هند بر سر دوراهی همراهی یا مقاومت در برابر تحریم آمریکا

 تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، نارندرا مودی، نخست وزیر هند را در وضعیت سرگردانی و بلاتکلیفی قرار داده است. اگر وی با تحریم های آمریکا همراهی کند، هند ممکن است خود را در زمینه تجارت در جبهه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ببیند، اما در آن صورت یک عرضه کننده مهم نفت ارزان را از دست خواهد داد.

ارزش خرید نفت هند از ایران در یک سال منتهی به ماه مارس به حدود 9 میلیارد دلار رسید و جایگزینی بخشی از این قراردادها با نفت خام آمریکای شمالی به دهلی نو کمک خواهد کرد تا مازاد تجاری 24.5 میلیارد دلاری خود با بزرگترین اقتصاد جهان را کاهش دهد. آمارهای دولت هند نشان می دهد که شرکت های هندی از مدتی قبل خرید نفت بیشتر از آمریکا را آغاز کرده اند.

هرچند توقف خرید نفت از ایران، مانع از تداوم صرفه جویی هندی ها در هزینه های حمل نفت خواهد شد و شرکت های هندی دیگر فرصت 60 روزه برای پرداخت پول نفت خریداری شده را نخواهند داشت، اما کاهش مازاد تجاری با آمریکا که جزء سیاست های اصلی دولت ترامپ محسوب می شود نیز خالی از فایده نخواهد بود.

آبهیشک کومار، تحلیلگر ارشد انرژی در موسسه اینترفکس انرژی در لندن گفت: «تحریم های جدید علیه ایران یک فرصت طلایی برای تجاری سازی بیشتر نفت آمریکا در بازار هند خواهد بود... تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و چین نیز در افزایش صادرات نفت آمریکا به هند موثر خواهد بود.»

کاهش مازاد تجاری با آمریکا همچنین ممکن است به هند کمک کند تا از معافیت های احتمالی در زمینه تعرفه اعمال شده بر برخی کالاها از جمله فولاد و آلومینیومم بهره مند شود. هند فعلا تعرفه های تلافی جویانه ای را علیه برخی کالاهای وارداتی از آمریکا اعلام کرده، اما گفته فضا برای مذاکره باز است.

واردات نفت خام هند از آمریکا در ماه می نسبت به ماه قبل با رشدی 800 درصدی به 4.72 میلیون بشکه رسید که بیشترین رقم از زمان ثبت اطلاعات واردات نفت هند از آمریکا در سال 2015 است.