بنزین گران می شود؟ / قاچاق سوخت بلای جان بنزین

گروه اقتصادی- گفته می شود روزانه 20 میلیون لیتر بنزین از ایران به کشورهای همسایه قاچاق می شود، رسانه ملی نیز این روزها گزارش های مختلفی از قاچاق سوخت از بخش های مختلف خبری پخش کرده و این موضوعی است که پیش از این نیز برخی نمایندگان مجلس نسبت به آن هشدار داده بودند.

به گزارش افکارنیوز، دلیل اصلی و واقعی قاچاق سوخت به کشورهای همسایه قیمت آن است، قیمت بنزین با ارز آزاد در ترکیه اکنون حدود 19هزار و 300 تومان در افغانستان حدود ۱12هزار و 400تومان و در پاکستان حدود 12 هزار و 700 تومان برآورد شده است" .

این فراورده همچنین در "آذربایجان حدود 8000تومان، در اردن حدود 25 هزار و 300 تومان، در امارات متحده عربی حدود 11هزار و 500تومان و در عراق حدود 10 هزار و 700 تومان قیمت دارد و این قیمتها باعث رونق قاچاق شده است."

برخی معتقدند ایران نیز باید همانند ونزوئلا برای مبارزه با قاچاق سوخت ، بنزین را گران کند اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی مخالف این طرح و پیشنهاد هستند و راهکار مقابله با قاچاق سوخت را گران شدن نمی دانند.

خادمی ،عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: نوسانات قیمت دلار به همراه کاهش ارزش پول ملی در مقایسه باسایر پول های رایج دنیا نطیر دلار و یورو و همچنین ثابت ماندن قیمت بنزین از سال 94 تاکنون باعث شده، یارانه دولتی بنزین به جیب قاچاقچیان سرازیر شود.

وی می افزاید : برای کنترل قاچاق و جلوگیری ازز هدررفت منابع انرژی و مالی کشور باید هرچه سریعتر به راهکاری متوسل شد ،که قاچاق بنزین را از صرفه اقتصادی خارج کند.

وی واقعی کردن قیمت بنزین و به جای آن پرداخت یارانه مستقیم سوخت به خانوار راهکاری است که می تواند ضمن کنترل قاچاق از تبعات منفی واقعی سازی آن بکاهد.

اینکه دولت به جای یارانه بنزین آن را به خانوارها به شکل مستقیم بدهد به نظر می آید راهکار درستی نباشد و باعث افزایش نقدینگی در جامعه می شود و از سوی دیگر گران شدن بنزین تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت اجناس دارد، آن هم با توجه به گران شدن دلار و مشکلات معیشتی که در کشور وجود دارد به نظر می رسد به ضرر اقتصاد کشور و معیشت مردم تمام می شود.

محجوب نماینده دیگر مجلس پرداخت یارانه مستقیم سوخت به مردم را اشتباه استراتژیک دولت دانسته و می گوید: پرداخت نقدی اشتباه جبران ناپذیری است که به معنای اتلاف منابع است ، معنی ندارد دولت ماهانه رقمی مثل 600 هزار تومان به هر خانوار بپردازد تا بتواند قیمت بنزین را واقعی کند ؛ آنوقت منابع مالی لازم برای تکمیل خطوط مترو یا تقویت ناوگان مسافربری عمومی نداشته باشد.

محجوب معتقد است برای جلوگیری از قاچاق سوخت باید به راه حل های کم هزینه تری رسید که می تواند مبتنی بر کنترل مرزها و جلوگیری از خروج بنزیل از مرزهای کشورمان باشد.

اما یکی از راههای کنترل سوخت همان شیوه کارتهای سوخت بود که وزیر نفت باید توضیح دهد چرا این کارتهای سوخت کنار رفت؟

احیای کارت سوخت می تواندنظارتی برای جلوگیری از قاچاق بنزین و سایر سوخت ها باشد، اگر چه هماز زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کارشناسان بسیاری هشدار دادند که کارت های سوخت حذف نشود اما دولت به نصیحت ها و هشدارها توجهی نکرد و کارت سوخت را حذف کرد.