سهام عدالت توزیع شد اما مردم را در مدیریت مشارکت ندادیم

 ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی ومناطق محروم ریاست جمهوری در اولین همایش پیوند تعاونی‌های دهیاری در توسعه روستایی اظهار داشت: آقای ربیعی اولین وزیری بود که به فکر اشتغال روستایی افتاد، پیش از آن به عنوان صرفا به اشتغال در حوزه های شهری مورد توجه بود.

وی ضمن خوشامدگویی به نمایندگانی از مجلس که در جلسه امروز حضور داشتند با کنایه به جلسه استیضاح وزیر کار گفت: امیدوارم جلسه مرگ اخلاق در مجلس دیگر تکرار نشود.

رضوی اشاره به عوامل پایداری توسعه به مواردی از جمله رویکرد علمی، تعقل، جمع‌ باوری و پویایی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی ما با رهبری فردی و حمایت جمعی به نتیجه رسید اگر حمایت جمعی نبود پیروزی انقلاب هم ممکن نبود.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها مظهری از جمع باوری هستند و چون انگیزه خدمت به جمع دارند اگر شرط عقل و علم را نیز به همراه داشته باشم غیر ممکن است در اهداف خود به نتیجه نرسند.

رضوی از تعاونی‌ها به عنوان بازوی قدرتمند اقتصاد نام برد و تاکید کرد: بدون مشارکت مردم نمی‌توانیم به توسعه برسیم.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با اشاره به تجربه ارائه سهام عدالت به مردم گفت: متاسفانه سهام عدالت به مردم دادیم اما آنها را در مدیریت شرکت‌هایی که سهام‌دار آن شدند مشارکت ندادیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های 34 هزار دهیاری کشور گفت: 93.5 درصد از اعضای دهیاری‌ها را آقایان و تنها ۶.۵ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند در حالی که با توانومندی‌ها و جمعیت زنان باید این قشر فعال‌تر شوند. 

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اجرای طرح وام اشتغال روستایی برای اولین بار در کشور گفت: در این زمینه هم تاکید شد که روستاهایی که به صورت مشارکتی اقدام به دریافت وام کنند کارمز آنها صفر محاسبه می‌شود که در همین راستا در سیستان و بلوچستان توسط صندوق کارآفرینی امید 19 میلیارد  تومان وام در استان سیستان و بلوچستان و  ۸ میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی پرداخت شد.

رضوی به یکی دیگر از طرح‌های حمایتی دولت از اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: بر این اساس برای کلیه واحد های اشتغالزایی روستایی قرار بود ۵ سال اول فعالیت نرخ مالیات محاسبه درصد محاسبه شود که البته باید اظهار نامه بنویسند اما این امتیاز بزرگی بود.

وی اظهار امیدواری کرد که محسنی بند پی سرپرست وزارت کار، در مدیریت این وزارتخانه این برنامه‌ها را دنبال کند.