به گزارش مهر، محمد نهاوندیان در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: آنچه که در بازار ارز ظرف ماههای گذشته رخ داد، مورد پسند فعالان اقتصادی نبود، چراکه هیچ یک از فعالان اقتصادی، نوسانات بیحساب و کتاب ارز را برای فعالیت خود مناسب نمیدانند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: پدیده شکاف عمیق میان نرخ رسمی ارز و نرخ بازار آزاد سبب ایجاد رانت اقتصادی جدیدی در بازار ارز و به تبع آن، رفتارهای رانت‌جویانه شده است.

وی تصریح کرد: نوسانات این چنینی در بازار ارز، مسبب اصلی بروز برخی فسادهای اقتصادی است و در این میان، باید به سرعت، با هزینه‌هایی که ممکن است رانت اقتصادی ناشی از عدم ثبات ارز سبب شود، مقابله کرد.

به گفته نهاوندیان، آنچه که در شورای پول و اعتبار به منظور افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی صورت گرفته، حرکتی به سمت تک‌نرخی کردن ارز است و ضمن اینکه بانک مرکزی باید به صورت جدی، سیاست شناور مدیریت شده ارز را در دستور کار قرار دهد.

وی اظهار داشت: مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه، تعیین نرخ ارز باید با ملاحظه تورم داخلی و خارجی صورت گیرد؛ در این صورت است که کار پیش‌بینی در بازار ارز امکانپذیر است.

عضو شورای پول و اعتبار گفت: افزایش نرخ ارز تبعاتی دارد که باید برای مقابله با آن آماده شد.