در صورت تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیونTF نرخ ارز افزایش می‌یابد
حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیرامون لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (TF) گفت: واقعیت این است که الحاق به این کنوانسیون به نفع مردم ما نیست و با پیوستن به این کنوانسیون، قطعا فشار بر ملت بیشتر از آنچه اکنون هست، خواهد شد و ما حاضریم با مدرک و سند در این باره مناظره و آن را اثبات کنیم.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس درباره ادعای موافقان تصویب لوایح مرتبط با کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) مبنی بر کاهش 50 درصدی قیمت ارز در صورت تصویب این لوایح گفت: چنین چیزی ممکن نیست، زیرا اصولاً موضوع ارز ارتباطی به FATF ندارد. پیوستن به کنوانسیون TF نیز اثر خاصی بر معاملات بانکی ما نخواهد گذاشت. از سوی دیگر هزینه‌های پیوستن به این کنوانسیون برای ما بیشتر است و برخلاف قانون و منافع کشور، متاسفانه آقای طیب نیا به خارجی‌ها تعهد داد که ما برنامه اقدام FATF را اجرا کنیم. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: ما تا به امروز 32 بند از 41 بند برنامه اقدام FATF را عملیاتی کرده‌ایم که بیش از 80 درصد مفادش محسوب می‌شود، لذا مسئولان بفرمایند که براساس اجرای این تعهدات، چقدر قیمت دلار کاهش یافته است؟ 

حاجی دلیگانی افزود: واقعیت این است که اجرای 32 بند از 41 بند هیچ اثری نداشته و متاسفانه این مسائل بافته‌های ذهن است و مبنای عقلی و منطقی ندارد. چنانکه در برجام هم با همین استدلال ها تلاش می‌کردند، در افکار عمومی جا بیندازند که امضا آن به سود کشور است. مردم یکبار حرف برخی را قبول کردند که با مذاکره مشکلات حل می شود و پیوستن به برجام تحریم ها را از بین می برد، این دفعه دیگر این حرف ها را قبول نمی‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره آثار اجرای برنامه اقدام FATF بر قیمت ارز گفت: من بر این باورم که عمده این مطالبی که گفته می‌شود که با اجرای کامل این برنامه، نرخ ارز کاهش می‌یابد، ساخته و پرداخته ذهنی افراد است. آنچه واقعیت دارد، این است که با پیوستن به این کنوانسیون نرخ دلار و ارزهای دیگر خارجی افزایش هم پیدا می‌کند، زیرا پس از آن اهرم فشار در اختیار خارجی‌ها خواهد بود و در مسیر اهداف خود از آن استفاده می‌کنند.

حاجی دلیگانی همچنین درباره علت عدم برقراری روابط بانکی کشور با بانک‌های خارجی خاطر نشان کرد: ریشه اصلی مشکلات در مباحث روابط بانکی، تحریم اولیه دلار است و بعد از آن موضوع دوربرگردانی که در مورد دلار در سال‌های اخیر اعمال شد. برجام هم نتوانست ریشه اصلی را حل کند، اما طرف ایرانی به دروغ به مردم گفت که با پیوستن به برجام همه مسائل حل می‌شود، اما تحریم دلار در مبادلات بانکی تا امروز هرگز از بین نرفته است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس درباره اینکه با توجه به حضور آمریکا، اسرائیل و عربستان در مجمع عمومی FATF، چه تضمینی وجود دارد که ایران پس از تصویب لوایح مربوط به این نهاد بین‌الدولی، ایران از لیست سیاه خارج شود، گفت: طبق تقسیم‌بندی این نهاد، کشور ما ذیل کشورهای پرخطر و کشورهایی که باید تحت کنترل در آیند قرار گرفته است. ضمن آنکه هیچ تضمینی هم وجود ندارد که ما با پیوستن به کنوانسیون های مربوط به FATF از زیر بار این مشکلات بیرون آییم، زیرا همان طور که گفتم ریشه اصلی مسائل در تحریم های آمریکا است و این کنوانسیون قادر به حل این مساله نیست. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه FATF با توجه به شروطی که دولت در لایحه مذکور پیش بینی کرده است، الحاق ما را به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم نمی پذیرند، گفت: پس چرا با پذیرش این شروط که راهگشای ما در FATF نیست، کشور و مردم را تحت فشار بگذاریم؟ اگر بخواهیم شروط را هم برداریم، به منزله تسلیم شدن ایران و مردم  در برابر کسانی است که تا الآن مناسبات خوبی با کشور نداشتند.

حاجی دلیگانی در پاسخ به این سوال که با توجه به این نکات، بهتر نیست لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (TF) از دستور کار مجلس خارج شود یا مسکوت بماند بیان داشت:  بله این لایحه باید از دستور خارج شود و بهترین راه آن هم این است که دولت خود این لایحه را پس بگیرد تا باعث درج خیانتش به کشور در تاریخ نشود.