سخنان بدون سانسور بازاریان تبریز

در روزهای اخیر بازار برخی کالا و اجناس حال و روز خوبی ندارد؛ از یک طرف ردپای برخی سودجویان و اخلالگران در اقتصاد ایران و از طرف دیگر ایجاد برخی فضاسازی‌های روانی و هیجان کاذب دیده می‌شود.

این موضوع طبی روزهای اخیر در برخی راسته‌های تهران دیده شد به طوریکه آنها از وضعیت نابسامان بازار این اقلام، دلال‌بازی‌ها و عدم نظارت گلایه جدی و مطالباتی داشتند ولی جمع محدودی که از قشر بازاریان هم نبودند با ایجاد اخلال و رعب و وحشت در برخی راسته‌ها سعی بر نشان دادن چهره‌‌ای سیاه از وضعیت اقتصادی و هرج‌ومرج بازار‌ ایران داشتند.

از این‌رو فرصت را مناسب دانسته و پای صحبت‌های بازاریان تبریز نشستیم که ماحصل این گفت‌وگو به صورت کامل ارائه می‌شود.

در یکی از روزهای گرم تابستان، ساعت ۱۱ قبل از ظهر در بزرگترین بازار مسقف جهان حاضر شدیم.

*مغازه فرش‌فروشی در تبریز

آقای فرج نیا، تاجر فرش بوده و ۴۰ سال است که در کار فرش است. او معتقد است فروش از طرف مردم زیاد ولی خریدار فرش وجود ندارد.

اصلا فروشی نداریم که نوسانات ارز روی آن اثر بگذارد

وی افزود: دلار روی فرش هیچ اثری نگذاشته است چراکه اصلا خریداری وجود ندارد.

این بازاری تبریزی خاطرنشان کرد: انقلاب برای خودمان است و برایش جان می‌دهیم و می‌دانیم همه مطالبات باید از راه قانونی طی شود ولی دولتمردان هم به فکر ما باشند.

حسین علیاری،دیگر تاجر فرش که از ۳۰ سال پیش در کار فرش است، می گوید: لقب تاجر داریم ولی اجاره‌نشین هستیم.

فخرالدین مقدسی، تاجر دیگری است که  از سال ۶۲ در کار فرش مشغول است و به گفت‌وگو اضافه می‌شود. وی در این مصاحبه با تاکید به اینکه  ما با آشوب و اختلال کاری نداریم چراکه  انقلاب مال ماست، افزود: ولی دولتمردان بدانند که صبر هم حدی دارد و خسته از بی ثباتی در اقتصاد هستیم، چهار ماه از سال جدید گذشته است و هر روز بدون برداشت یک ریال به خانه برگشته‌ایم.

وی ادامه داد:اسم‌ تاجر را به یدک می کشیم ولی وضعیت ما خراب‌تر از آن است که می توان فکر کرد.

این تاجر فرش با اشاره به اینکه وضعیت به قدری بد است که مغازه‌ای در بطن بازار با اجاره‌بهای مشابه مغازه‌های یک روستا موجر می‌گیرد، ادامه داد: ولی با این حال اینجا کسب و کار متوقف نشده است و دشمنان انقلاب ذوق‌زده نشوند.

وی افزود: لعنت خدا بر دلال ها که دست قوی در بالا و پایین کردن قیمت‌ها دارند و بدشان نمی‌آید از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

به راسته طلافروشان بازار می‌رویم، جعفر علوی‌نسب، مغازه‌دار طلافروش تبریزی که  از ۵۸ سال گذشته در کار طلا است، در رابطه با تاثیر بازار ارز روی طلا گفت: قیمت دلار و طلا رابطه مستقیم با هم دارد یعنی وقتی دلار بالا رود همه چشم‌ها به قیمت طلا دوخته می‌شود.

وی با بیان اینکه باید این نابسامانی‌های ایجاد شده اقتصادی  از بین برود، گفت: واقعا قشر مستضعف در شرایط سخت قرار گرفته‌اند و باید دولتمردان فکری بکنند.

بستن و آشوب کار اصناف نیست ولی دولتمردان هم انتقادپذیر باشند/ نوسانات ارزی در کشور از خارج هدایت می‌شود 

این طلافروش تبریزی خاطرنشان کرد: بستن مغازه و آشوب، کاری از  پیش نمی‌‌برد، حتی به ضرر بازار نیز هست ولی این بدان معنا نیست که انتقاد نشود بلکه باید از راه‌های قانونی، مطالبات مطرح شده و انتقادات به دولت برسد.

