قیمت ارز قطعا سقوط خواهد کرد

​بهاالدین هاشمی درباره چرایی نوسانات قیمت ارز با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز دو علت خارجی و داخلی دارد، اظهار کرد: خارج شدن آمریکا از برجام، تبلیغات و هیاهو علیه کشور توسط آمریکا اسرائیل، امارات و عربستان که در حال انجام است از علل خارجی نوسانات نرخ ارز است.

وی با بیان اینکه سیاست اقتصاد داخلی عامل دیگری است که در این داستان موثر است، افزود: سیاست داخلی کشور سیاست ضد بحران نیست، شاهد هستیم که سه نرخ ارز ۴۲۰۰، ارز ثانویه و بازار آزاد داریم.

این کارشناس اقتصادی گفت: بازار آزاد ۳ تا ۵ درصد حجم عملیات ارزی را شامل شود، اما عملاً بازار را به دنبال خود می‌کشد.

هاشمی ادامه داد: در کشوری که قیمت ارز در اختیار دولت است معمولاً برای هیچ تقاضایی محدودیت ایجادنمی‌کنند و حتی یک قاچاقچی هم باید بتواند ارز تهیه کند، اما نباید بتواند آن را قاچاق کند و سازمان‌های دیگر معاملات ارز را مدیریت کند.

وی خاطرنشان کرد: در بازار اگر به عده‌ای به هر دلیلی ارز نفروشیم، تقاضا ایجاد می‌شود و به عنوان بازار سیاه، بازار زیرزمینی به سایر بازار‌ها کد می‌دهد و متاسفانه دستمایه تجار قرار می‌گیرد.

هاشمی تصریح کرد: یکسان نبودن نرخ ارز مفاسد زیادی دارد حتی اگر دو نرخی باشد باز هم فساد زیادی دارد که از آن به سمت دلالی، رانت خواری، ارتشا سرایت می‌کند و بازار کسب و کار برای عده‌ای خاص شده که نمی‌گذارند این بازار به آرامش برسد و افرادی که فعالیت اقتصادی درستی یه همراه مردم تاوان آن را می‌پردازند.

وی با بیان اینکه ما از کشور امارات غافل شدیم، گفت: از قدیم تجار ما در این کشور فعالیت داشتند و همچنین برخی از نیاز‌های ارزی کشور از طریق امارات تامین می‌شد همچنین اماراتی‌ها تجار ما و اقتصاد ما را می‌شناسند و راه‌های ضربه زدن به اقتصاد ما را می‌دانند و مدتی است با کمک عربستانی‌ها به هر قیمتی در حال خرید ارز و طلا هستند و بازار ارز را به قصد ضربه زدن به آشوب می‌کشانند.

هاشمی درباره نحوه تعیین نرخ ارز اظهار کرد: مهمترین راه تعیین نرخ ارز قدرت برابری خرید ارز‌ها است یعنی معادل ارز‌ها چقدر می‌توان خرید کرد.

وی با بیان اینکه بازار سیاه، قیمت نرخ ارز نیست، گفت: این موضوع به قدرت خرید مردم بر می‌گردد، نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد که معاملات در آن جامعه انجام شود و اگر معاملات به رکود رفت یعنی آن نرخ واقعی نیست در حال حاضر قیمت‌ها به جایی رسیده که تقاضای خریدی برای آن نیست و فقط قیمت‌های سوداگرانه هر روز اعلام می‌شود و معاملات حداقل است شاید در حد دو سه واحد و مابقی کاغذی است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ما در شرایط غیر طبیعی قرار داریم و هجمه از خارج و سوء استفاده دلالان داخلی وجود دارد همچنین سیاستگذاری‌های غلطی که منجر شده است که نمی‌شود یک سیاست درست اتخاذ کرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر ما در گذشته به صورت صحیح، نرخ ارز تک نرخی شده بود، بازار عمق پیدا می‌کرد و همه منابع ارزی چه دولتی و چه خصوصی وارد یک بازار می‌شد و مصارف هم در یک بازار وجود داشت ما این مشکلات را نداشتیم و یا مشکلات به این صورت نبود.

وی ادامه داد: اکنون اگر دولت بخواهد نرخ ارز را یکسان کند به دلیل شکاف زیادی که بین ارز دولتی و بازار به وجود آمده آثار آن بر روی کالای اساسی و زندگی مردم سنگین خواهد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ما هیچ راهی نداریم که از راه غلط به راه صحیح برگردیم و این راه درست یکسان سازی نرخ ارز است.

هاشمی درباره نحوه تعیین ارز در بازار گفت: در بازار آزاد، نرخ ارز باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود اما، ما دو بازار داریم و ۵۰ درصد عرضه ارز دولتی به یک بازار دیگر رفته است که مدیریت نمی‌شود اما، اگر یک نرخ باشد این نوسانات وجود نخواهد شد.

وی درباره دلایل کاهش قیمت ارز گفت: پس از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل که مشخص کرد هیچ کشوری از آمریکا حمایت نکرد موجب شد قیمت ارز کاسته شود و مسلما یک سقوط قیمت خواهیم داشت.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر اقتصاد به یک تعادل برسد، قدرت معاملاتی دلار حدود ۵ تا ۶ هزار تومان است به دلیل اینکه مصرف کننده ما کشش ندارد.

هاشمی با بیان اینکه قیمت فعلی ارز روانی، هیجانی و سوداگرانه است گفت: با از بین رفتن این هیجانات قطعا سقوط نرخ ارز را خواهیم داشت.

وی درباره واقعیت معاملات شبانه دلار اظهار کرد: صرافی‌ها تا ساعت ۵ تا ۶ بعدازظهر فعالیت می‌کنند اما، تقاضا برای ارز پس از این بازه زمانی وجود دارد و زمانی که صرافی‌ها تعطیل هستند دلال‌ها و افرادی که نیاز به ارز دارند در بازار هستند و دلال‌ها و سوداگران در این زمان‌ها به صورت تلفنی با یکدیگر هماهنگ می‌کنند که ارز را با یک نرخ مشخص شده کمتر نفروشند و این نرخ در بازار می‌پیچد.