خرید تضمینی گندم از مرز ۹میلیون تن گذشت

 سیدمؤمن نیافر ، در مورد آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار داشت: تا پایان روز گذشته ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم از سراسر کشور خریداری شده  که ۷ هزار میلیارد تومان معادل ۶۰ درصد بهای گندم به کشاورزان پرداخت شده است.

وی در مورد نحوه تأمین منابع پرداخت پول گندم این گونه توضیح داد که بخشی از منابع داخلی شرکت بازرگانی دولتی و از محل فروش گندم، بخشی از خزانه‌داری کل کشور و قانون بودجه، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و بخش دیگر، استفاده از تسهیلات بانکی چهار بانک کشاورزی، سپه، توسعه تعاون و ملت تأمین شده است و متأسفانه هنوز بانک ملی در این زمینه به تعهداتش عمل نکرده است.

مدیرکل خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران، بیشترین حجم تولید گندم را در استان خوزستان با رقمی بیش از یک و نیم میلیون تن اعلام کرد و افزود: استان کردستان با حدود یک میلیون تن تولید برای نخستین بار در مقام دوم تولید گندم درکشور قرار گرفته، چرا که امسال بارندگی‌ها در غرب و شمال غرب کشور افزایش داشته است و گلستان سومین استان تولیدکننده گندم است.

نیافر همچنین به افزایش چشم‌گیر تولید گندم در استان‌های سردسیر از جمله آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و همدان اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت برداشت پیش‌بینی می‌کنیم که تا اول مهرماه خرید تضمینی ادامه داشته باشد و امیدواریم تا پایان مهرتمام مطالبات گندم‌کاران را پرداخت کنیم.