شوک چندباره قیمت سکه و دلار

 روز گذشته در بازار تهران قیمت طلا، سکه و انواع ارزها صعودی شد. بر این اساس، طلا 9120تومان و یورو 280تومان افزایش قیمت داشت. همچنین قیمت سکه امامی 43هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی 70500تومان، نیم‌سکه 34500تومان، ربع‌سکه 19500تومان و سکه گرمی سه هزارتومان افزایش پیدا کرد. در بازار سکه هر قطعه سکه امامی با قیمت سه میلیون و 200هزار تومان، سکه بهار آزادی سه میلیون و پنج‌هزار تومان، نیم‌سکه یک میلیون و 554هزار و 500تومان، ربع‌سکه 774هزار و 500تومان و سکه گرمی 428هزارتومان مواجه شد. از سوی دیگر، قیمت طلا 9هزار و 120تومان بالا رفت و هر گرم طلای 18عیار با قیمت 261هزار و 340تومان به فروش رسید و هر مثقال طلا نیز یک میلیون و 131هزار و 750تومان بود. در بازار ارز نیز قیمت یورو 280تومان، پوند 314تومان، درهم امارات 65تومان، لیر ترکیه 50تومان و یوان چین 36تومان افزایش یافت. بر این اساس، یورو 10هزار و 403تومان، پوند 11هزار و 665تومان، درهم امارات دوهزار و 419تومان، لیر ترکیه یکهزار و 853تومان و یوان چین یکهزار و 312تومان قیمت داشت.

رکود در عین التهاب

با توجه به در پیش‌بودن اعیاد قربان و غدیر و همچنین سفر زائران خانه خدا، روند بازار در حال حاضر به گونه‌ای است که خرید و فروش در آینده نزدیک نیز به‌شدت اندک خواهد بود و حجم تقاضای ایجادشده ایام پیش رو آنچنان بر بازار و قیمت انواع سکه و طلا تاثیرگذار نخواهد بود. رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به حباب قیمت سکه، گفت: افزایش تقاضای احتمالی ایام پیش‌رو تاثیر آنچنانی بر بازار و قیمت طلا و سکه نخواهد داشت. به گزارش ایسنا، ابراهیم محمدولی در رابطه با قیمت انواع سکه و طلا در بازار تهران اظهار کرد: قیمت انواع سکه و طلا طی معاملات روز گذشته روند صعودی به خود گرفت و به نظر می‌رسد با توجه به روند صعودی بازار در روزهای گذشته، سکه‌های پیش‌فروش شده که در هفته گذشته از سوی بانک مرکزی به صاحبان آنها عرضه شد، هنوز راهی به بازار پیدا نکرده است و اکثر افراد به دنبال آن هستند تا در زمان اوج قیمت‌ سکه‌های خود را به بازار عرضه کنند. او با پیش‌بینی آنکه سکه‌های پیش‌فروش‌شده تحویلی در حال حاضر توسط صاحبان آنها ذخیره شده است، گفت: بازار در حال حاضر دچار رکود عجیبی شده و با وجود التهاب در بازار کمتر کسی برای خرید و فروش به بازار مراجعه می‌کند و این در حالی است که افراد تنها برای رفع نیاز به خرید سکه‌های خرد آن هم در حجم بسیار اندک روی می‌آورند.

بازار طلافروشان دیگر سکه نیست

محمدولی درباره تاثیر تحریم‌ها و مسائل بیرونی نیز گفت: امیدواریم دولت سیاستی را به‌کار گیرد که بازار ارز و سکه از این سردرگمی نجات پیدا کند. ما نیز پیشنهاداتی را داده‌ایم و در کنار آن آماده‌ایم که در آینده به دولت کمک کنیم. او گفت: در رابطه با سکه بیشترین عواملی که در نوسان قیمت‌ها اثر می‌گذارد، درونی است. تامین یا همان عرضه و تقاضا و موضوع تغییر قیمت ارز، روی قیمت طلا می‌توانند اثرگذار باشند. به گزارش خبرآنلاین، رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در ادامه افزود: سیاست‌های دیگری نیز می‌تواند عامل افزایش قیمت‌ها باشد، برای مثال، ارز در مقطعی از امسال امنیتی شد. همه اینها روی قیمت طلا و به‌ویژه سکه اثرگذار بود؛ بازار سکه‌ای که عرضه و تقاضای آن تنظیم نشد و هر آنچه را که مردم نیاز داشتند، شاید در اختیارشان قرار نمی‌گرفت. از سوی دیگر، زمانی که مشکلات ارزی ایجاد و ارز چندنرخی شد، دیگر پول‌هایی که در این حوزه ردوبدل می‌شد، رهگیری می‌شد. بنابراین افرادی که در این مسیر حرکت می‌کردند، دیگر نتوانستند کاری کنند و وارد بازار سکه شدند.

شاید راحت‌ترین روشی که می‌توانستند پول خود را جابه‌جا کنند، خرید سکه بود. افراد وارد بازار سکه شدند تا بتوانند هرگونه که بخواهند، در بازار جابه‌جا شوند. بعضا هم اتفاق افتاد که با سکه‌های آنچنانی که افراد خریداری کردند، تقاضا بالا رفت و عرضه کم شد. در نهایت نیز قیمت سکه به شدت افزایش یافت. محمدولی گفت: زمانی که ارز امنیتی شد، وقتی کسی می‌خواست پولی را جابه‌جا کند، این پول باید مشخص می‌شد که از کجا آمده است. به این ترتیب، افرادی که در بازار ارزکار می‌کردند و هیچ‌کدام نیز شاید از دید ما صنفی نبودند، دیدند پولشان دارد به‌راحتی رصد می‌شود و اگر بخواهند جابه‌جایی پول انجام دهند، برایشان سخت خواهد بود و موانعی وجود دارد. این افراد برای اینکه موانع را رد کنند، به بازار سکه ورود کردند. به این شکل تقاضا برای سکه بالا رفت و حباب سکه به‌وجود آمد. البته سود همه اینها به بانک مرکزی برمی‌گشت. شاید بانک مرکزی می‌توانست با سیاست‌هایی، این وضعیت بازار را کنترل کند. او افزود: پیش‌فروش سکه خیلی کوتاه اثر داشت.