مجتبی علوی‌نسب دیگر طلافروش تبریزی و عضو هیات امنای طلافروشان در ادامه صحبت‌های برادرش با بیان اینکه اگر وضعیت اقتصادی و مخصوصا ارز از دست خارج شده، به دلیل هدایت عده‌ای از خارج است، گفت: بازاریان می‌دانند که این سرمایه‌گذاری بزرگ و نوسانات بازار از جانب استکبار بوده و البته ما هوشیار هستیم و مشکل خودمان را می‌توانیم حل کنیم و فقط باید صبر و تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه استکبار خیال خام نکند که بعد از هشت سال مقاومت در دفاع مقدس و تقدیم هزاران شهید و بروز انقلاب اسلامی به راحتی انقلاب را از ما بگیرند، تاکید کرد: برخی‌ از این وضعیت سوءاستفاده کرده و به عبارت دیگر سعی بر گرفتن ماهی از آب گل‌آلود دارند.

این طلافروش تبریزی ابراز کرد: وضع اقتصادی، سیاسی‌کاری شده است و کاملا دست‌های فرامنطقه‌ای در آن ملموس است چراکه وقتی انس طلا در خارج ارزان است چرا باید دلال‌های از ایران بخرند و به خارج از کشور ببرند؟

وی افزود: دلال‌ها غلام حلقه به گوش خارج‌نشین‌ها شده‌اند و طلا را از ایران به خارج می‌برند تا بازار را با رکود و کمبود مواجه شود.

علوی‌نسب در پایان گفت: دلار وقتی گران است، قیمت طلا هم بالاست و این افزایش روی اقلام دیگر تاثیر می‌گذارد و به تبع آن یک  رکود همانند حال و حاضر، ایجاد می‌کند.

*مغازه پارچه‌فروشی در تبریز:

اقتصاد همانند یک سال چند فصل دارد

به سراغ بخش پارچه‌فروش‌های بازار می‌رویم؛ علی سلیمانی یکی از پارچه‌فروشان تبریزی است که از ۳۸ سال پیش در این کار مشغول است.

وی با بیان اینکه چندین ماه است که هیچ خرید و فروشی انجام نداده‌ایم ولی با این وضع اقتصادی،نمی‌خواهیم مشکلاتمان رنگ سیاسی بگیرد، افزود: قدرت خرید مردم کم شده و از طرف دیگر گرانی تاثیر منفی روی همه امور گذاشته است.

سلیمانی افزود: اغتشاش معنا ندارد و باید غیرت ملی داشته باشیم و در کنار آن هم باید آستانه تحمل خود را بالا برد.

این پارچه‌فروش تبریزی ادامه داد: وقتی هر سال، چهار فصل داریم و هر فصل زیبایی و زشتی خود را دارد؛ اقتصاد هم اینگونه است و روزی خوب و روزی بد است و این اصناف هستند که باید تحمل داشته باشند.

وی متذکر شد: کارخانه‌های زیادی به علت ترقی قیمت، جنسی به بازار نمی‌دهند زیرا وقتی بازاری هم با قیمت تولید می‌خرد، برای سود باید ترقی قیمت داشته باشد ولی مشتری توان خرید ندارد.

سلیمانی ادامه داد: اجناس خارجی با ارز امروز عرضه می‌شود و ما نیز برای حفظ سرمایه، ترقی قیمت می‌دهیم ولی مشتری این شرایط را  نمی‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان را به تاجرهای بزرگ می‌دهند ولی همین تاجرها فروششان با ارز ۱۰ تومانی است.

*مغازه چرخ خیاطی فروش:

کرکره مغازه‌هایمان را دشمن نمی‌تواند پایین بکشد

به مغازه علی نصیری، یکی از فروشندگان چرخ خیاطی رفتیم، این مغازه‌دار با اشاره به اینکه چرخ‌ خیاطی‌فروشی شغل اجدادی من است، افزود: چرا باید ۶۵ هزار خودرو وارد کشور کنند، مگر خودمان خودرو نداریم؟

نصیری با تاکید به اینکه تحریک بازاریان نشان از سازمان‌یافتگی موضوع از جانب دشمنان ایران و علاقه‌مندان به آشوب است، گفت: مشکلاتی وجود دارد ولی آن را از طریق صنف خودمان باید پیگیری کنیم.

