تأمین 13 جایگاه سیار سوخت در مرزها برای ایام اربعین
رضا نفیسی امروز در نشست خبری آماده‌سازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و محورهای مواصلاتی برای سفرهای اربعین اظهار داشت: کمیته اربعین پس از اربعین سال قبل جلسات خود را برای اربعین امسال آغاز کرد که این کمیته 19 عضو از سازمان‌های مختلف دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته 4.4 میلیون نفر از طریق پایانه‌های مرزی در ایام اربعین ورود و خروج داشتند که شامل 50 درصد از طریق ناوگان عمومی جاده‌ای و 50 درصد از طریق خودروی شخصی بود.

نفیسی ادامه داد: بیشترین تردد در  اربعین سال گذشته در مرز مهران با 53 درصد بود و پس از آن شلمچه و سپس چزابه با 28 درصد به زائران خدمت‌رسانی کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو پایانه مرزی شلمچه، مهران و چزابه تجهیز شده است، گفت: در مرز مهران 96 گیت و شلمچه 48 گیت در چزابه 28 گیت و در مرز خسروی 29 گیت نصب کرده‌ایم؛ ما همه 4 مرز را تجهیزکرده‌ایم، ولی فعلاً هنوز عبور و مرور از مرز خسروی مصوب نشده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری به تأمین 400 هکتار پارکینگ با ظرفیت 160 هزار خودرو در سه پایانه مرزی اشاره کرد و گفت: در شلمچه 70 هکتار پارکینگ در چزابه 100 هکتار در مهران 100 هکتار و در خسروی نیز 140 هکتار پارکینگ در نظر گرفته شده است.

وی  گفت: تأمین سرویس‌های بهداشتی، امکانات رفاهی، توسعه گیت‌ها و پارکینگ‌ها با همکاری ستاد اربعین انجام شده است.

نفیسی ادامه داد:‌طبق پیش‌بینی‌های ما امسال نیز استفاده از ناوگان شخصی بیشتر از ناوگان عمومی برای ایام اربعین خواهد بود که به مسافران توصیه می‌شود، به دلیل ظرفیت محدود پارکینگ‌ها در صورت امکان از ناوگان عمومی استفاده کنند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری اظهار داشت: طرح سفرهای اربعین از ابتدای آبان ماه تا 13 آبان ماه (10 صفر تا 23 صفر) ادامه دارد، مسافران با اتوبوس به اولین شهر نزدیک نقطه صفر مرزی منتقل می‌شوند و از آن شهر تا نقطه صفر مرزی از طریق 1885 دستگاه اتوبوس درون‌شهری جابه‌جا می‌شوند.

وی افزود:‌ در این ایام 120 دستگاه اتوبوس بین‌شهری در پایانه خسروی، 550 دستگاه اتوبوس درون‌شهری در پایانه مهران و 215 دستگاه اتوبوس درون‌شهری در پایانه‌های شلمچه و چزابه مستقر هستند، ضمن آنکه هزار دستگاه اتوبوس هم آن طرف مرز فعال هستند که آنها نیز درون‌شهری محسوب می‌شوند.

وی درباره سوخت‌رسانی به ناوگان جاده‌ای و شخصی در این ایام توضیح داد: شرکت بخش فراورده‌های نفتی امسال 13 جایگاه سیار دارد که 6 جایگاه در ایلام، 2 جایگاه در کرمانشاه، 2 جایگاه در اهواز، 2 جایگاه در آبادان و یک جایگاه سیار در مهران مستقر است که جایگاه سیار مهران معادل 8 جایگاه سیار است.

نفیسی ادامه داد: اتباع خارجی امسال باید همه از مرز شلمچه خارج شوند سال گذشته 73 هزار زائر خارجی داشتیم که اغلب پاکستانی بودند.

وی درباره تأمین سوخت ناوگان عمومی برون‌شهری در این ایام به خبرنگار فارس، گفت:‌ این تأمین سوخت بر اساس پیمایش و سهمیه‌ای است، همچنین برای اتوبوس‌های درون‌شهری که 24 ساعته بین نقطه صفر مرزی و شهرهای مرزی در تردد هستند، سوخت با نرخ هر لیتر 300 تومان دراختیار قرار می‌گیرد که از طریق کارت‌های سوخت‌ در اختیار جایگاه‌داران قرار می‌گیرد.

وی با تأکید مجدد برای اینکه زائران تلاش کنند، از ناوگان عموم جاده‌ای برای این ایام استفاده کنند گفت: متأسفانه برخی زائران خودروهای خود را در کنار جاده‌ها پارک می‌کنند که باعث انسداد معابر می‌شود، در این راستا جرثقیل‌هایی در نظر گرفته شده است که این خودروها را به پارکینگ منتقل می‌کند.

وی درباره سهمیه سوخت اتوبوس‌هایی که آن طرف مرز فعالیت می‌کنند، گفت: سوخت به آنها اختصاص می‌یابد، اما نمی‌دانم به چه نرخی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.