زمانی که بانک مرکزی سکه را پیش‌فروش ‌کند، اما به آن تعهد نکند، بدون اثر می‌شود. به‌هرحال همه اینها دست به دست هم داد و حباب سکه به وجود آمد. امیدواریم دولت سیاستی را به‌کار گیرد که بازار ارز و سکه از این سردرگمی نجات پیدا کند. ما نیز پیشنهاداتی را داده‌ایم و آماده‌ایم که در آینده به دولت کمک کنیم. این مقام مسئول ادامه داد: یک‌سری عوامل درونی در مقطع کوتاهی فاصله‌ای بین طلای کشور ما با طلای جهانی انداخت. یک دلیل آن برمی‌گردد به تقاضا و دومین دلیل، عوامل درونی است. البته همه اینها کوتاه‌مدت و فاصله‌ها کم است. در گذشته نیز که آرامش صددرصدی در بازار طلا وجود داشت، برای مثال 30، 40 سال قبل گاهی این اتفاقات می‌افتاد، اما چشمگیر نبود که در اذهان عمومی کاملا واضح و روشن مطرح شود که چرا افزایش قیمت‌ها اینگونه است.

بالاخره عوامل درونی اقتصاد باعث می‌شود که در این مقطع فاصله قیمتی چشمگیر باشد و مردم یا سازمان‌هایی که قیمت‌ها را رصد می‌کنند، سوال می‌کنند چرا قیمت طلا در ایران با کشورهای دیگر یا با اونس جهانی فاصله دارد. محمدولی افزود: از ابتدای سال 1397 تا الان خرید و فروش مصنوعات طلا در حد صفر بوده است. با این تعداد طلافروشی‌ای که در کشور وجود دارد، از ابتدای سال 1397 تا به الان خرید و فروشی که باید وجود داشته باشد و از مصنوعات طلا استقبال شود و همکاران ما بتوانند از این خرید و فروش هزینه‌های خود را تامین کنند، وجود نداشته است. در این نوسانات قیمت طلا، قدرت تصمیم‌گیری از مردم گرفته شده و نیز از نظر اقتصادی و مالی قدرت خریدشان پایین آمده است. او گفت: همچنین مردم در مسیری رفتند که طلاهای آب‌شده یا سکه می‌خرند تا کار اقتصادی کنند. از نظر اقتصادی طلافروشان هزینه‌های روزمره خود را نیز نتوانستند تامین کنند، اما این موضوع را باید در نظر بگیریم که ارزش کالاهایشان دوبرابر شده است.

دستگیری اخلالگران بازار سکه

آنطور که تصمیم گرفته شده با کسانی که مبادرت به اقدامات غیرقانونی می‌کنند، برخورد می‌شود. در این راستا پلیس، دستگاه قضا و دیگر نهادهای مسئول با اشراف کامل در این حوزه، موارد را دنبال و رسیدگی می‌کنند. روز گذشته، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه نشست تخصصی بررسی راهکارهای مقابله با قاچاق و اخلال در بازار ارز اظهار داشت: این نشست تخصصی و یک‌روزه با حضور مسئولان بخش‌های مختلف پلیس آگاهی، امنیت، فتا، فرودگاه‌های کشور و فرماندهی مرزبانی برای مبارزه جدی و قاطع‌تر با اخلالگران در بازار اقتصادی کشور برگزار شد. سردار اسکندر مومنی گفت: حضور اعضا و ترتیب حاضران این نشست حکایت از اهمیت موضوع برای نیروی انتظامی دارد. او بیان کرد: مراقبت و جلوگیری از خروج غیرقانونی سکه، طلا و ارز از مرزهای کشور یکی از اهداف این نشست است. جانشین فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد: به طور کامل و با به‌کارگیری تمام ابزار و ظرفیت‌ها از خروج غیرقانونی ارز، سکه و طلا جلوگیری می‌شود. سردار مومنی تاکید کرد: درصدد هستیم باندها و شبکه‌های بزرگ و افرادی که در بی‌نظمی و اخلال در بازار سکه و ارز موثر هستند، شناسایی و دستگیر شوند. این مقام ارشد افزود: در شرایطی هستیم که در این عرصه همه باید کمک کنند و پلیس نیز با تمام ظرفیت و امکانات به میدان آمده تا به ایجاد ثبات در بازار و رونق اقتصادی کمک کند. او گفت: مردم عزیز بدانند و مطمئن باشند که با اخلالگران بازار ارز و سکه به جد و قاطعانه برخورد می‌شود و تاکنون 300نفر از افراد موثر در ایجاد اختلال و بی‌نظمی در این حوزه شناسایی و دستگیر شدند و پرونده‌های این افراد یا تکمیل و یا در حال تکمیل‌شدن است. این مقام ارشد انتظامی خطاب به مردم بیان کرد: مردم آرامش داشته باشند چراکه قطعا جلوی این التهابات گرفته و با مخلان بدون اغماض برخورد می‌شود