زور ترامپ به اوپک نرسید

ترامپ به دلیل نگرانی از تاثیر افزایش قیمت بنزین بر اقتصاد آمریکا و شانس حزب جمهوریخواه برای حفظ کنترل مجلس و سنا در انتخابات میان دوره‌ای نگران است و می‌خواهد عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان عرضه جهانی نفت را افزایش دهند تا روند افزایش قیمت‌ها معکوس شود.

نفت برنت برای تحویل در دسامبر در بازار لندن روز دوشنبه ۸۴.۹۸ دلار در هر بشکه بود، در حالیکه وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در نوامبر به ۷۵.۳۰ دلار در هر بشکه رسید.

به گفته جو مک مانیگل، تحلیلگر شرکت Hedgeye Risk Management، ترامپ به شکل روشن نسبت به قیمت‌های بالای نفت به شدت نگران است. ترامپ بر این باور است که وی با سعودی‌ها و سایر کشورها توافقی برای جبران عرضه از دست رفته ایران به دلیل تحریم‌ها دارند و آنها را پاسخگو می‌داند.

دولت ترامپ از سعودی‌ها و سایر تولیدکنندگان خواسته تولید نفتشان را بالا ببرند تا رشد قیمت‌ها آرام شود اما این کشورها تاکنون علاقه‌ای به این کار نشان نداده‌اند.

به عنوان نمونه در پایان نشست هفته گذشته کمیته نظارتی اوپک و غیراوپک در الجزایر، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان به خبرنگاران گفته بود که اوپک به دلیل نگرانی از اشباع بیش از حد بازار، تمایلی ندارد به سرعت تولیدش را افزایش دهد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ترامپ، روز شنبه با سلمان درباره تلاشها برای حفظ عرضه به منظور تضمین ثبات بازار و رشد اقتصاد جهانی گفت و گو کرد.

کاخ سفید اعلام کرد ترامپ و سلمان درباره مسائل منطقه‌ای صحبت کرده‌اند اما مقامات دولت آمریکا حاضر نشدند درباره این تماس اظهارنظر بیشتری داشته باشند.

این تماس چهار روز پس از سخنرانی ترامپ در سازمان ملل متحد انجام گرفت که کشورهای اوپک را به کلاهبرداری از دنیا متهم کرد. وی در این سخنرانی گفت: ما از آنها می‌خواهیم افزایش قیمتها را متوقف کنند. ما از آنها می‌خواهیم قیمتها را پایین بیاورند و از این پس در حمایت نظامی که از آنها می‌شود مشارکت قابل توجهی داشته باشند.

ترامپ در ۲۰ سپتامبر در توییتی مدعی شده بود کشورهای خاورمیانه از حمایت نظامی آمریکا بهره می‌برند و با این حال قیمتهای نفت را بالاتر می‌برند. اوپک باید قیمتها را فورا پایین بیاورد.

رییس جمهور آمریکا پس از مکالمه تلفنی با سلمان، این نقطه نظر را بار دیگر در سخنرانی شنبه شب در ویرجینیای غربی تکرار کرد و گفت چرا ما از ارتش آنها حمایت مالی می‌کنیم؟

بر اساس گزارش پلاتس، تحلیلگران می‌گویند انتقاد عمومی ترامپ از عربستان ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشد. سعودی‌ها معمولا از اظهارات سیاستمداران آمریکایی در سخنرانیها و کمپینها مضطرب نمی‌شوند. آنها قبلا نیز این حرفها را شنیده‌اند.

احیای قانون شکایت آمریکا از اوپک

در این بین، رویترز خبر داد صعود قیمتهای نفت به رکورد بالای جدید باعث شده است پیشنهادها برای شکایت آمریکا از کشورهای اوپک مجددا در میان قانونگذاران آمریکایی زنده شده است.

یک کمیته فرعی سنا در روز چهارشنبه به اظهارات درباره قانون پیشنهادی موسوم به نوپک گوش خواهد کرد. این قانون به مصونیت کشورهای عضو اوپک در برابر اقدام حقوقی آمریکا پایان می‌دهد.

این لایحه قانون ضدانحصارطلبی آمریکا را تغییر داده و اجازه می‌دهد این کشور از اوپک برای محدود کردن تولید نفت و گاز یا دستکاری قیمتها شکایت کند.

روسای جمهور پیشین آمریکا با لایحه نوپک مخالفت کردند اما احتمال موفقیت این لایحه به دلیل انتقاد مرتب ترامپ از اوپک افزایش یافته است به خصوص اکنون که قیمت نفت برنت ممکن است به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

منابع آگاه اظهار کرده‌اند عربستان سعودی سرگرم لابی با دولت آمریکا برای جلوگیری از تصویب چنین لایحه‌ای است. گروه‌های تجاری و شرکت‌های نفتی با اشاره به احتمال تلافی کشورهای تولیدکننده نفت، با این لایحه مخالف هستند.

اوپک تولید کشورهای عضو خود را با تعیین اهداف تولید، کنترل می‌کند. قیمت‌ها بدنبال تصمیمی که این گروه در پایان سال ۲۰۱۶ برای محدودیت عرضه گرفت، ۸۲ درصد افزایش یافت و اکنون نفت برنت به بالای ۸۵ دلار در هر بشکه صعود کرده است. قانونگذاران آمریکایی روز دوشنبه با اعلام اینکه اوپک به مصرف کنندگان آسیب زده و در بازارهای آزاد اختلال ایجاد کرده است، خشم این گروه را برانگیختند.

قانون نوپک در سال ۲۰۰۷ در مجلس و سنای آمریکا تصویب شد، اما پس از اینکه جورج دبلیو بوش، رییس جمهور وقت آمریکا تهدید کرد این قانون را وتو خواهد کرد، مسکوت شد. احتمال تصویب این قانون در سال جاری اندک است زیرا مجلس نمایندگان آمریکا تا پایان سال ۱۶ روز کاری خواهد داشت که زمان زیادی برای بررسی این قانون نمی‌گذارد.

به گفته منابع آگاه، عربستان سعودی نگران است که نوپک همانند قانون عدالت علیه حامیان تروریسم (جاستا) شود که به قربانیان ۱۱ سپتامبر در آمریکا اجازه داد از دولت عربستان شکایت کنند. عربستان با داشتن یک تریلیون دلار سرمایه گذاری در آمریکا، در صورتی که این لایحه به قانون تبدیل شود ضرر زیادی خواهد کرد. منابع آگاه به رویترز گفتند: خالد الفالح، در دیدار با ریک پری، وزیر انرژی آمریکا نگرانی مذکور را مطرح کرده است.