روابط‌مان با ایران ناگسستنی است

چاغلار فاحری چاکرآپ ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ابتدا با توضیح در رابطه با کودتای نافرجام 15 جولای در ترکیه به سؤالات خبرنگاران تبریز پاسخ داد که اهم این سوال و جواب‌ها ارائه می‌شود. 

سرکنسولکری ترکیه در تبریز در پاسخ به سؤال نماینده روزنامه ساقی آذربایجان مبنی بر اینکه از 15 جولای سال 2016 روابط ترکیه کمی گسترده شد، به طوری که چهار کشور ترکیه، روسیه، آذربایجان و ایران روابط گسترده‌ای با یکدیگر پیدا کردند، از این‌ رو روابط بین چهار کشور از روی سیاست بوده و یا موضوع دیگری مطرح بوده است؟ اظهار داشت: یکی از عناصر قطعی روابط خارجی ترکیه منطبق بر گفته آتاتورک است و همیشه معتقدیم در کشور صلح برابر با صلح در جهان است.

سرکنسول ترکیه در تبریز افزود: از این‌رو عناصر اصلی این اعتقاد، ایجاد صلح و روابط حسنه با کشورهای همسایه و سایر کشورهاست.

وی تصریح کرد: یکی از قدیمی‌ترین همسایه‌های ترکیه قطعاً کشور ایران است، به طوری که ما با شما برادر بوده و پیوند ناگسستنی در هر دوره با یکدیگر داشته‌ایم و این رابطه در هر زمان هرگز بستگی به رفتار سایر کشورها و تحولات منطقه‌ای نداشته است. 

منافع 4 کشور ترکیه، ایران، روسیه و آذربایجان ناگسستنی است

فاحری چاکرآپ ادامه داد: البته این روابط خوب و حسنه شامل سایر کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان و روسیه هم می‌شود، از این‌ رو ارتباط و تعامل چهار کشور ترکیه، ایران، روسیه و آذربایجان همچنین تبیین سیاست‌های واحد با یکدیگر طبیعی است و هیچ ربطی به غرب و تحولات ندارد. 

وی تأکید کرد: البته چهار کشور ایران، ترکیه، آذربایجان و روسیه سعی دارند با همه کشورها در صلح و دوستی باشند، اما در خصوص منافع مشترک چهار کشور، اگر باهم تعامل دارند این موضوع چیز عجیبی نیست و خیلی هم طبیعی است. 

سرکنسول ترکیه در تبریز تشریح کرد: به نظر من این روند تعاملی بین چهار کشور در دوره‌های آینده نیز با حفظ منافع مشترک ادامه خواهد داشت و این برابری علیه غربی‌ها نبوده، بلکه برای حفظ منافع مشترک است. 

وی در پاسخ به سؤال دوم نماینده این روزنامه که در رابطه با ترجیح ترکیه بین ناتو و روسیه، گفت: ترکیه از سال‌های پیش عضو اصلی ناتو است و در درون آن است و این عضویت ترکیه در ناتو نمی‌تواند مشکلی با روابط این کشور با سایر کشورها از جمله روسیه داشته باشد. 

فاحری بیان داشت: روسیه نیز همانند ایران برای کشور ترکیه یک همسایه عزیز و مهم است و ما با روسیه در زمینه‌های مختلف روابط نزدیک و همکاری‌های لازم در رابطه با انرژی، جهانگردی، تجارت و سایر موارد داریم و در مجموع، رابطه خود در ناتو را حفظ کرده و هم در کنار آن روابط خوب خود با روسیه را محفوظ نگه خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم از این موضوع هم در دنیای غرب و هم در روابط همسایگی به نحو احسن استفاده کنیم، برای ترکیه یک امتیاز محسوب خواهد شد.

رابطه ترکیه و آمریکا هیچ تأثیری روی رابطه ترکیه با ایران نخواهد داشت

وی در ادامه به سؤال خبرنگار پایگاه خبری آناج مبنی بر اینکه اخیراً ترامپ به صورت بسیار خائنانه از قرارداد ایران با ۵+۱ خارج شد و حتی ایران را تهدید به تحریم کرده است، اما در مقابل شاهد عادی شدن و حتی بهتر شدن روابط بین ترکیه و آمریکا هستیم، پاسخ داد: این سؤال خوبی است، اما پاسخ آن فقط یک کلمه است و آن نه است، رابطه ترکیه و آمریکا هیچ تأثیری بر روی رابطه ترکیه با ایران نخواهد داشت، چراکه ترکیه و ایران روابط بسیار قدیمی و ریشه‌داری داشته و حتی قدمت ایران 2500 ساله و قدمت ترکیه یک‌هزار ساله است.

