انجام نخستین پرواز هواپیما‌های برجامی در مسیر تهران - مشهد

این پنج فروند هواپیمای‌ای تی آر برجامی که روز ۱۴ مرداد ماه امسال وارد کشور شدند، طبق سنوات گذشته برای آغاز سفر‌های هوایی در مسیر‌های مختلف، نخستین پرواز خود را با تعدادی از آزادگان سرافراز کشورمان به عنوان میهمانان ایران ایر، به مشهد مقدس انجام دادند.

با اجرایی شدن برجام و توافق هسته‌ای، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۱۳ فروند هواپیمای جدید را از شرکت‌ای تی آر تحویل گرفته و همه این هواپیما‌ها هم اکنون در مسیر‌های کوتاه و محروم مناطق مختلف کشور پرواز می‌کنند.

هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی وارد ناوگان هوایی جهان شد و این هواپیما منطبق با آخرین فناوری و جدیدترین سیستم‌های رفاهی و ایمنی در صنعت هواپیمایی جهان در بسیاری از کشور‌های جهان پرواز می‌کند.

مدل سفارشی ایران ایر قادر است ۷۲ نفر را تا مسافت یک هزار و ۵۲۸ کیلومتر جا به جا کند و به دلیل استفاده از موتور‌های ملخی بسیار کم مصرف، ایمن و پیشرفته بوده و هزینه‌های عملیاتی آن به شدت پایین و مقرون به صرفه است.

این هواپیما قادر است در همه شرایط جوی پرواز کند و به دلیل مجهز بودن کابین خلبان به نمایشگر‌های بسیار پیشرفته، امکان فرود در سخت‌ترین شرایط جوی را نیز دارد.

پس از اجرای توافق برجام در دی ماه ۱۳۹۴، ایران توانست پس از رفع تحریم‌های آمریکا در زمینه خرید هواپیما‌های تجاری و مسافری، سه قرارداد خرید هواپیما با شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و‌ای تی آر در مجموع به میزان ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید را منعقد کند که سهم شرکت ایتالیایی‌ای تی آر، ۲۰ هواپیما بود.

در ٢سال و نیم گذشته ۱۳ فروند از این هواپیما‌های سبک تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شد.

ایرباس نیز تاکنون سه فروند از هواپیما‌های خریداری شده ایران را تحویل داده است و به این ترتیب با ورود هواپیما‌های جدید، تعداد هواپیما‌های پسابرجامی ناوگان هوایی ایران به ۱۶ فروند افزایش یافته است.

«برونو لومر» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه نهم مرداد ماه سال جاری ضمن ابراز امیدواری نسبت به تحویل هشت فروند هواپیمای‌ای تی آر به ایران، تاکید کرد به دنبال چراغ سبز واشنگتن در این باره هستیم و انتظار است ۳ فروند دیگر از این هواپیما‌ها در آینده به ایران ایر تحویل شود.