ساخت کارخانه ایرانی تولید روغن در عمان

 محمد سعیدی کیا در جمع خبرنگاران با اشاره به دیدار با رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: در این دیدار رهبری تاکید کردند برای توسعه فعالیت های اقتصادی ایران در خارج کشور لازم است شناخت بیشتری از اقدامات انجام شده در خارج داشته باشیم، به همین دلیل نیز نشست روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با مدیران بنیاد مستضعفان برگزار شد.

وی با بیان این که بنیاد مستضعفان کمتر برای نمایندگی ایران در خارج کشور شناخته شده است، تصریح کرد: یکی از اهداف ما این بود که از مجموعه توانمندی ها و امکانات سایر کشورها در رابطه با صادرات و سرمایه گذاری در خارج کشور  که می تواند وجود داشته باشد از اطلاعات و رهنمودهای سفرا استفاده کنیم.

وی افزود: امیدواریم توسعه صادرات را به عنوان یکی از بندهای مهم اقتصادی مقاومتی را در کارهای بنیاد مستضعفان توسعه دهیم. در سه سال گذشته برنامه صادرات قویا دنبال شده است به طوریکه میزان صادرات در سال 95 نسبت به سال 94 بالغ بر 43 درصد و سال 96 در مقایسه با سال 95 نیز 48 درصد رشد صادرات داشته ایم.

وی یادآور شد: بنیاد در زمینه کشاورزی، دامداری، سیمان و فولاد توانمندی های خیلی بالایی دارد، 13 درصد سیمان کشور توسط بنیاد تولید می شود ضمن این که زنجیره کامل تولید فولاد به تدریج در حال تکمیل است.

رئیس بنیاد مستضعفان با یادآوری فعالیت این نهاد در حوزه گردشگری و صنایع غذایی، گفت: باید برای تداوم صادرات سرمایه گذاری های مشترک با کشورها دیگر داشته باشیم. در بخش روغن و روانکاوها توانمندی های زیادی داریم به طوریکه هم اکنون در حال ساخت کارخانه مشارکتی تولید روانکاو، فولاد وسیمان در عمان هستیم.

سعیدی کیا با تاکید براین که در کشورهایی مانند عراق، عمان و..شرکت توانمند در بخش کارهای چوبی در حال فعالیت است ضمن این که در این زمینه مذاکراتی با قطری ها در جریان است، اظهار کرد: حدود 50 شرکت بنیاد به سایر کشورها صادرات دارند و هم آکنون 32 شرکت بنیاد مستضعفان بالای یک میلیون یورو صادرات دارند.

وی با بیان این که صادرات شرکت ها هم اکنون 750 میلیون یورو است که با احتساب گردشگری بیش از 900 میلیون یورو است، ادامه داد: شرکت های بنیاد مستضعفان به 32 کشور صادرات بالای یک میلیون یورویی دارند و در حال توسعه بازارهای صادراتی هستیم.

وی در خصوص تحریم ها نیز گفت: یکی از کارهایی که می توان در این رابطه انجام داد همین بخش اقتصاد و توسعه صادرات است. وقتی با سایر کشورها سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم می توانیم فضاهای جدیدی را برای مقابله با تحریم باز کنیم. وقتی برخی کشورها ما را تحریم می کنند باید بدانیم که اینها همه دنیا نیستند،  کشورهای زیادی آمادگی همکاری با ایران را دارند. باید رابطه اقتصادی را با این کشورها تقویت کنیم که پشتوانه رابطه خوب سیاسی ایران باشد.