سرکنسول ترکیه در تبریز ادامه داد: ما با ایران نزدیک به 10 عصر است که در خاک یکسان زندگی می‌کنیم و به عبارت دیگر می‌توان گفت که ما ایرانی‌ها و ترکیه‌ای‌ها اینجا ماندنی هستیم و میزبان بوده و بقیه مسافر هستند. 

هیچ کشور و قدرتی توانایی بر هم زدن روابط ترکیه و ایران را نداشته و نخواهد داشت

وی متذکر شد: هیچ کشور و قدرتی توانایی بر هم زدن روابط ترکیه و ایران را نداشته و نخواهد داشت. در مصداق این روابط می‌توان به تحریم علیه ایران در سال‌های طولانی اشاره کرد که کشور ترکیه بدون در نظر گرفتن این تحریم‌ها، روابط خود با ایران را حفظ کرده و حتی با تفاهم دوجانبه خود با ایران، حمایت همه‌جانبه خود را نشان داده‌ایم.

فاحری با تأکید به اینکه رابطه ایران و ترکیه هرچه بوده باز هم ادامه خواهد داشت، گفت: دو سال قبل و دقیقاً در کودتای نافرجام 15 جولای ترکیه، ایران جزء سریع‌ترین حامیان ترکیه در مقابل کودتا بود. 

وی با بیان اینکه به بیان دیگر می‌توان گفت که اگر دوستی و برادری در زمان سختی نباشد، پس به چه دردی خواهد خورد؟، یادآور شد: افکار عمومی مردم ایران و ترکیه در روابط بین این دو کشور در هر مقطع زمانی، باید آسوده باشد و جای هیچ نگرانی نیست.

سرکنسول ترکیه در تبریز در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه 15 جولای ثبات دموکراسی در ترکیه بود و یکی از شاخصه‌های دموکراسی، آزادی رسانه‌هاست، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که خبرنگاران زیادی که با «فتو» هم در ارتباط نبودند در زندان‌های ترکیه به سر می‌برند، گفت: در هر کشوری سیاست، برخورد و دیدگاه‌ها متفاوتی حاکم است، اما به صراحت می‌توانم بگویم که در ترکیه آزادی بیان، عقاید و حقوق بشر برای همه و مخصوصاً رسانه‌ها حاکم بوده و حتی طبق قانون اساسی ترکیه رسانه‌ها تحت تضمین هستند.

فاحری مطرح کرد: در ترکیه هیچ‌کس که رسانه‌ها را نیز شامل می‌شود، از بابت بیان عقاید خود در روند قضایی قرار نگرفته‌اند و به زندان نمی‌روند، اما متاسفانه همانطور که در کشورهای دیگر نیز مشاهده می‌شود، برخی‌ با هویت رسانه‌ای و ژورنالیستی دست به ارتکاب جرم‌هایی می‌رنند و حتی با گروه‌های تروریستی همراه می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق ادعای برخی‌ که ترکیه خبرنگاران را به خاطر بیان عقاید به حبس انداخته، درست نیست و بنده آن را تکذیب می‌کنم، چراکه هر خبرنگاری به زندان رفته با مستندات و بررسی‌ها متوجه ارتباط آنها با تروریست‌ها شدیم و حتی در خانه آنها سلاح پیدا شده و مستنداتی مبنی بر اینکه در ترور و کودتا دخیل بوده‌اند، پیدا شده است.

سرکنسول ترکیه در تبریز تشریح کرد: در کل می‌توان گفت هرگونه ادعایی در رابطه با اینکه خبرنگاران ترکیه به خاطر بیان عقاید زندانی شدند، درست نیست. 

ایجاد راه ریلی تبریز به وان

وی در ادامه به سؤال اول خبرنگار فارس در مبنی بر اینکه آیا افزایش خروجی توسط دولت ایران روی تعداد تروریست‌ها در ترکیه اثر گذاشته، چنین پاسخ داد: خروج از کشور و افزایش و کاهش هزینه به خود ایران بستگی دارد و این حق یک کشور است و از این بابت بنده حق ندارم اظهارنظری نسبت به چرایی افزایش قیمت خروج بکنم.

