آخرین وضعیت صادرات نفت ایران به مشتریان

 در حالی که دو ماه تا زمان اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران باقی مانده، اما براساس آمار موسسه‌های بین المللی انرژی فروش نفت ایران  روند کاهشی به خود گرفته است، طوری که اروپایی ها که به دنبال ادامه برجام حتی بدون آمریکا هستند، رسما واردات نفت از ایران را متوقف کرده‌اند.

جالب اینجا است که اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند، حاضرند نفت ایران را از دیگر کشورها خریداری کنند، اما نمی‌توانند مستقیم از ایران نفت خریداری کنند و مشخص نیست این صحبت اروپاییان براساس کدام بند از برجام است.

ظاهرا این روند کاهشی تا زمان آغاز تحریم‌های نفتی ایران از آبان ماه ادامه خواهد داشت، تا به میزان ثابتی برسد؛ ایران در ماه اوت، روزانه حدود 2 میلیون و 100 هزار بشکه نفت خام و میعانات صادر کرد، در حالی که پیش از خروج آمریکا از برجام صادرات نفت خام ایران و میعانات گازی ایران حدود 2 میلیون 600 هزار بشکه در روز بود و باید گفت این پایین‌ترین میزان صادرات ایران از مارس 2016 تاکنون است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است با آغاز تحریم های نفتی علیه ایران صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به میزان 700 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد و این موضوع باعث شده است تا مسئولان صنعت نفت ایران به دنبال کاهش تکلیفی 700 هزار بشکه ای باشند که این موضوع می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به چاه های نفت ایران وارد کند.

به گزارش فارس به غیر از اروپا که روند واردات نفت از ایران را به صفر می‌خواهد برساند، برخی دیگر از مشتریان نفت ایران که در آسیا حضور دارند، مانند کره جنوبی واردات میعانات گازی از ایران را صفر کرده‌اند و عملا میعانات گازی ایران به جز مصرف در داخل به هیچ کشوری صادر نمی‌شود، به همین دلیل وزارت نفت تصمیم گرفته است، تا هرچه سریعتر فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را برای استفاده تمام میعانات گازی پارس جنوبی در کشور راه‌اندازی کند.

در گزارش‌های قبلی اشاره شد که اگر ایران نتواند فکری به حال میعانات گازی تولید شده در پارس جنوبی کند ممکن است، مجبور شود استخراج گاز خود را کاهش دهد براین اساس در شرایطی که هنوز احداث فاز چهارم  پالایشگاه ستاره خلیج فارس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد ذخیره سازی میعانات گازی یکی از راه کارهایی است که می‌توان انجام داد و یا اینکه ظرفیت پتروشیمی‌هایی که خوراک میعانات گازی را مصرف می‌کنند، افزایش داد.

در میان دیگر مشتریان آسیایی نفت ایران تنها چین است که تکلیف خود را در قبال خرید نفت از ایران روشن کرده است و قصد واردات نفت خام از ایران را دارد و دیگر کشورها مانند هند و ژاپن به دنبال دریافت معافیت از آرمیکا و ادامه خرید نفت از ایران هستند.

به گزارش فارس مجموع تولید نفت اوپک از ماه آوریل 840 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. اگر تولید جمهوری کنگو را که در نشست ماه ژوئن به اوپک پیوست در نظر نگیریم، مجموع افزایش تولید اوپک همچنان بیش از نیم میلیون بشکه در روز است و این یعنی اوپک توانسته است به راحتی نفت کاهش یافته ایران را در بازار جایگزین کند و باید دید با آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران از آبان ماه توانایی این را دارد که نفت خود را جایگزین نفت ایران کنند یا خیر.

از سوی دیگر این روند موجب شده است تا مسئولان دولتی نیز  برای جبران کسری احتمالی بودجه به دنبال افزایش نرخ دلار باشند و اجازه کاهش نرخ دلار را در بازار ندهند.