خودروسازان سر بلند از آزمون تلاطمات ارزی

درست همزمان با آغاز مرحله اول تحریم‌ها؛ در بازار ارز و سکه شاهد روند کاهشی هستیم. تحلیل گران اقتصادی دو گمانه در مورد این روند کاهشی دارند؛ نخست بسته جدید ارزی دولت و دوم احتمال ایجاد مذاکره و گفتگو بین ایران و آمریکا.

چندماهی می‌شد که اقتصاد ایران و بنگاه‌های اقتصادی درگیر کالبیره کردن خود با نرخ ارز و شرایط جدید حاکم بر اقتصاد بودند. در همین اواخر با تشدید روند افزایشی نرخ ارز اغلب شرکت‌ها به ورطه افزایش روزانه قیمت‌ها افتادند. بی‌گمان  سخت‌ترین وزن این تلاطمات را مردم به دوش کشیدند.

تلاطم ارز در بازارهای مختلف مردم را در سر درگمی قرار داده بود. در بازار موبایل و وسایل الکترونیک شاهد نابسامانی‌های زیادی بودیم. مثلاً قیمت یک هارد دیسک معمولی با افزایش 3 برابری از 250 هزار تومان به 750 هزار تومان رسیده بود. قیمت کالاها در بازار لوازم منزل هم شتاب زیادی داشت به نحوی که شنیده می‌شد بسیاری از فروشندگان به بهانه افرایش قیمت کالای خود را عرضه نمی‌کردند. بازار مسکن هم چنان شتابی گرفت که خیال خرید خانه از سر عده‌ی زیادی بیرون رفت.

در این بین تنها بازار با ثبات خودرو بود. البته خودرو به قیمت شرکت‌های تولید کننده نه بازار آزاد و خودروهای وارداتی. اگر به روند افزایش قیمت‌ها نگاه کنیم خواهیم دید که خودروسازان در محصولات پر تیراژ خود تنها چیزی حدود 10 درصد افزایش قیمت را اعمال کردند. به عنوان مثال جدول قیمتی 4 خودروی پر تیراژ سایپا در مرداد ماه سال گذشته تا مرداد ماه امسال روشنگر این موضوع است.

همانطور که ملاحظه می‌شود تفاوت قیمت‌های رسمی این محصولات چیزی در حدود 10 درصد است. این در حالی است فروش این خودروها در سایت فروش گروه سایپا مسدود نبوده و مشتریان می‌توانند با مراجعه به این سایت به خودروی مورد نظر خود را بخرند.

عرضه محصولات به صورت مدیریت شده و منطقی و پایبندی به تعهدات در قبال مردم؛ مواردی است که نشان می‌دهد خودروسازان توانستند با ارائه محصولات خود جریان تلاطمات ارزی را به شیوه مطلوب مدیریت نمایند.