جریمه مشترکان پرمصرف برق آغاز شد

صنعت برق کشور طی سال‌های گذشته به دلیل کمبود سرمایه گذاری با مشکلات زیادی برای توسعه نیروگاه های برق همگام با رشد مصرف برق مواجه بوده است که تاثیرات آن را در افزایش خاموشی‌های اخیر می‌توان مشاهد کرد.

طی سالیان گذشته همواره بحث واقعی سازی قیمت برق مطرح شده است و حتی افزایش ۷ درصدی تعرفه برق طی ماه گذشته نیز رضایت فعالان این حوزه را کسب نکرده است.

در این میان افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف برق می‌تواند گام مناسبی برای واقعی کردن قیمت این انرژی در کشور باشد.

افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف، گام نخست برای احیای صنعت ورشکسته برق

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان‌های آباده، بوانات و خرم بید  با اشاره به جلسه کمسیون اقتصاد مقاومتی با فعالان حوزه برق اظهار کرد: جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیئت‌مدیره سندیکای برق، نمایندگان مپنا، تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی با محوریت افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف برق برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف، تصریح کرد:با توجه به قیمت پایین برق در کشور و زیان دهی وزارت نیرو در این حوزه که کاهش سرمایه گذاری و توسعه نیروگاهی را به همراه داشته است در گام اول به دنبال افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف برق در کشور هستیم.

به گفته وی؛ ۱۰ درصد از مشترکان پرمصرف در حدود ۲۲ درصد (معادل ۴ هزار مگاوات برق) برق تولید شده را مصرف می‌کنند و ۲ برابر سایر مشترکان از یارانه بخش انرژی استفاده می‌کنند که این موضوع عدالت در پرداخت یارانه را نیز زیر سوال برده است.

این نماینده مجلس با اشاره به استفاده از کنتور‌های هوشمند بیان کرد:برای مدیریت پیک مصرف برق باید از کنتور‌های هوشمند در شبکه توزیع استفاده کرد که قیمت برق را متناسب با ساعات روز محاسبه می‌کند که در کاهش پیک مصرف نقش مهمی را ایفا می‌کند.

افزایش تعرفه اقدام مناسب برای بهینه سازی مصرف برق

عبداله سامری نماینده مردم خرمشهر و عضو کمسیون انرژی با اشاره به طرح افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف برق، اظهار کرد: به دلیل مصرف بی رویه برخی از مشترکان برق، پیشنهاد افزایش قیمت برای مدیریت مصرف و صرفه جویی آن مطرح شده است.

نماینده مردم خرمشهر با اشاره به طرح کاهش ساعات فعالیت سازمان‌های اداری تصریح کرد:کاهش ساعات فعالیت سازمان‌های اداری و دولتی به منظور کاهش پیک مصرف در شبکه صورت گرفته که تا حدودی نیز موفق بوده است.

وی با اشاره به تذکر به رئیس مجلس شورای اسلامی، ابراز کرد:قبل از تعطیلات، افزایش تعرفه مشترکان پر مصرف در کمیسیون انرژی مطرح شد و در ادامه کمیسیون اقتصاد مقاومتی به این موضوع پرداخته است، اما باید به این مسئله توجه کرد که تصمیمات این گروه نمی‌تواند خارج از چارچوب کمیسیون‌ها و مجلس باشد که در همین راستا به رئیس مجلس تذکرات لازم داده شد.

سامری با اشاره به مصرف بی رویه آب و برق در کشور تصریح کرد: برخی از مشترکان بدون توجه به الگوی مصرف و شرایط اقلیمی کشور، اقدام به مصرف بی رویه این منابع با ارزش می‌کنند که باید با اقدام صحیح از اتلاف منابع در کشور جلوگیری کرد.

واقعی سازی قیمت برق در دستور کار مجلس

سپهر برزی مهر دبیر سندیکای صنعت برق با اشاره به جلسه فعالان حوزه برق با کمیسیون اقتصاد مقاومتی اظهار کرد:مرکز پژوهش‌های مجلس  پروژه مطالعاتی  بررسی افزایش تعرفه‌های مشترکان پرمصرف برق را در دست اجرا دارد تا به گونه ای اقتصاد برق را بدون فشار به دهک‌های پایین جامعه سامان دهد که در صورت نهایی شدن به کمیسیون انرژی مجلس ارجاع داده می‌شود.

دبیر سندیکای صنعت برق با اشاره به واقعی شدن قیمت برق تصریح کرد: با وجود دریافت مجوز‌هایی برای محاسبه پلکانی انرژی در کشور، این طرح به طور کامل اجرا نشده است و مرکز پژوهش‌های مجلس در تلاش است با واقعی کردن قیمت انرژی در کشور شرایط را برای احیای صنعت برق فراهم کند.

به گفته وی، پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس به نوعی کامل شدن تغییرات تعرفه‌ای برای تامین منابع مالی پروژه‌های مورد نیاز وزارت نیرو است.

برزی مهر با اشاره به جلسه مجلس( در هفته جاری) برای بررسی افزایش تعرفه مشترکان پر مصرف در پایان گفت:وزارت نیرو به دلیل کسری بودجه با مشکلات فراوانی مواجه شده است و در صورت تصویب این طرح در مجلس بسیاری از مشکلات این سازمان برای تامین منابع مالی پروژ‌ها و سرمایه گذاری در صنعت برق برطرف خواهد شد.