بدهکاران بانکی وابستگی سیستمی دارند

به گزارش افکارنیوز ،غلامرضا اسداللهی در گفتگو با مهر، با اشاره به پرونده معوقات بانکی در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در بحث معوقات بانکی با گروههایی روبه رو هستیم که بیشترین معوقات بانکی متعلق به آنهاست اما متاسفانه برای مدتها کسی به سراغ آنها نرفته است.

وی با بیان اینکه وضعیت این گروهها تقریبا شبیه به گروه آریا است، گفت: این گروهها نیز شرکت های متعددی دارند حتی در بازرسی بانکها، هشدارهایی نسبت به آنها داده شده اما مسئولان بانکها به راحتی از کنار این هشدارها گذشته اند، همینطور به خاطر حمایت هایی که شده اند کسی به سراغ این بدهکاران نرفته است.

دبیر کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: هم اکنون در بررسی های کمیسیون، اسامی کسانی که بیشترین معوقات بانکی را دارند در آورده ایم و روی آن کار کرده ایم. معتقدم اگر به وضعیت این گروهها رسیدگی نشود شاید به نوعی بحثی مشابه گروه آریا را در سیستم بانکی مجددا شاهد باشیم.

اسداللهی گفت: متاسفانه هم اکنون بانکها بر کسانی تمرکز می کنند و فشار وارد می کنند که تسهیلات پایین دریافت کردند اما در برخورد با بدهکاران بزرگ بانکی به دلیل حمایت هایی که می شوند و وابستگی هایی که این گروهها دارند اهمال می کنند. به عنوان مثال همواره در برخورد با این بدهکاران گفته شده چون صنعت کشور در دست آنان است برخورد با آنها لطمه به کشور وارد می کند و بهانه هایی از این قبیل.

وی گفت: حتی بسیاری از این بدهکاران تسهیلاتی گرفته اند که در جای خود هزینه نشده است. و حضورشان به ۵-۶ سال قبل برمی گردد و تا امروز خود را کشانده اند.

اسداللهی یادآور شد: بدهکاران عمده بانکی حمایت هایی مانند حمایت های گروه آریا در سیستم داشته اند.

وی گفت: گزارش کمیسیون اصل نود پس از نهایی شدن برای قرائت در صحن مجلس به هیئت رئیسه ارائه خواهد شد.

دبیر کمیسیون اصل نود مجلس همچنین به تهیه گزارش تفصیلی از بررسی تخلف سه هزار میلیاردی در این کمیسیون خبر داد و گفت: کمیسیون اصل نود مشغول بررسی حسابهای بانکی و اسناد اعتباری مرتبط با تسهیلات دولتی ارائه شده به گروه آریا است.

وی ادامه داد: در دوره فعالیت شرکت های وابسته به آریا تسهیلات دولتی از قبیل زمین و یا واگذاری پروژه ها و حمایت های گمرکی وجود داشته که در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و گزارش بعدی کمیسیون درباره اختلاس شامل این موارد خواهد بود.