چه کسی مقصر بازار آشفته ارز و سکه است؟ / بی تدبیری هایی که خطای بزرگی بود

گروه اقتصادی- مهمترین سوالی که این روزها مطرح است این است که چه کسی و یا کسانی مقصر افزایش نرخ سکه و ارز هستند، در پاسخ این سوال باید نگاهی داشته باشیم به سخنان مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از قشرهای مردم از استان‌های مختلف که فرمودند: اکثر کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسوولان متفق هستند که عامل همه این مشکلات تحریم‌ها نیست بلکه ناشی از مسائل درونی و نحوه مدیریت و سیاست‌گذاری اجرایی است. من نمی‌گویم تحریم‌ها اثر ندارد، اما عمده مشکلات اقتصادی اخیر مربوط به عملکردهاست و اگر عملکردها بهتر و با تدبیرتر و به هنگام‌تر و قوی‌تر باشد، تحریم‌ها تأثیر زیادی نخواهد داشت و می‌توان مقابل آن ایستاد.
به گزارش افکارنیوز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود درباره بازار سکه، ارز و کاهش ارزش پول ملی اشاره و تأکید کردند که مبلغ ۱۸‌میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی‌تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوءاستفاده کردند. این موارد مشکلات مدیریتی است و ارتباطی با تحریم‌ها ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: وقتی ارز یا سکه به صورت غلط عرضه و تقسیم می‌شود، مشکلات فعلی به‌وجود می‌آید زیرا این قضیه دو طرف دارد، یک طرف آن فردی است که دریافت می‌کند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه می‌کند. همه بیشتر به‌دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است در حالی که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی‌تدبیری عرضه کرده است، نمی‌گوییم خیانت،
اما خطای بزرگی کرده است.
رهبر معظم انقلاب تاکید فرمودند که تقصیر متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی تدبیری عرضه کرده است.
دولت برای کنترل بازار سکه طرح پیش فروش سکه را از بهمن سال گذشته تا فروردین امسال اجرایی کرد و در حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه به فروش رفت. این در حالی بود که قیمت سکه های پیش فروش باعث شد سود زیادی را به جیب دلالان این بازار برساند.
ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور به این شیوه فروش انقاد کرد و گفت که پنج درصد پیش‌فروش سکه در انحصار ۵۰نفر بوده که هر سکه‌ای یک‌میلیون سود به همراه داشته است.
همین توزیع نا مناسب سکه باعث ایجاد رانت و آشفتگی بازار ارزش ددر این میان همان‌طور که رهبری تأکید داشتند و رهبر معظم انقلاب نیز بر همین موضوع تاکید داشتند.
در واقع مدیریت وقت بانک مرکزی با بی تدبیری باعث این آشفته بازار شده است.
اما از سوی دیگر نقدینگی در کشورکه تقریبا به بالای 1500 میلیارد می رسد دلیل دیگری برای این آشفته بازار سکخه و ارز است.
به همین دلیل است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند: همان‌گونه که در عید فطر خطاب به مسوولان گفتم، باید این نقدینگی به سمت تولید و بخش‌های صنعت، کشاورزی و مسکن هدایت شود و اگر چنین کاری انجام شود، نقدینگی که امروز یک تهدید است، به فرصت تبدیل خواهد شد.
بار دیگر به مسوولان دولتی سفارش مؤکد می‌کنم که با فکر و برنامه‌ریزی و مشورت با افراد آگاه، راه‌های سوق دادن نقدینگی به سمت تولید را پیدا کنند.
امروز کشور نیاز به تدبیر اقتصاددان ها دارد زیرا به تعبیر رهبر انقلاب بن بستی وجود ندارد، یکی از کارهایی که دولت می تواند انجام دهد ترمیم تیم اقتصادی است ، تیمی باید زمام اقتصاد کشور را در دست بگیرد که از هر جهت جهادی و با انگیزه باشد .
از سوی دیگر به نظر می رسد دستگاه قضایی همانگونه که در نامه اخیر آیت الله آملی لاریجانی به رهبر انقلاب و موافقت امام خامنه در برخورد با مفاسد اقتصادی نوشته شد، مدیرانی که با بی تدبیری باعث این هرج و مرج در بازار سکه و ارزش شده اند نیز باید محاکمه شوند.