سرکنسولگری ترکیه در تبریز ادامه داد: ما به عنوان کشور ترکیه و در مقابل کشور ایران همیشه علاقمند به افزایش ارتباطات بوده و خواهیم بود، از این‌ رو تمام تلاش خود را می‌کنیم تا رفت و آمد ترک‌ها به ایران و ایرانیان به ترکیه تسهیل شود و برای همین  منظور تمام کانال‌های ارتباطی از جمله هوایی، زمینی و ریلی را فراهم می‌سازیم. 

وی با بیان اینکه مجدداً راه ریلی تبریز به وان ایجاد شده و از این بابت بسیار خوشحال هستم، گفت: قطعاً این بسترها در افزایش رفت و آمد بین دو کشور اثر خواهد داشت و ما هم تمایل زیادی به این کار داریم، از این‌ رو دولت‌ها نیز باید این بستر را فراهم سازند و برای این منظور قدم‌هایی بردارند.  

افزایش خروجی باعث کاهش مسافرت ایرانیان به ترکیه شده است

فاحری خاطرنشان کرد: آمار تردد مسافران بعد از افزایش هزینه خروج از کشور در ایران تازه شروع شده و نمی‌توان اظهارنظر خاصی کرد، اما آن چیزی که می‌توان گفت این است که افزایش خروجی تا حدودی در کاهش مسافر به ترکیه مشاهده می‌شود و امیدواریم در آمار یک‌ساله کلی با نمودار منفی و رو به نزول روبه‌رو نشویم.

اظهارنظر درباره سد ایلیسو و حق‌آبه ایران و عراق و تأخیر در آبگیری این سد

وی در پاسخ به سؤال دوم خبرنگار فارس در رابطه با حق‌آبه کشورهای عراق و ایران بعد از ساخت سد «ایلیسو» گفت: طبق حقوق بین‌المللی، هر کشوری می‌تواند روی خاک کشور خودش هرگونه پروژه ساخته یا تصرفی داشته باشد که ساختن سد روی آب‌های جاری نیز شامل این حق می‌شود.

سرکنسولگری ترکیه در تبریز افزود: در کشور ایران همانند سایر کشورها چنین کارهایی شده و طبیعی است، اما نکته قابل توجه اینجاست که وقتی آب‌های جاری شده از مرزها خارج شده و به سایر کشورها از جمله ایران و عراق می‌رود، باید حق‌آبه آن طبق حقوق بین‌المللی رعایت شود. 

وی با اشاره به اینکه ترکیه در دوره‌های قبلی روی رودهایی که منبع آنها کشور ترکیه بود، اما به کشورهای دیگر می‌رود، اقدام به ساخت سد کرده است، توضیح داد: ترکیه طبق تفاهم دوجانبه و حقوق بین‌المللی تمام مسؤولیت‌های خود از بابت رعایت حق‌آبه را انجام داده است. 

فاحری خاطرنشان کرد: این بحث در رابطه به سد «ایلیسو» متفاوت و خارج از قوانین نیست و حق‌آبه آن رعایت شده و خواهد شد، بعد از آبگیری سد و سپس رهاسازی آن قطعاً طبق تفاهم دو جانبه عمل شده و حق‌آبه رعایت خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته با توجه به قرارگیری در فصل تابستان، اقدامات در زمینه آبگیری از سد «ایلیسو» فعلاً متوقف و به تأخیر افتاده است. 

کفه ترازو تجارت ایران و ترکیه، طرف ایران است

سرکنسولگری ترکیه در تبریز به سؤال خبرنگار روزنامه سرخاب مبنی بر اینکه همیشه تراز اقتصادی از جمله طرح‌های ترجیحی و مشتقات نفتی به نحو ترکیه بود و برای ایجاد تعادل چه تمهیداتی شده است؟ چنین پاسخ داد: من نسبت به بخش اول سؤال شما مخالف هستم، چراکه اگر به تجارت بین این دو کشور نگاه کنید، خواهید دید که کفه ترازو طرف ایران بوده و اصلاً علیه ایران نیست. 

