قیمت خانه و اجاره نفس‌گیر شده است/ معرفی مقصران برهم زننده بازار مسکن

گروه اقتصادی- این در شرایطی است که کارگران دستمزدی کمتر از یک میلیون و 500 هزار تومان دریافت می‌کنند و به هیچ‌وجه همخوانی با قیمت خانه‌ها ندارد. قیمت اجاره‌بها نیز نفس‌گیر شده است. در روزهای پایانی سال گذشته، حداقل میزان دستمزد کارگران در سال 97 پس از چندین جلسه، بر اساس قیمت‌ کالاهای اساسی و موثر در سبد هزینه اقلام ضروری تعیین شد. به این ترتیب، حداقل دستمزد کارگران در سال 97 با افزایش 186 هزار تومانی، به «یک میلیون و 116 هزار تومان» رسید.

به گزارش افکارنیوز، در حال حاضر یک خانه 50 متری در جنوب تهران با قیمتی هر مترمربع 4 میلیون و 500 هزار تومان، 225 میلیون تومان قیمت دارد. این یعنی یک خانواده کارگری اگر هیچ هزینه‌ای در خصوص حقوق خود نداشته باشد، باید 201 ماه صبر کند. به عبارتی، 16.5 سال طول می‌کشد که یک فرد خانه‌دار شود.

با این وجود، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که هر روز قیمت مسکن افزایش می‌یابد. یکی دلیل این گرانی را بی‌برنامه‌گی دولت در کنترل بازار و به‌کار بردن سیاست‌های درست مسکنی می‌داند. دیگری، دلیل رشد بهای مسکن را حجم نقدینگی بالا در جامعه عنوان می‌کند؛ به طوری که مردم این بار پول‌های سرگردان خود را به بازار مسکن بردند. همان‌طور که این وضعیت را در بازار ارز و سکه مشاهده کردیم و صف‌های طویل برای خرید ارز و سکه شکل کرد. برخی هم عاملان گرانی مسکن را مشاوران املاک و دلالان و واسطه‌گران عنوان می‌کنند.

رضا علوی، یکی از خریداران خانه که از وضعیت بازار طی دو ماه اخیر به شدت گلایه می‌کند، می‌گوید: «فکر می‌کنید نقش دلال چیست؛ جز بالا بردن قیمت‌ها برای حق کمیسیون بالاتر. آخر سر این همه مشاور املاک برای چه در شهرها وجود دارد. زمانی که تعداد مشاوران املاک کم شود، تعداد معاملات در هر مشاور املاک بیشتر می‌شود. وقتی تعداد معاملات در تعداد کمتری از مشاور املاک‌ها انجام می‌شود، قیمت‌ها هم نجومی افزایش پیدا نمی‌کند.»

سهیل کرمی نیز متذکر می‌شود: «من خودم خونه خریدم. به واقعیت دیدم اگر فروشنده یک قیمت بگذارد، این‌ها می‌گویند ما بیشتر می‌فروشیم و مبلغی علاوه بر کمیسیون می‌گیرند.»

فرد دیگری تصریح می‌کند: «برادر، این سفته‌بازی نیست، اصلا سفته‌بازی لغتی من درآوردی است که ظرف چندسال اخیر اختراع شده و هرچه بخواهند، معنا می‌کنند. این تورم است، هنوز مسکن از تورم عقب‌تر است. مزد یک کارگر ساختمانی روزی 50 هزار تومان است.»

مهدی رضایی نیز معتقد است: «وقتی سود بانکی کم شود، پول‌ها در درجه اول به سمت ارز و طلا می‌رود. وقتی ارز و طلا هم محدود شود، پول‌ها به سمت مسکن می‌رود. البته که دلال‌ها تاثیر دارند، ولی تاثیر آن‌ها باعث افزایش 30 تا 40 درصدی نمی‌شود. در این اقتصاد مریض و بی‌برنامه هر چیزی امکان دارد اتفاق بیفتد. هیچ موقع نباید برای خرید مسکن هجومی اقدام کرد. با این حال قیمت ها خیلی بالا رفته است. با تشکیل کمپین نخریدن مسکن می‌توان این حباب به وجود آمده را از بین برد.