پیمان‌سپاری و چانه‌زنی‌ها نگرانی ایجاد کرده، نه تحریم‌ها

​سید حمید حسینی با بیان اینکه دولت بدون اینکه تفکیکی قائل شود، یک تصمیم‌گیری کلی برای بخش‌های مختلف صادراتی کشور می‌کند،   اظهار کرد: زمانی که حرف از نفت و گاز و پتروشیمی می‌شود این گمان ایجاد می‌شود که همه شرکت‌های بزرگی هستند که خوراک یارانه‌ای از دولت می‌گیرند. به همین دلیل قانونی اعمال می‌کنند مبنی بر اینکه همه شرکت ها باید ارز خود را برگردانند و در سامانه نیما به فروش برسانند. اما در عمل بخشی از اعضای اتحادیه از هیچ یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند. برای مثال برخی اعضای اتحادیه روغن تصفیه دوم را انجام می‌دهند. به این معنی که روغن ضایعاتی را تصفیه می‌کنند و دوباره به چرخه عرضه بازمی‌گردانند و در این فرآیند از یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند. چه دلیل دارد کسی که کار محیط زیستی انجام می‌دهد را مجبور کنیم ارز خود را به نیما برگرداند.

وی افزود: بخشی از فرآورده‌ها با ارز آزاد در بورس عرضه می‌شود. به عبارت دیگر اعضای اتحادیه مواد مورد نیاز خود را با ارز سنا خریداری  و تولید می‌کنند. نمی‌توان به این افراد گفت ارز سنا بخر و اما ارز خود را در نیما به فروش برساند.   این تصمیم خردمندانه نیست. البته برخی اعضای اتحادیه مشکلی ندارند. زیرا با ارز یارانه‌ای خوراک خود را می‌گیرند و ارز خود را به نیما برمی گردانند اما اینکه این قانون شامل همه اعضا شود باعث گلایه است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی درمورد پیشنهاد این اتحادیه به دولت توضیح داد: پیشنهاد اتحادیه به دولت این است که از ابتدا قیمت خوراک را طبق ارز آزاد محاسبه کند. به جای اینکه بعدا دنبال این باشد که صادرکنندگان ارز خود را وارد کنند. دولت از این طریق می‌تواند خود را از قید رانت و فساد و کنترل آزاد کند و به اقشاری که دچار مشکل می شوند سوبسید دهد.

حسینی به این سوال که با نزدیک شدن به موعد تحریم‌ها خللی در روند عملکرد اتحادیه ایجاد کرده است یا خیر، پاسخ داد: بیشتر پیمان سپاری، تصمیمات روزانه و چانی‌زنی‌ها نگرانی ایجاد کرده است. هنوز درمورد تحریم‌ها خیلی مشکل نداریم.

بر اساس این گزارش، حسینی پیش از این در نشستی خبری اظهار کرده بود:اتحادیه نگران تصمیم‌گیری‌های چندگانه در کشور است. یک تصمیم را سران سه قوه می‌گیرند، یک تصمیم را دولت می‌گیرد، یک تصمیم را بانک مرکزی می‌گیرد که این چندگانگی تصمیم باعث ایجاد سردرگمی می‌شود. تصمیم اخیر بانک مرکزی در مورد پیمان‌سپاری ارزی بدون بررسی راهکارهای اجرایی گرفته شده است.

به گفته وی نظام چانه‌زنی در کشور رواج پیدا کرده است. یک عده چانه می‌زنند تا چیزی که می‌خواهند اجرا شود. دولت باید در این زمینه تصمیم جدی بگیرد. چندگانگی تصمیم‌گیری و چانه‌زنی اوضاع را هر روز بدتر می‌کند.