وی افزود: ترکیه از ایران به مقدار قابل توجهی نفت و گاز می‌خرد، از این‌ رو باعث شده تا تعادل تجارت متمایل به ایران باشد نه ترکیه. 

فاحری با بیان اینکه در رابطه با تجارت ترجیحی صحبت کردید که باید پاسخ بدهم، توضیح داد: این یک موضوع دو طرفه بوده و طبق قرار دادن مشترکات دو کشور امضا شده که در آن منافع هر دو کشور در سطح بالا مدنظر بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: در قرار تجارت ترجیحی اگر به کالاها نگاه کنیم، تعادل خواهیم دید که گاهی ایران با قدرت بوده و گاهی مواقع ترکیه قوی ظاهر شده است، در کل با اجرای صحیح این قوانین، هر دو کشور منفعت خواهند برد و باید با توسعه آن ادامه دهیم. 

داد و ستد ایران و ترکیه با پول ملی در روزهای آینده نهایی می‌شود

سرکنسولگری ترکیه در تبریز در پاسخ به سؤال دوم خبرنگار روزنامه سرخاب گفت: در رابطه تجارت با پول ملی، دو کشور با حضور مقامات عالی‌رتبه توافقاتی انجام دادند و حتی قدم‌های اول در رابطه داد و ستد با پول ملی انجام شده و در روزهای آتی نهایی خواهد شد. 

وی متذکر شد: به عقیده بنده انجام تجارت با پول ملی توسط دو کشور یک گام بزرگی بوده و ما هم آن را حمایت می‌کنیم.  

من حقایق را گفتم و قانع شدن و یا نشدن خبرنگاران به من ربطی ندارد

فاحری در جواب سؤال خبرنگار روزنامه امین مبنی بر اینکه از جواب شما برای زندانی رسانه‌ها در ترکیه قانع نشدم و حتی بعد از کودتای 15 جولای شاهد تعدیل آزادی بیان در ترکیه هستیم و اینکه ایران در همه ناآرامی‌ها از ترکیه حمایت کرده است، آیا از ایران بعد از خروج ترامپ از برجام نیز حمایت خواهد کرد، گفت: در سؤال شما عنصرهای زیادی وجود دارد و بنده به بخش خبرنگاران زندانی جواب کامل داده‌ام.

وی افزود: من حقایق را گفتم و قانع شدن و یا نشدن خبرنگاران به من ربطی ندارد، چراکه حقوق روزنامه‌نگاران در رابطه با بیان عقاید رعایت شده و اگر روزنامه‌نگاری زندانی است، به علت ارتباط با تروریست‌ها بوده است. 

سرکنسولگری ترکیه در تبریز تأکید کرد: آیا در کشور ایران اگر خبرنگاری فعالیت تروریستی داشته باشد، آن خبرنگار را زندانی نمی‌کند! چرا زندانی می‌شود و این اقدام شامل همه کشورهاست. 

وی بیان کرد: در رابطه با سؤال دوم این خبرنگار یک کلمه می‌توانم بگویم و آن هم این است که بر هم زدن رابطه بین ترکیه و ایران در توان هیچ قدرتی نیست.

 

فاحری با بیان اینکه در سوریه و عراق و سایر جغرافیای اطراف، برای ایران و ترکیه منافع مشترک حاکم است و کسی برتری نسبت به دیگری ندارد، تصریح کرد: هر کشوری که باشد فرقی ندارد، چراکه می‌خواهیم کل منطقه در صلح و آرامش و حفظ تمامیت ارضی باشد و اگر این‌گونه نبود، ایران و ترکیه همچنین روسیه در سوریه مکانیزم سه‌جانبه را تشکیل نمی‌دادند و جلسات متعدد و قدم‌های مثبت در سوریه برنمی‌داشتند. 

 

شکایت در بازرگان مربوط به کنسولگری در آذربایجان‌غربی است

وی به سوال خبرنگار روزنامه رصد که در رابطه با رفتار کارمندان در مرز بازرگان با توریست‌ها و فاصله زیاد بین ترخیص وسایل مسافران با محل پیاده شدن مسافران و تعلل برخی پروژه‌ها در شهر به علت سرمایه‌گذاری‌ها با ترکیه، گفت: در گمرکات دو طرف، رفتار با مسافران بسیار مهم بوده و به هر شکایتی در این رابطه رسیدگی می‌کنیم و شکایت در بازرگان مربوط به کنسولگری در آذربایجان‌غربی است، اما هر شکایتی که به دستمان برسد ما آن را به دست مقامات عالی خود رسانده و پیگیری می‌کنیم.

