آخرین وضعیت راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار

احمد مشیریان معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار گفت: مذاکرات ما با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر دفاتر پیشخوان همچنان ادامه دارد و قرار است آنها در همین هفته تعرفه ارائه این خدمات را به ما اعلام کنند تا ثبت‌نام کارگران برای ورود به این سامانه انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره معطلی چند ماهه راه‌اندازی این سامانه از زمانی که قرار بود در ۵ استان راه‌اندازی شود، گفت:‌ مذاکرات ما با سازمان تنظیم مقررات ۴-۳ ماه طول کشید درحالی‌که باید این سامانه از ابتدای اردیبهشت شروع‌ به کار می‌کرد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عین‌حال این معطلی را به دلیل آنکه این کار برای اولین بار است که انجام می‌شود، طبیعی دانست و گفت: با راه‌اندازی این سامانه کارگران باید برای احراز هویت و ثبت‌نام به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و بعد از آن با ورود به سامانه می‌توانند به قراردادهای کار دسترسی داشته و همچنین دادخواست را مستقیماً از طریق زیرسامانه‌های سامانه جامعه روابط کار ارسال و پیگیری کنند.

وی پیش‌بینی کرد که با نهایی شدن نرخ این خدمات، سامانه قراردادهای کار و دادخواست‌ها در تهران و ۴ استان دیگر آغاز به کار کند.

بر اساس این گزارش سامانه جامع روابط کار در مردادماه سال گذشته از سوی وزارت کار با مجموع ۳۰ زیرسامانه معرفی و رونمایی شد. در آن زمان اعلام شد که دو زیرسامانه ثبت قراردادهای کار و ثبت دادخواست‌ها پس از یک دوره آزمایشی از اول مهرماه سال گذشته در دسترس عموم قرار گیرد.

بر اساس اظهارنظر مسئولان وزارت کار در زمان رونمایی از این سامانه، سامانه ثبت‌ قراردادهای کار که به عنوان هسته اصلی سامانه جامع روابط کار معرفی شد، قرار است موجبات مدیریت و نظارت بر تنظیم روابط کار تعیین و بازتعریف مقررات حاکم بر جامعه کار را فراهم کند.

موضوع قراردادهای موقت از مواردی بود که وجود چنین سامانه‌ای را ضروری می‌کرد و برمبنای آن وزارت کار تصمیم گرفت با ایجاد چنین سامانه‌ای امنیت شغلی کارگران را ارتقا داده و به ایجاد روابط سالم بین کارگر و کارفرما کمک کند.