رشد صادرات قارچ در راه است
محمد حسن افشار رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی از بهبود بازار قارچ خبر داد و گفت: هم اکنون عواملی نظیر کاهش تولید ناشی از راندمان پایین کامپوست های تابستانه، افزایش مصرف و نوسان نرخ دلار منجر به بهبود قیمت قارچ در بازار شده است به طوریکه هم اکنون هر کیلو قارچ با نرخ 8 تا 9 هزار تومان در بازار معامله می شود.

وی قیمت تمام شده هر کیلو قارچ را 8 هزار و 900 تومان اعلام کرد و افزود: با بهبود اوضاع و افزایش قیمت قارچ در بازار دیگر زیانی متحمل تولیدکنندگان نمی شود چرا که آنها به نقطه سر به سر رسیدند.

افشار نوسان نرخ ارز را نوید مثبتی برای توسعه صادرات قارچ دانست و گفت: با توجه به آنکه قیمت جهانی هر کیلو قارچ 2.5 دلار است، از این روثبات نرخ کنونی ارز می تواند عاملی برای رشد صادرات به شمار رود چرا که صادرکنندگان در فروش هر کیلو قارچ با سود حداقل 4 تا 5 هزار تومانی روبرو هستند.

به گفته وی از ابتدای آبان پیش بینی می شود که تولید روزانه قارچ به رقم 500 تا 600 تن برسد که اگر 20 درصد این میزان به بازارهای هدف صادر شود، ارز مناسبی وارد کشور می شود.

این مقام مسئول با انتقاد از این مسئله که برخی واحد های تولیدی 30 درصد کمتر از ظرفیت خود کار می کنند، بیان کرد:  با توجه به آنکه اکثر واحدهای تولید قارچ استان تهران و البرز در دهه 70 احداث شده است، از این رو با گذشت 20 سال از عمر ماشین آلات لازم است که دولت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این واحد ها قرار دهند تا آنها با نوسازی و بازسازی ماشین آلات خود بتوانند با ظرفیت کامل به تولید ادامه دهند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در پایان با اشاره به اینکه ارقام مختلفی درباره سرانه مصرف قارچ اعلام می شود، تصریح کرد: اگرچه وزارت جهاد کشاورزی سرانه مصرف قارچ  به ازای هر نفر را 1.2 کیلوگرم اعلام می کند، اما به اعتقاد بنده این رقم 1.5 کیلوگرم است چرا که از مجموع تولید سالانه 150 هزارتن قارچ در کشور تنها حدود 30 هزار تن از این میزان  صرف تازه خوری،صادرات و صنایع تبدیلی می شود و مابقی تولید با احتساب جمعیت به ازای هر نفر 1.5 کیلوگرم است.