سرکنسولگری ترکیه در تبریز ادامه داد: سال گذشته چندین مورد رفتار ناپسند در بازرگان گزارش شد و با تأیید رفتار ناپسند کارکنان ترکیه‌ای، به چند مورد مجازات تعلق گرفت و به هیچ‌ وجه  رفتار ناپسند با توریست‌های ایرانی و یا ترکیه‌ای در مرزها قابل قبول نیست. 

وی با بیان اینکه فاصله بین ترخیص مسائل مسافر با خود مسافر دست ما نیست، اما ما پیگیری می‌کنیم، تبییثن کرد: بنده دو سال است در تبریز هستم و در طول این مدت، موضوع روابط تجاری، سرمایه‌گذاری و توسعه آن را در اولویت خود قرار داده‌ام و در این خصوص تلاش کرده‌ام. 

سرکنسول ترکیه در تبریز متذکر شد: دو سال پیش که بنده به عنوان سرکنسول ترکیه در تبریز انتخاب شدم، تعداد شرکت‌های ترکیه‌ای در تبریز کمتر از 33 مورد بود، اما در حال حاضر این تعداد به دو برابر خود یعنی بیش از 70 مورد رسیده است. 

فاحری همچنین یادآور شد: قبلاً میزان سرمایه‌گذاری خارجی 100 میلیون دلار بود که با تلاش آن را به 250 میلیون دلار رسانده‌ایم. 

وی در زمینه برگزاری همایش تجارت ایران و ترکیه در تبریز بیان کرد: در طول دو سال و نیم خدمت خود در تبریز 65 نفر از هیات و تجار را برای سرمایه‌گذاری شامل مسؤول انجمن‌های مختلف پزشکی، تجاری، ساخت و ساز و مسؤولان اتاق بازرگانی ترکیه را به تبریز آوردم. 

فاحری گفت: بیش از 50 هیأت تجاری ترکیه در این دو سال به تبریز آمدند و حتی می‌توان گفت برای افزایش رابطه تجاری همه کار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه احتمال ایجاد مشکلات در روابط سرمایه‌گذاری به علت تفاوت اقتصادی و شرایط وجود دارد، تصریح کرد: ترانسفر کردن پول خود یک مشکل است و سعی بر رفع آن داریم ولی این مشکل نمی‌تواند منجر به صرف نظر از سرمایه‌گذاری شود.

 

هموطن ترک زندانی در زندان تبریز وجود ندارد

سرکنسولگری ترکیه در تبریز در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا که تعداد افراد زندانی ایرانی در ترکیه و بالعکس را خواست، گفت: آمار دقیقی در اختیار ندارم، اما در حوزه فعالیتی من زندانیانی بودند که حبس خود را کشیده و الان آزاد شدند و الان هموطن ترک زندانی در زندان تبریز وجود ندارد.

وی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 بیان کرد: این رویداد با افتتاح رسمی رئیس‌جمهور ایران آغاز شد که بسیار افتتاح خوب و مناسب و در شأن تبریز بود. 

فاحری اضافه کرد: ما طبق قولی که دادیم برای معرفی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری، اقدام به نشر مقاله‌ای در مجله sky life ترکیه کردیم که این مجله به صورت ماهانه و نزدیک به 300 هزار جلد منتشر شده و در اختیار 6 میلیون مسافر فرودگاه استانبول قرار می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه تبریز یک شهر قدیمی و ریشه‌دار است و نه تنها در سال 2018 بلکه باید در تمام سال به این شهر سفر کنند، گفت: ما با منتشر کردن مقاله، نام تبریز را به مسافران آفریقایی، آسیایی، اروپایی شناساندیم.

فاحری خاطرنشان کرد: تبریز دارای خصوصیات زیاد برای جذب گردشگر است و آثار زیادی از آن در یونسکو ثبت شده است. 

سرکنسول ترکیه در تبریز در پایان تأکید کرد: بنده به عنوان سرکنسولگری ترکیه در تبریز علاقه زیادی به تبریز دارم و حتی برای این منظور آژانس‌های خارجی و ترکیه‌ای را برای توریست‌پذیری به تبریز آورده‌ام.