چرا سکه حباب دارد؟

 بعد از شکست سقف سه میلیون تومانی سکه نقدی در روز گذشته، تنها چند روز پس از تحویل سکه‌های پیش فروش شده و با وجود انتظارات مبنی بر کاهش قیمت آن، بازار آتی سکه طلا نیز متاثر از بازار نقدی شاهد روندی صعودی بود، به طوریکه در همان ساعات اولیه آغاز معاملات آتی در تمامی سررسیدها با صف خرید زیادی مواجه شد. (شایان ذکر است، در بدو تحویل سکه ها در هفته گذشته با واکنش بیش از اندازه و کاهش قیمت مواجه بودیم اما در حال حاضر قیمت سکه در بالاترین وضعیت به موقعیت قبلی خود رسیده است.)

به دنبال این موضوع بورس کالا برای کنترل بازار با اعلام اطلاعیه‌ای از بسته شدن موقعیت تعهدی خرید و فروش فزاینده در قراردادهای آتی سکه (برای امروز) خبر داد. بعد از این اعلام صف خرید تشکیل شده در این بازار شکسته شد و قیمت ها کاهش پیدا کرد. کارشناسان پیش بینی می کنند، از این طریق جلوی تقاضای اضافی در بازار گرفته خواهد شد و احتمال نزول بازار طی معاملات امروز زیاد است.

همبستگی نقدینگی و قدرت خرید سکه

محمد نوعی، کارشناس بازارهای مالی در خصوص نوسانات اخیر بازار سکه توضیح داد:با توجه به قیمت انس جهانی ارزش ذاتی هر سکه دو میلیون و 460 هزار تومان است که در حال حاضر حدود 650 هزار تومان آن به طورحباب معامله می‌شود. از طرفی دیگر فاصله بین سکه سررسید دی ماه با سکه نقدی حدود 600 هزار تومان رسیده است. در این شرایط، سرمایه گذاران با خرید سکه نقدی و گرفتن موقعیت فروش در سررسید  آتی دی، حدود 35 درصد سود کسب می‌کند. بنابراین، در حال حاضر سود آربیتراژ برای سرمایه گذاران جذابیت زیادی دارد؛ اما با توجه به حباب سکه و نیز تحویل پیش فروش سکه، پیش‌بینی می‌شود در آینده با فروش بیشتری مواجه شویم.

چرا حباب؟

این فعال بازار سکه اضافه کرد: از طرفی دیگر افزایش نقدینگی (روزانه هزار میلیارد تومان) با تحویل سکه های پیش فروش، چشم انداز تحریمی و مسایل بنیادی موجود سبب می شود تا متقاضیان، خواستار حباب و فاصله قیمتی موجود باشند. براین اساس، طبق نظرسنجی‌های انجام شده، حدود 65 درصد از افرادی که سکه‌های پیش فروش شده خود را تحویل گرفته‌اند، تمایلی به فروش سکه‌های خود ندارند و تنها 35 درصد از آنها مایل به فروش سکه های خود هستند. بنابراین می‌توان گفت از حدود 666 هزار سکه تحویل داده شده (تیر ماه) اگر حدود 300 هزار سکه وارد بازار شود، تنها رشد یک روز از نقدینگی کشور را تشکیل خواهد داد که در این حالت هم نقدینگی موجود بلعیده شده و از بین  خواهد رفت.     

عرضه ضعیف است اما تقاضا همچنان قوت دارد

او در ادامه تصریح کرد: بنابراین، می‌توان گفت روش‌های بنیادی به کار گرفته شده در بازار نقدی و آتی سکه به تضعیف فروشنده و افزایش قدرت خریدار می انجامد. این موضوع سبب می‌شود با افزایش تقاضایی بیشتر از میزان عرضه رو به رو باشیم که دلیلی برای ایجاد حباب موجود و فاصله قیمت‌ها از میزان حقیقی خود می‌شود.

با وجود تحویل سکه‌های پیش فروش شده طی هفته گذشته اما این اتفاق برخلاف انتظاری که می‌رفت، سبب کاهش مستمر قیمت سکه نشد. به طوریکه سکه امامی همچنان د ر حال طی روندی افزایشی است. هرچند که در بدو تحویل سکه ها با واکنش بیش از اندازه و کاهش قیمت مواجه بودیم اما در حال حاضر قیمت سکه در بالاترین وضعیت به موقعیت قبلی خود رسیده است.

روشی برای اصلاح

محمد نوعی در این خصوص گفت: حال طبق اطلاعیه اخیر بورس کالا مبنی بر «عدم امکان اخذ موقعیت‌ تعهدی فزاینده خرید و فروش در قراردادهای آتی سکه»، بورس کالا سعی در کنترل این بازار و حباب قیمتی دارد. به طوریکه در نخستین دقایق اعلام این اطلاعیه (حدود ساعت 14) مبنی بر مقدور نبودن اخذ موقعیت تعهدی خرید و فروش جدید در قراردادهای آتی سکه ، بازار شاهد افت قیمت محسوسی بود. این در حالیست که قبل از اعلام این اطلاعیه بازار در صف خرید قفل شده بود. طبق این اطلاعیه از امروز کسی نمی‌تواند موقعیت خرید و فروش جدیدی را در بازار آتی سکه باز کند و تنها کسانی که دارای موقعیت باز در این بازار هستند امکان معامله دارند؛ این موضوع سبب اصلاح بازار می شود. (در این شرایط، خریدار جدید نمی تواند در بازار وارد شود و نمی تواند موقعیت تعهدی خرید جدید باز کند، در این حالت امروز بازار اصلاح خواهد شد.)