کوپن الکترونیکی برای چه افرادی شارژ می‌شود

موضوع اعطای کوپن الکترونیکی و شارژ کارت‌های یارانه برای خرید کالا‌های اساسی به یکی از مهم‌ترین مسئله‌های در میان مردم تبدیل شده و تمامی افراد در پی اخبار تکمیلی در این باره هستند.

این طرح با توجه به کهش قدرت خرید ۳۰ درصدی مردم برای تامین مایحتاج ضروری بوده و در قالب حمایت از اقشار جامعه و از سوی وزارت کار و راه اجتماعی مطرح شده تا کالای اساسی مردم در سبد خانوار تامین شود که در این راستا قرار است کارت‌های یارانه سالی ۳ تا ۴ بار هر مرتبه ۱۰۰ هزار تومان شارژ شود تا خانوار از طریق هم به وجه نقد دسترسی نداشته باشند و از طرفی کالا‌های مورد نیاز خود را فروشگاه‌های سطح شهر خریداری کنند.

قدم اول این طرح این است که طرح کوپن‌های الکترونیکی برای یک تا هشت دهک جامعه برای تامین کالا‌های اساسی بار نرخ مصوب اجرایی شود و در مرحله دوم حمایت اجتماعی نقدی و غیر نقدی برای پنج دهک شامل، حداقل بگیران، بازنشسته ها، کارگران، مستمری بگیران و افراد تحت پو شش نهاد‌های حمایتی صورت می‌گیرد.

به گفته میدری معاون وزیر رفاه تخصیص کوپن الکترونیکی در حد یک پیشنهاد از سوی این وزارتخانه در دولت بوده که هنوز نهایی و قطعی نشده است. با توجه به اینکه اجرای آن به تصویب دولت نرسیده هنوز جزئیات طرح کوپن الکترونیکی مشخص نیست، ولی به چند روش می‌توان این طرح را عملی کرد.

وی در ادامه افزود: زیرساخت‌های اجرای طرح کوپن الکترونیکی در وزارت کار آماده شده و این وزارتخانه منتظر تصویب طرح در دولت است.

به علاوه در این طرح مقرر شده کارت یارانه افراد به کالا کارت تبدیل شود و دارندگان کارت بانکی بتوانند با مراجعه به فروشگاه‌های مورد نظر و کشیدن کارت یارانه، سهمیه کالا‌های اساسی خود را شامل مرغ، گوشت، برنج، روغن و لبنیات را خریداری کنند.

بر اساس این طرح برای افراد به‌طور مستقیم سبد غذا تعریف کرده و برنامه‌ای را دنبال خواهیم کرد که همه دهک‌ها را پوشش دهد و دست کم به دو دهک هم به طور کامل سبد غذای رایگان اعطا شود.

در این باره کمال اطهاری کارشناس بازار کار بیان کرد: با توجه به آنکه بیش‌ترین فشار در شرایط اقتصادی موجود بر دوش خانوار‌های ضعیف کارگری است و معیشت کارگران به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد و رکود کارخانه‌ها با مشکل مواجه شده و حقوقی که کارگران می‌گیرند، صرفنظر از اقلام مصرفی، کفاف هزینه‌های اجاره‌بها و ایاب و ذهاب را نمی‌دهد لذا پیشنهاد کردیم به شکل غیرنقدی سبد کالای اساسی به کارگران داده شود.

وی در ادامه افزود: طبعا تزریق نقدی پول تورم‌زاست و از طرفی بسیاری از اقلام مصرفی مشمول درصدی افزایش قیمت شده‌اند لذا درخواست کردیم بسته‌های غذایی شامل اقلام خوراکی و پروتئینی برای کارگران در نظر گرفته و به شکل بن کارگری یا کوپن الکترونیکی داده شود.

با این تفاسیر اجرایی شدن کوپن الکترونیکی براساس وعده مسئولین به تمامی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سبد کالایی تا پایان شهریور ماه صورت خواهد گرفت و تصمیم درباره هشت دهک دیگر جامعه برای ارائه کوپن الکترونیکی در قالب کارت یارانه در دست بررسی قرار دارد.