ماجرای اعتراض کارکنان سهام عدالت چیست؟
گلایه کارکنان سهام عدالت در شهرهای مختلف در سازمان خصوصی سازی، این روزها رنگ و روی دیگری به خود گرفته است.

کارکنان تعاونی های شهرستانی ادعا می‌کنند 39 ماه حقوق معوق دارند و سازمان خصوصی سازی حق آنها را پرداخت نمی‌کند.

این افراد معترض عنوان می‌کنند که اواخر سال گذشته رئیس سازمان خصوصی سازی طی دستوری قول داده بود که حقوق معوقشان را پرداخت شود، اما تاکنون اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

جعفر سبحانی، مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی در مورد حقوق عقب‌افتاده برخی از کارمندان سهام عدالت، اظهار کرد: برخی از کارمندانی که خود را کارمند سهام عدالت و سازمان خصوصی سازی می‌دانند از زیر مجموعه تعاون‌ها هستند و به طور مستقیم کارمند دولت به حساب نمی‌آیند.

وی اضافه کرد: البته این افراد از آغاز طرح سهام عدالت تا سال 93 که فرآیند ثبت نام‌های این طرح به پایان رسید، از جمله کارمندان دولت برشمرده می‌شدند اما پس از اتمام ثبت‌نام‌های این طرح، دولت دیگر قراردادی با آنها منعقد نکرد.

سبحانی ادامه داد: این افراد مطابق قانون تا پایان زمان ثبت نام طرح سهام عدالت (پایان سال 93) تمام حق و حقوق خود را از دولت دریافت کردند، اما پس از پایان این دوره 10 ساله، دولت تکلیفی بر ارائه خدمات و حقوقی به آنها ندارد.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی مطرح کرد: البته دولت در سال‌های 94 و 95 مازاد بر قرارداد خود به این افرادی که همچنان مشغول کار بودند مبلغی را بابت حق و حقوق آنها پرداخت کرد و این درحالی است که مطابق قانون پس از این دوره 10 ساله، تعهدی برای این کار نداشت.

سبحانی گفت: در سال‌های مذکور دولت حدود 30 میلیارد تومان بابت معوقات این افراد به منظور یاری‌رسانی و ساماندهی وضعیت آنها پرداخت کرد اما این موضوع دلیلی برای ادامه ارائه خدماتی مازاد بر تعهد نیست.

این افرادی که در زمان ثبت نام طرح سهام عدالت به دولت یاری می‌رساندند، پس از دریافت  مازاد حقوق خود، باز هم به فعالیت های خارج از تعهد ادامه دادند. تعاونی‌ها طبق قراردادی با شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که از بخش خصوصی محسوب می‌شوند از این افراد خدماتی دریافت می‌کردند و بنابراین خدماتی همچون پرداخت حقوق، بیمه و سایر مزایای این افراد به طرفین این قرارداد مربوط می‌شود.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی ابراز کرد: سازمان خصوصی سازی در تلاش است که در طرح بعدی سهام عدالت از این افراد بهره ببرد اما اکنون این افراد از کارمندان سازمان خصوصی سازی قلمداد نمی‌شوند.

وی در رد این موضوع که سازمان خصوصی سازی در (20 اسفند ماه) در مراسم آیین نکوداشت سهام عدالت وعده‌ای مبنی بر تخصیص 18 میلیارد تومان برای ساماندهی این افراد نداده است، گفت: بنده برگزارکننده این مراسم بودم اما هیچگاه چنین سخنی از عالی ترین مقام سازمان خصوصی سازی نشنیده‌ام ، اگر اشخاص حقوقی و حقیقی مستنداتی برای تأیید این میزان تخصیص دارند، می‌توانند ارائه کنند.

سبحانی در پایان سخنان خود یاد آور شد: بنده حق و حقوق این افراد را نه تأیید و نه رد می‌کنم و تنها به بیان دستور صریح قانون اکتفا می‌کنم.

گفتنی است؛ کارکنان سهام عدالت در شهرستان‌های مختلف از افراد تحت تکلف نهادهایی همانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و غیره هستند.

در گزارش بعدی صحبت ها و مستندات آنها را می‌خوانید.