سرانه مصرف آب ایران بالاتر از اروپا

 مقیمی استاندار تهران در همایش تبین وضعیت آب و فاضلاب شهرهای استان تهران با تاکید بر اینکه موضوع آب یک موضوع حیاتی است و هر چیزی که حیات دارد به آن وابسته است، گفت:  کشور ما در یک منطقه نیمه خشک قرار دارد و نزولات و بارش در آن کم و محدود است، پس باید مصرف آب را متعادل کنیم.

وی ادامه داد: میانگین بارندگی در کشور 280 میلیمتر است و حتی وضعیت پراکندگی آن به گونه‌ای است که در برخی مناطق مثل مناطق شمالی میزان بارش 1200 میلیمتر است و در برخی مناطق 5 تا 10 میلمتر بارش داریم نشان می‌دهد که مدیریت آب چقدر اهمیت دارد.

مقیمی ادامه داد:‌مدام در سخنرانی‌ها عنوان می‌شود 90 درصد آب در بخش کشاورزی و 7 درصد در شرب و مابقی در بخش صنعت مصرف می‌شود، بنابراین ما این گزارش‌ها را پذیرفته‌ایم اما سؤال این است چون قیمت آب و برق در ایران پایین است آیا مجاز هستیم به هر گونه که می‌خواهیم، آن را مصرف کنیم؟

وی خاطرنشان کرد: 35 درصد مصرف آب در استان تهران به شرب اختصاص دارد پس بنابراین سهم آب مصرفی در استان تهران در بخش کشاورزی پایین است و اتفاقا بازدهی بالاتری دارد چرا که 60 تا 70 درصد تولیدات کشاورزی با روش‌های آبیاری مدرن انجام می‌شود.

استاندار تهران افزود: پس باید بخش صنعت و کشاورزی را از پساب‌های فاضلاب تامین کنیم تا مصرف آب از منابع زیرزمیین به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

مقیمی با اشاره به اینکه برای استفاده مطلوب از سرمایه‌‌گذاری در بخش فاضلاب باید از بخش خصوصی نیز کمک گرفت،‌گفت: فاضلاب یک ثروت ملی است و طی سال‌های گذشته در شهر تهران 63 تا 67 درصد فاضلاب تصفیه می‌شود و در شهرستان‌های استان تهران این عدد تنها 12 درصد است. پس باید در این بخش سرمایه‌گذاری بیشتری برای شهرهای استان تهران صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف آب در بخش شرب اگر به صورت اسراف باشد قطعا آثار خود را نشان خواهد داد، گفت:‌ در کشورهای اروپایی با میانگین بارندگی هزار میلیمتر مصرف سرانه 150 لیتر است این در حالی است که در ایران میانگین بارش با 280 میلیمتر سرانه مصرف 250 لیتر است.

استاندار تهران تاکید کرد: به هر حال با این وضعیت بارش‌ها و منابع زیرزمینی باید مصرف آب را متعادل کنیم و باید به این سمت حرکت کنیم که فاضلاب را تصفیه و بخشی از این آب‌های تصفیه شده را به سفره‌های زیرزمینی و آبیاری فضای سبز اختصاص دهیم.

انتهای پیام/