راه‌هایی برای تخفیف اثر تحریم‌ها

 پس از ازسرگیری تحریم‌ های نفتی ایران در ماه نوامبر، تخفیف‌ ها، تهاتر و قاچاق از تاکتیک‌ هایی است که احتمالا ایران  برای حفظ صادرات تقریبا روزانه 800 هزار بشکه نفت خود به آن تکیه خواهد کرد.

بلومبرگ در ادامه مدعی شد زمانی که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفته است که ایران راه‌ های دیگری برای حفظ نفتش در بازار خواهد یافت، به این ابزارها اشاره کرده که در گذشته نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این اقدامات برای از بین بردن تمام تاثیر تحریم‌ها بر صادرات نفت ایران که قبلا به کمترین میزان از مارس 2016 رسیده است، کافی نخواهد بود.

در آخرین دوره تحریم‌ های نفتی ایران، تهران سیستم‌های رهیابی ناوگان نفتکش ‌های خود را خاموش و مقصد و حجم صادرات نفتی خود را پنهان کرد. میلیون ‌ها بشکه نفت ایران بدون رهیاب‌ها به حساب نیامد.

به گفته روبین میلز، مدیر ارشد اجرایی عمر انرژی در دبی، مقصد تقریبا 200 هزار بشکه در روز از فروش نفت ایران بعد از تحریم می ‌تواند فاش نشود. «صادرات در این سطح، برای ایران می ‌تواند مهم باشد اما تاثیر زیادی بر بازار جهانی ندارد.»

به گفته ایمان ناصری، مدیر عامل بخش خاورمیانه در موسسه اف جی ایی در لندن، چین، ترکیه و هند احتمالا پس از 4 نوامبر و ازسرگیری تحریم ها، به خرید نفت از ایران پس از ادامه خواهند داد. در مجموع، ایران تا 2019 می ‌تواند روزانه 800 هزار بشکه نفت از جمله حدود 20 هزار بشکه به عراق، افغانستان و پاکستان به وسیله کامیون صادر کند.

تاریخ نشان می ‌دهد ایران می‌ تواند صادرات خود را ادامه دهد هرچند با یک رقم پایین و حتی اگر ژاپن، کره جنوبی و بیشتر کشورهای اروپایی ماه‌ ها پیش از ازسرگیری تحریم‌ ها در ماه نوامبر، واردات نفت از ایران را متوقف کنند. بسیاری از خریداران توانایی مقاومت در مقابل تخفیف‌ های بالا را نخواهند داشت و برخی احتمالا تجارت تهاتر را دوباره به راه خواهند انداخت که اوایل این دهه موثر بود.

احسان خومان، رئیس بخش تحقیقات غرب آسیا و شمال آفریقا در شرکت میتسوبیشی گفت: «تهاتر و سازوکار تامین وجه ویژه در میان راه ‌هایی است که اجازه می ‌دهد پرداخت‌ ها به ایران در چهارچوب تحریم‌ ها ادامه یابد.» وی افزود هند توافق‌ هایی در سال ‌های بین 2012 و 2016 برای خرید نفت ایران به روپیه تدبیر و پس از آن ایران برای واردات کالا از هند از آن (روپیه‌ها) استفاده کرد.

علی ‌رغم این تاکتیک‌ ها، تردید کمی وجود دارد که صنعت انرژی و اقتصاد ایران با جریمه های آمریکا خسارت ببیند. صادرات نفت ایران به اروپا از ماه می تاکنون 5 درصد یا روزانه 226 هزار بشکه کاهش یافته است و شرکت‌ های توتال و رویال داچ شل کاملا خرید نفت از این کشور را متوقف کرده‌ اند.

 هند در دور قبلی تحریم‌ها، بخشی از پول نفت خود را به روپیه در حسابی در این کشور سپرده گذاری و بخش دیگر را به یورو از طریق بانکی در ترکیه به ایران پرداخت می‌کرد و این از سپرده روپیه برای واردات از این کشور پرداخت انجام می‌دهد. این سپرده هیچ سودی به آن تعلق نمی‌گرفت و پس از رفع تحریم‌ها هند این بدهی را به یورو با ایران تسویه کرد.