محافل دولتی مؤثر در گرانی ارز برای ساماندهی آن همراهی نمی‌کنند

یحیی آل اسحاق تصریح کرد: طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول میزان ذخایر ارز کشور رقمی در حدود 109 میلیارد دلار است. حالا به این رقم صادرات نفتی و غیرنفتی هم اضافه کنید، جمع این ارقام نشان می‌دهد که مشکل منابع ارزی نداریم. آنچه مشکل ایجاد کرده، تقاضاهای غیرواقعی به بازار است.
وی درباره عامل گران شدن ارز می‌گوید: حتماً عوامل داخلی مؤثر بودند. مثل همین اختلاف دیدگاه‌هایی که بین نخبگان و صاحب‌نظران درباره ارز مطرح شد. این اختلاف بین کسانی که در داخل دولت یا خارج از دولت مطرح شد هم بر انتظارات روانی افزایش قیمت ارز دامن زد.
صحبت‌های آقای ترکان و عقبه فکری که این دیدگاه را داشتند. دیدگاه آقای ترکان درباره ارز نمودی از یک جریان بود. دو نوع تفکر در دولت درباره ارز جریان دارد. جالب آنکه پایه هر دوی آنها قیمت دلار بین 6 تا 7 هزار تومان است. چندی پیش روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه جریان حامی دولت پرسشنامه‌ای را تهیه کرد که نرخ ارز را بر دو پایه 5 تا 6 هزار تومان و 6 تا 7 هزارتومان را به نظرخواهی گذاشت. من در آن نظرخواهی گفتم که اولاً این جدول غلط است و شما دارید به بازار جهت می‌دهید. دوم اینکه از نظر من قیمت دلار 4200 تومان است. این عدد را یک ماه قبل از تصمیم دولت گفتم.
آل‌اسحاق می‌گوید: فکر می‌کنم مجموعه فضاسازی‌هایی که شد و طرح دیدگاههای تئوریک درباره قیمت ارز، در راستای صحبت آقای ترکان که تأکید داشت «ارز گران، بد نیست»، یکی از عوامل افزایش نرخ ارز بود. البته گروهی هم در اتاق‌های بازرگانی از این دیدگاه حمایت کردند. در این شرایط در نظر بگیرید، گروهی که در خارج از کشور پول داشتند، با طرح اینکه ارز به 7-6 هزار تومان می‌رسد، تصور سوپر میلیاردر شدن پیدا کردند. این گروه هم بر فضاسازی‌ها دمیدند. به این اتفاق‌ها، مسایلی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ایجاد کرد، را اضافه کنید. بالاخره اندیشکده‌های سیاسی آمریکا بیکار ننشسته‌اند. آنها دریافتند که می‌توانند در اختلاف ارز در داخل ایران نقش ایفا کند.
او خاطرنشان کرد: سیاست دولت برای ساماندهی ارز درست است به شرط آن که همه نظرها یکی شود. برخی از وزرا موافق نیستند که باید همراه شوند.