آمار عجیب و غریب از لوازم آرایشی قاچاق

محمد کیانی تولیدکننده لوازم بهداشتی ­در برنامه تیتر امشب درباره بسته حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال های گذشته وزارت صنعت طرح حمایتی را مطرح کرد ولی هنوز اجرایی نشده است در این طرح واردکننده در مدت زمانی 18 ماهه فرصت دارد تا شرایط تولید آن محصول ( برند خارجی ) را در داخل فراهم سازد.

تولیدکننده لوازم آرایشی گفت: 30 درصد از لوازم آرایشی مصرفی تولید داخل، 7 درصد آن به صورت واردات رسمی و 63 درصد آن به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

کیانی درباره ظرفیت های تولید لوازم آرایشی در کشور گفت: تولیدات شرکت های داخلی حدود 2.2 دهم برابر نیاز کشور است و در برخی از اقدام تا 11 برابر نیاز کشور تولیدات داریم.

او گفت: از سهم بازار در لوازم آرایشی بین 45 تا 55 درصد ارزشی و در مواد شوینده 55 درصد آن در صنایع داخلی تولید می شود.

این تولیدکننده لوازم آرایشی گفت: متاسفانه در کشور لوازم آرایشی در فهرست ممنوعیت واردات نیست و تنها 2 قلم از آن ممنوع شده است.

کیانی درباره توان شرکت های داخلی در تولید افزود: ما می توانیم هر محصولی را در مدت زمان کوتاه با مشابه خارجی آن در داخل تولید کنیم.

او گفت: در تولید لوازم آرایشی هیچ نقطع کوری وجود ندارد و تنها باید برند های ایرانی در بازار تقویت شوند.

مهدی صادقی نیارکی؛ مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از 90 درصد اداره صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در بخش خصوصی است.

او گفت: بیش از 95 درصد نیاز کشور در شوینده، آرایشی و بهداشتی تولید داخل است.

نیارکی افزود: مهم بخش تولید داخل زنجیره ارزشی آن است که از مواد اولیه تا تولید نهایی نیاز آن محصول در داخل تولید می شود.

او گفت: از 650 هزار تن محصولات شوینده تولیدی داخل حدود 450 هزار تن برای نیاز داخلی و مابقی آن صادر می شود.

مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره میزان مصرف لوازم آرایشبی و بهداشتی در کشور گفت: بیش از 180 هزار تن لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور مصرف می شود که بین 50 تا 60 هزار تن آن در کشور تولید و مابقی آن از طریق قاچاق و واردات رسمی وارد می شوند.

او افزود: ما نمی توانیم برخی از برند محصولات وارداتی را از کشور ممنوع کنیم چون برخی از آنها سالهاست در بین مشتریان توزیع می شود.

نیارکی گفت: سالانه حدود 385 میلیون دلار صادارت لوازم آرایشی و بهداشتی داریم.

امیرمحمد پرهام‌فر؛ مدیرکل مبارزه با قاچاق کالای هدف درباره علت قاچاق محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی گفت: بیشتر محصولات قاچاق در بازار با کفیت پایین توزیع و با قیمت ارزان نسبت به مشابه واردات رسمی آن در بازار بفروش می رسد.

او گفت: بخاطر هزینه بالای محصولات وارداتی مجاز و استقبال مردم از محصولات برند، کالاهای قاچاق در بازار با قیمت ارزان عرضه می شود.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالای هدف افزود: قاچاق لوازم آرایشی در مناطق آزاد بیشتر است و بخشی دیگر آن از طریق مسافری و مقداری هم ته لنجی وارد می شود.

او درباره مبارزه با کالاهای قاچاق آرایشی گفت: بیش از 200 سایت و کانالی که در حوزه فروش کالاهای قاچاق فعالیت می کردند با همکاری پلیس فتا مسدود شد.

پرهام‌فر افزود: آمار 63 درصدی قاچاق لوازم آرایشی برای سال 95 است و آمار سال 96 درحال جمع بندی می باشد.