وی افزود: قبلا برای جهیزیه دختران، چرخ خیاطی می‌بردند ولی دیگر خبری از این کار نیست و فقط با تعمیر چرخ خیاطی روز خود را سپری می‌کنم.

*مغازه فروش پیراهن مردانه

بازار راکد است اما باج به دشمن نمی‌دهیم

در بخش دیگر بازار به سمت مغازه‌ پیراهن‌فروشی مردانه می‌رویم؛ صابری صاحب این مغازه با اشاره به اینکه از شروع سال جدید بیشتر از ۳۹ پیراهن نفروخته‌ایم، گفت: هیچ چیزی نمی‌فروشیم ولی مالیات از ما می‌گیرند و باور کنید آهی در بساط نداریم که با آن سودا کنیم.

وی با بیان اینکه بازار راکد است اما باج به دشمن نمی‌دهیم، ادامه داد: بنده عضو هیات امنای بازار هستم و مدام بازاریان می‌خواهند کرکره مغازه‌شان را پایین بکشند و خود را بازنشسته اعلام کنند ولی به خاطر اینکه وضعیت کشور بحرانی نشود، با سیلی صورتمان را سرخ نگه داشته‌ایم.

این مغازه‌دار تبریزی با بیان اینکه وقتی رهبر انقلاب به حمایت از اجناس ایرانی تاکید دارد، باید همه جانبه حمایت کرد، گفت: متاسفانه عدم کیفیت مناسب در اکثر اقلام ایرانی که کاری هم برای ارتقای آن صورت نمی‌گیرد، باعث عدم اعتماد مردم به تولیدات داخلی شده است.

*مغازه آجیل‌فروشی در تبریز:

مردم در مایحتاج خود مانده‌اند و به فکر خریدن آجیل نیستند

آجیل‌فروش قدیمی در بازار تبریز سوژه دیگر گزارش است، در گفت‌وگو با سید محمدعلی محمدی که سه نسل آنها در کار آجیل‌فروشی هستند، دیدیم بازار ارز روی آجیل هم اثر گذاشته است.

وی معتقد بود: بالاخره بخشی از آجیل وارداتی است و متاسفانه بازار ارز و نوسانات ارزی چنین اجازه‌ای را به ما نمی‌دهد که بتوانیم خرید و فروش انجام دهیم.

این آجیل‌فروش ادامه داد: مردم به قدری در فشار هستند که اقلام و مایحتاج روزانه خود را نمی‌توانند تهیه کنند چه برسد آجیل بخرند.

وی خاطرنشان کرد: باور نمی‌کنم که بازاریان تهرانی دست به آشوب بزنند بلکه بستن و پایین کشیدن کرکره‌ها به خاطر صیانت از اموالشان از دست جمع محدود آشوبگر بوده است.

آجیل‌فروش تبریزی گفت: نسل من از ۱۲۸ سال پیش در کار آجیل هستیم ولی چنین نوساناتی را به چشم ندیده بودم.

*مطالبه سایر مشاغل در بزرگترین بازار مسقف جهان

کفشان، ملیله‌دوزان، فروشندگان ست عروس و دامادی، کت شلوارفروش و غیره از دیگر افرادی بودند که در گزارش مصاحبه‌های کوتاهی با آنها انجام گرفت و هرکدام از آنها مشکلات خود را مطرح کردند که اهم این مشکلات مشابه یکدیگر بود و از دولت و قوای دیگر مطالبه رسیدگی به مشکلاتشان را داشتند.

همه حرف‌ها یک مفهوم داشت و آن اینکه در این شرایط و برای مقابله با طراحی دشمن نیازمند هوشیاری مردم هستیم و باید مطالبات صنفی از راه‌های قانونی طی شود زیرا هرگونه موج‌سواری برای آشوب‌گران به ضرر مردم تمام می‌شود و البته باید مسؤولان سه قوه نیز سررشته موضوع را در دست بگیرند و کاری کنند مردم حس کنند که آنها در کنار مردم هستند و اگر همه نان خشک و یا کباب می‌خوریم، دیگر مسوول و غیرمسؤول نداشته باشد و سفره همه‌مان مشابه هم شود.