باز شدن پای دلالان به احتکار مصالح ساختمانی

این روزها بازار احتکار کالا بسیار داغ شده به طوری که هر روز شاهد کشف انبارهای مختلف کالاهای احتکار شده از سوی بازرسان وزارت صنعت هستیم.

این بار گزارش‌های میدانی حاکی از احتکار مصالح ساختمانی به ویژه فولاد و میلگرد است به طوری که اغلب سازندگان مسکن از کمبود فولاد و میلگرد در بازار گله‌مندند و معتقدند ورود دلالان به این بازار و احتکار کالا از سوی آنها بازار ساخت‌وساز را آشفته کرده است.

بر اساس این گزارش افزایش قیمت دلار و سکه در چند ماه گذشته اقتصاد کشور را تحت تأثیر خود قرار داده و همین موضوع موجب شده دلالان و سوءاستفاده کنندگان فرصت را غنیمت شمارند و کالاهای اساسی را در انبارهای خود احتکار کنند.

قیمت دلار بهانه دلالان برای احتکار مصالح ساختمانی است

حسن خسته‌بند عضو کمیسیون عمران مجلس از احتکار مصالح ساختمانی در کشور خبر داد و گفت: با افزایش بی‌ضابطه قیمت دلار در بازار،‌ فرصت‌طلبان از وضعیت نابسامان کشور استفاده کرده‌اند و برای انتفاع بیشتر حجم بسیار بالایی از انواع مصالح ساختمانی را در انبارهای خود احتکار کرده‌اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام این خبر که احتکارکنندگان مصالح ساختمانی از فروش اجناس خودداری می‌کنند، گفت:‌ مصالح ساختمانی موجود در بازار به بهانه رشد نرخ ارز با قیمت بسیار گزاف در بازار عرضه می‌شود.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت فولاد در چند ماه گذشته

در همین رابطه ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با بیان اینکه قیمت فولاد و میلگرد در چند ماه گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: قیمت هر کیلو فولاد سال گذشته هزار تومان بود اما هم اکنون هر کیلو فولاد ۵ هزار ۶۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود.

وی از کمبود مصالح ساختمانی در بازار گله کرد و گفت: متأسفانه دلالان و سودجویان در چند ماه گذشته از فرصت استفاده کرده و با خرید فولاد و احتکار آن مشکلات زیادی در این بازار ایجاد کرده‌اند.

رهبر تصریح کرد: دلالان با زد و بندهایی که انجام دادند فولاد را با قیمت عرضه شده در بورس و حتی پایین‌تر خریداری کرده و هم اکنون با انحصاری کردن این بازار موجب ایجاد رکود در بخش مسکن شده‌اند.

نایب رئیس انبوه سازان تهران با بیان اینکه نظارت بر این بازار از سوی مسئولان کار بسیار راحتی است، گفت: به دلیل آنکه بازار فولاد انحصاری و تنها در دست اشخاص کمی است بنابراین نظارت و مدیریت بر این بازار کار چندان دشواری نیست.

 کمر سازندگان مسکن از احتکار کالا شکسته است

در همین خصوص جمشید برزگر رئیس انبوه سازان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با بیان اینکه متأسفانه احتکار فولاد و میلگرد کمر بسیاری از سازندگان بخش مسکن را شکسته است، گفت: هر روز شاهد تماس از سوی سازندگان مبنی بر اینکه فولاد و سیمان در بازار نایاب شده هستیم و همین امر خود باعث کاهش چشمگیر میزان تولید در بخش مسکن شده است.

وی افزود: صفر تا ۱۰۰ تولید فولاد در داخل است بنابراین افزایش قیمت دلار و تأثیر گذاشتن بر روی این بازار کاملا نادرست است.

 رئیس انبوه سازان کشور اظهار کرد: در یک سال گذشته قیمت گاز، برق و آب برای تولید فولاد  تغییر نکرده است در نتیجه افزایش قیمت‌ها نباید تأثیری در قیمت تمام شده شمش فولاد بگذارد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی در یک سال گذشته زمینه ساز افزایش چندین برابری قیمت مسکن شده است، تصریح کرد: میزان تولید مسکن در یک سال گذشته به دلیل نوسات ایجاد شده در بخش مسکن کاهش یافته و همین موضوع موجب بر هم خوردن بازار عرضه و تقاضا شده است.

کمبود شدید سیمان بازار مسکن را در دست گرفته است

 گزارش‌های میدانی حاکی از وضعیت نابسامان در ساخت‌وساز است به طوری که یکی از فعالان بازار ساخت‌وساز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از رکود شدید در این بازار خبر داد و گفت: رکود شدید و کمبود سیمان، فولاد و شیر آلات باعث شده که هر چهار سال یک بار بتوانیم یک ساختمان پنج طبقه را تمام کنیم.

کمبود شدید مواد اولیه در شیرآلات

در همین خصوص یکی از تولیدکنندگان شیرآلات و دستگیره‌های درب از کمبود شدید مواد اولیه خبر داد و گفت: مشکلات تحریم‌ها از یک طرف به ما فشار می‌آورد و احتکار از سوی دیگر.

وی ادامه داد: متأسفانه هیچ نظارتی در این بخش انجام نمی‌شود و موجب شده تولیدکنندگان به سمت تعطیلی و ورشکستی بروند.

البته در این بین اسماعیل کاظمی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی بر خلاف تمامی فعالان از نبود احتکار در بازار خبر داد و گفت: آنقدر در بازار مصالح ساختمانی، سیمان، گچ و ماسه رکود حاکم است که بین فروشندگان رقابت ناسالم برای فروش است.

وی ادامه داد: همه از خدایشان است که جنس‌هایشان را بفروشند، اصلا چنین چیزی در بازار ما وجود ندارد.

براساس این گزارش رونق در بخش مسکن و اشتغال‌های ایجاد شده در این بخش می‌تواند اقتصاد کشور را دگرگون کند، بنابراین رکود در این بازار ضربه بزرگی به اقتصاد وارد می‌کند.

به همین منظور دولت باید با نظارت بیشتر، عرضه فولاد در بورس و جلوگیری از احتکار در این بخش، زمینه ساز کاهش قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور شود.