بازار طلا و سکه کم شده‌اند.

به گزارش افکارنیوز،  شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که چشم‌اندازی از کاهش قیمت‌ها وجود ندارد؛ آن‌گونه که در سال 1392 اتفاق افتاد.


بی‌برنامه‌گی دولت بازار را ملتهب کرد

برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند بی‌برنامه‌گی بانک مرکزی، بازار سکه را ملتهب کرد. به اعتقاد ناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص می‌گوید: بانک مرکزی برخی روزها عنوان می‌کند که سکه عرضه می‌کند و افراد هر تعداد سکه بخواهند می‌توانند خریداری کنند و گاهی هم جلوی فروش و عرضه را می‌گیرد. از این رو نداشتن سیاست‌گذاری مناسب نیز موجب شده این بازار ملتهب شود.

وی ادامه می‌دهد: همچنین نباید از تاثیر برخی مصاحبه‌های نابهنگام و بی‌موقع مسوولان بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها غافل شد، زیرا بر روی تغییر قمیت ارز و سکه اثر می‌گذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: البته باید اذعان کرد که گاهی نیز مردم بی‌دلیل نسبت به خرید سکه اقدام کرده و در واقع به این بازار هجوم می‌برند که ناشی از مولفه‌های ذکر شده است و همین امر سبب افزایش قیمت سکه می‌شود.

عملکرد ضعیف دولت در مدیریت بازارها

علی‌اکبر کریمی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در واکنش به سکه 2 میلیون تومانی عنوان می‌کند: ظروف مرتبطه از جمله اصول اقتصاد است، به نحوی که هر تصمیمی در یکی از بخش‌های اقتصاد گرفته شود، تاثیر آن را در بازارهای دیگر شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به مدیریت بازار ارز، بیان می‌کند: با جلوگیری از سفته‌بازی در بازار ارز، منابع فعال بازار ارز به سمت بازارهای دیگر از جمله بازار طلا حرکت کرده، از سوی دیگر قیمت طلا در سطح جهانی افزایش داشته است.



نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: از دیگر عوامل تاثیرگذار بر گرانی سکه، تبادل اخبار در سطح جهانی و منطقه‌ای است که باعث می‌شود برخی کشورها توسعه خرید طلا را رقم بزنند.

کریمی به مهم‌ترین عامل گرانی سکه اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش سکه، حرکت منابع گسترده نقدی از بازار ارز به سمت بازارهای دیگر است، دارندگان منابع مالی به دنبال بازاری برای حفظ ارزش سرمایه و کسب سود مناسب هستند به همین جهت به سمت بازارهایی مانند طلا، سکه و بازارهای سهل‌المعامله می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید در تصمیمات اقتصادی خود به اثرگذاری آن بر بازارهای دیگر توجه داشته باشد، ابراز می‌دارد: در کمیسیون اقتصادی به دولت تذکر داده شد که تاثیر تصمیمات خود را بر بازارهای دیگر را طی گزارشی به مجلس اعلام کند.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت التهاب بازار ارز بر بخش‌های دیگر تأثیرگذار بوده است، اضافه می‌کند: از دولت خواسته شده بود که تاثیر تک‌نرخی شدن دلار را در بازارهای طلا، سکه، مسکن، بورس، سهام و سایر بازارهای را گزارش دهد.

کریمی در این باره افزایش قیمت سکه نشان از عملکرد ضعیف دولت در مدیریت بازار ارز است، تاکید کرد: الزاماا نمی‌توان عملکرد دولت را مثبت یا منفی ارزیابی کرد بلکه تاکید داریم که دولت به نحوی تصمیم‌گیری کند که آثار آن در بازارهای دیگر قابل پیش‌بینی و کنترل باشد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس خاطرنشان می‌کند: تصمیمات اقتصادی دولت باید جامع باشد نه آنکه یک بخش اقتصاد را درست کنیم اما بخش‌های دیگر خراب شود.