رویارویی قدرت‌های شرق و غرب بر سر تجارت با ایران

 فیل جیرالدی گفت: جالب خواهد بود ببینیم زمانی که آمریکا بانک مرکزی چین را به دلیل همکاری با ایران هدف تحریم قرار می دهد، چه اتفاقی روی خواهد داد.

کشورهای مشارکت کننده در برجام در دیدار روز جمعه کمیسیون مشترک برجام، ضرورت ادامه کامل و موثر این توافق را مورد تایید قرار دادند.

مشارکت کنندگان در این توافق شامل انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترکی حمایتشان از ادامه صادرات نفت، گاز و میعانات، محصولات نفتی و پتروشیمی ایران و تجارت بیشتر و سرمایه گذاری در ایران را ابراز کردند.

با این حال جیرالدی این احتمال را مطرح کرد که ممکن است ترزا می، نخست وزیر انگلیس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با فشار شدید از سوی واشنگتن برای قطع روابطشان با ایران مواجه شده و تسلیم شوند.

وی به این موضوع اشاره کرد که رهبران اروپایی بزرگ به جهت منافع کشورشان ممکن است فاقد قاطعیت لازم برای ایستادگی در برابر ترامپ باشند.

یک مقام ارشد شرکت سینوپک دو هفته پیش در مصاحبه با پلاتس گفته بود: تحریم‌های جدید آمریکا هیچ تاثیری بر خرید نفت چین از ایران نداشته و واردات از این کشور مطابق با تقاضا پیش می‌رود. از سوی دیگر، اگر دولت تهدید تعرفه ۲۵ درصدی برای محصولات انرژی آمریکایی به تلافی تعرفه‌های ترامپ را اجرایی کند، پالایشگاه‌های نفت چینی ممکن است قادر نباشند نفت خام آمریکا را وارد کنند.

برای نفتی که از ایران خریداری می‌شود، پالایشگاه‌های نفت در چین از کشتی‌هایی استفاده می‌کنند که در برابر تحریم‌های آمریکا آسیب پذیر نیستند، بنابراین تجارت نفت با ایران از تصمیم آمریکا برای وضع تحریم‌های جدید علیه تهران، هیچ تاثیری نمی‌پذیرد.