زنگنه: خواب آمریکا برای نفت ایران تعبیر نمی شود

بیژن نامدار زنگنه،وزیر نفت در آغاز بکار دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در جمع خبرنگاران با اشاره به مباحث مطرح شد در جلسه شب گذشته کمیته نظارتی اوپک که در الجزایر برگزار شد،اظهار کرد:طبق توافق انجام شده هیچ کشور عضوی کاهش تولید نداشته و قطعا اهداف ترامپ محقق نخواهد شد.

زنگنه تصریح کرد:حذف نفت ایران در میان مدت امکان‌پذیر نیست، اما در کوتاه مدت آمریکایی ها مسائلی در ذهنشان هست تا اگر شده حتی برای یک ماه به‌صورت نمادین صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، اما این خواب هیچگاه تعبیر نمی‌شود.

وی اضافه کرد:اوپک، سازمانی مستقل است و شاخه‌ای از وزارت انرژی آمریکا نیست و دیروز هم گفتم صحبت آقای ترامپ که گفته‌اند ما امنیت بعضی از کشورهای منطقه خلیج فارس را تامین می‌کنیم و بقای عمر آنها بستگی به حمایت و تلاش ما (آمریکا) دارد بزرگترین توهین به ملت‌ها و کشورهای دوست آمریکا در منطقه است و امیدوارم که در اقداماتشان نشان دهند که چقدر مستقل هستند.

وزیر نفت بیان کرد:دیروز (یکشنبه، یکم مهرماه) در کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) در الجزایر تاکید بر پایبندی به سهمیه‌ها در نشست مطرح شد و موضوع دیگری گفته نشده است.

زنگنه افزود:آنچه که در الجزایر حاصل شد این بود که هیچ کشوری پاسخ مثبتی به صحبت‌های آقای ترامپ نشان نداد و تقریبا اوپک و حتی کشورهای غیر عضو اوپک هم اعلام کردند که اکنون نیازی به افزایش تولید نیست و این را اگر نگوییم شکست سخت؛ به‌طور حتم هیچ دستاوردی برای آقای ترامپ نداشته است.

ورود آزمایشی نفت خام به بورس

وی ادامه داد : نفت خام در آینده نزدیک به صورت آزمایشی در بورس عرضه خواهد شد، این فروش  ۲۰ درصد به صورت ریالی و ۸۰ درصد بطور ارزی انجام خواهد شد.عرضه خرده‌محموله‌ها مشخص است و تا حدود ۴۰ هزار بشکه می‌توانیم عرضه کنیم.

زنگنه بیان کرد: مقدار محدودی نفت خام در بورس عرضه می شود تا بازتاب آن را در بازار سرمایه دیده و به مقامات نظام گزارش کنیم.خرید این محصولات در بورس محدود نیست و هم سرمایه گذار داخلی و هم خارجی توان خرید را خواهد داشت.

وی گفت:احتمال دارد کارت سوخت برای کنترل قاچاق سوخت از کشور دوباره احیا شود.

مشکلی در تامین مواد اولیه نداریم

وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر کمبود مواد اولیه گفت: هیچ مشکلی در تهیه مواد اولیه پتروشیمی ها وجو ندارد.تنها برخی محصولات نظیر پ پ با کاهش تولید در داخل مواجه شده اند.

زنگنه بیان کرد:قرار است قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی متناسب با تغییراتی که در نرخ ارز حاصل شده، مقداری تغییر کند.

وی بیان کرد: زمانی که قیمت ها در خارج از بورس افزایش می یابد تقاضای این محصولات در بازار سرمایه بالا می رود که عمده این تقاضاها، به دلال ها و کاسبی بری سودجویان بر می گردد.

وزیر نفت گفت:پارسال٢٥٠ هزار تن مواد اولیه در بورس عرضه کردیم و بازار هم تعادل داشت. امسال هم همان مقدار عرضه کردیم، اما بالای یک میلیون تن تقاضا برای آن وجود داشت که نشان‌دهنده تقاضای رانتی است و به‌منظور تولید نبوده و سامانه هم نمی‌تواند آن را شناسایی کند.

زنگنه ادامه داد:قرار شده است از نظر قیمتی دیگر سقفی برای رقابت در بورس نباشد تا فعالیت‌ها عادلانه‌تر انجام شود و در این صورت فکر می‌کنم قیمت نهایی برای مصرف‌کننده پایین بیاید.

کاهش تعداد شرکت کننده های خارجی در دوازدهمین نمایشگاه ایران پلاست

زنگنه در ادامه با اشاره به دست آورد های نمایشگاهی ایران پلاست تشریح کرد:امسال تعداد شرکت های خارجی کاهش یافته که بنا به تهدیدات تحریمی طبیعی است اما در کل صنایع پتروشیمی علی رغم کمبود مواد اولیه و مشکلات ارزی با رشد قابل توجهی رو به روست.

وی رشد  صنعت بالادستی را ۸ درصد  اعلام کرد و گفت: در ادامه سال شاهد تولید بیشتر اتان،متانول جدید و ۱.۵ میلیون تن کود اوره با همکاری پردیس ۳ خواهیم بود.

وزیر نفت بیان کرد:برای مصرف کننده نهایی نیز نگران عرضه مواد اولیه نیستم، اگر مواد بیشتری لازم باشد مجبور به واردات خواهیم شد.

وی گفت: گله مندی تولیدکنندگان بیشتر به بازرگانی این مواد مربوط است. اخیرا امکاناتی به این شرکت ها داده شده تا بتوانند فعالیت کنند.در چند ماه اخیر بورس صحنه فعالیت دلالانی بود که مانع دسترسی تولید کننده به مواد اولیه بودند.

هیچ کشوری جر کره جنوبی خرید نفت از ایران را متوقف نکرده است

وزیر نفت گفت:برخی کشورها خرید نفت از ایران را کاهش داده‌اند، اما هیچ کشوری خرید نفت خود از ایران را متوقف نکرده است و تنها کره جنوبی است که برای سه ماه پیاپی از ایران نفت نخریده است.

زنگنه ادامه داد:سران سه قوه با عرضه نفت خام در بورس موافق هستند، اما هیئت دولت هنوز با عرضه نفت در بورس موافقت نکرده است.

 
 دوازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با حضور تعدادی از شرکت های خارجی و داخلی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت امروز آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه از ۲ تا ۵ مهر در محل دائمی نمایشگاه  های بین المللی تهران دایر است.