ادغام تمام بانک‌های نظامی در یک بانک دولتی

فرشاد حیدری صبح امروز در جلسه کارگروه بانکی استان اظهارداشت: در اقتصاد ملی تامین منابع از طریق بانک‌ها و یا بازار سرمایه انجام می‌شود و اقتصاد ما در زمینه تامین مالی بانک محور است.

وی ادامه داد: در بحث رونق تولید بهترین و مناسبترین سیاست تولید بهبود فضای کسب و کار است، بدترین و مخرب‌ترین پارازیت موسسات پولی در کشور بود که این موسسات مولد دهه ۶۰ و ۷۰ بوده و در دهه ۸۰ و ۹۰ گسترش یافتند.

معاون نظارت بانک مرکزی تصریح کرد: با اقتدار بانک مرکزی امروز در کشور موسسه غیرمجاز موثری نداریم و ۳ میلیون و ۲۶۴ هزار سپرده‌گذار این تعاونی‌ها ساماندهی شدند و وجوهشان پرداخت شده و یا خواهد شد و تا پایان تابستان امسال به صورت کامل تعیین تکلیف می‌شوند.

حیدری افزود: نرخ سود شبکه بانکی باید برداشتی از میزان خلق ثروت در اقتصاد باشد و این امر باید اتفاق بیافتد، اما هنوز هم نرخ سود سود بانکی بالاتر از بازده اقتصادی است.

این مسوول اظهار داشت: برآورد می‌شود درصد بالایی از مردم درآمد غیرکارمزدی داشته و شغل ندارند و درصد این تعداد بیشتر از کسانی است که کارمزدی فعالیت می‌کنند و زمانی که نرخ سود بانکی را تغییر می‌دهیم طیف وسیعی دچار چالش می‌شوند و در نتیجه این اتفاق باید به تدریج بیافتد.

معاون بانک مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه در ارتباط با اصلاح نظام بانکی باید هزینه‌های بانک‌ها را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهیم، افزود: در نظر داریم بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح را  در یک بانک دولتی ادغام کنیم و این برنامه اصلاحی وسیع‌تر است و امیدواریم با اصلاحاتی که در شبکه بانکی صورت خواهد گرفت بانک‌های با صلابتری داشته باشیم.

حیدری در ادامه افزود: بند واو تبصره ۱۶ به بودجه الحاق شده و دارای مشکلات و ابهاماتی بود و در نتیجه بند پیشنهادی بانک مرکزی اصلاح شده و بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی، به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد.