پول‌هایمان در حساب مسکن مهر است، اما خانه‌ای نداریم

صبح امروز جمعی از متقاضیان مسکن مهر پردیس در اعتراض به عدم تحویل خانه‌هایشان، مقابل شرکت عمران شهر‌های جدید تجمع کردند و شعار‌های «دولت تدبیر و امید، امیدمون شد ناامید» و «از بس دروغ شنیدیم، مسکن مهر ندیدیم» را سر دادند.

متقاضیان مسکن مهر که ۷ سال پیش و به امید پیدا کردن سقفی برای زندگی در صف‌های طولانی ایستادند و برای خانه‌های مهر نام نویسی کردند حالا نه راه پیش دارند و نه راه پس! آن‌ها که برای تکمیل آورده حساب تعیین شده از سوی مسکن مهر زیر بار قرض رفتند و حالا از شنیدن وعده‌های بی‌عمل دولتی‌ها خسته شده‌اند.

مسکن مهری که قرار بود سرپناه باشد

سال ۱۳۸۶ بود که طرح مسکن مهر برای خانه‌دار کردن اقشار ضعیف جامعه تصویب شد و قرار بود تا هر کسی که خانه‌ای ندارد در این طرح ثبت‌نام کند تا با استفاده از زمین‌های رایگان خانه‌ای را برایش بسازند و سرپناهی داشته باشد. هر چند اوایل این طرح، پروژه مسکن مهر خوب پیش رفت و به طور حتم اگر تمام می‌شد، مشکل مسکن بسیاری از مردم کشور را حل می‌کرد، اما با بی‌توجهی دولتی‌ها نسبت به پروژه‌های مسکن مهر نه تنها مشکلات متقاضیان این خانه‌ها حل نشد بلکه باری را هم روی دوش‌شان اضافه کرد، زیرا که این افراد همه دار و ندارشان را به حساب مسکن مهر واریز کردند و دیگر نه پولی برایشان ماند و نه خانه‌ای را به آن‌ها تحویل دادند!

هنوز از یاد‌ها نرفته است که حسن روحانی در تبلیغات انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری تکمیل فوری پروژه‌های مسکن مهر را وعده داده بود، اما نه تنها این طرح تکمیل نشد بلکه به دلیل مزخرف دانستن این طرح از سوی وزیر راه و شهرسازی، مسکن مهر به طور کلی متوقف ماند و همین موضوع هزینه‌های تکمیل پروژه‌ها را افزایش داد. پس از آن بود که مردم مجبور شدند تا مبلغ بیشتری را متحمل شوند و این کسری بودجه را جبران کنند!

پس از اتمام دوره فعالیت دوره یازدهم، حسن روحانی بار دیگر وعده تکمیل پروژه‌های مسکن مهر را داد و قرار بود که این پروژه تا پایان سال ۹۶ به اتمام برسد، اما هنوز هم خانه‌های نیمه تمام مسکن مهر زیر سایه بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی دولت دوازدهم تکمیل نشده و همچنان به دست صاحبانش نرسیده است.

۷ سال است که منتظریم

خانم محرابی که یکی از متقاضیان مسکن مهر پردیس است درباره مشکلات مسکن مهری‌ها می‌گوید: «روزی که برای ثبت نام خانه‌های مهر رفتیم قرار بود تا این خانه‌ها را ۱۸ ماهه تحویل دهند. اما حالا ۷ سال منتظر هستیم و خانه‌هایمان را نمی‌دهند. این در حالی است که مستاجر هستیم و هر سال به مبلغ رهن و اجاره خانه‌هایمان اضافه می‌شود، پول‌هایمان را هم به حساب مسکن مهر واریز کردیم و حالا گرفتار شده‌ایم.»

او با اشاره به این مسئله که حتی اگر خانه‌ها را تحویل بگیرند نیز به دلیل نبود زیرساخت مناسب مشکلاتی گریبان آن‌ها خواهد شد، ادامه می‌دهد: «غیر از مشکلات تحویل خانه‌ها مسائلی مانند انشعابات آب، برق و گاز وجود دارد که داخلی نیست و این در حالی است که به بلوک‌ها، برق کارگاهی داده‌اند که مدام قطع می‌شود و گاهی برخی از ساکنین در آسانسور محبوس می‌شوند. آب بلوک‌ها نیز با تانکر تامین می‌شود که بسیار غیربهداشتی است و این ظلم در حق ساکنین مسکن مهر است که راهی جز سکونت در این خانه‌ها را ندارند.»

 
مسکن مهری که قرار بود سرپناه باشد، اما نیست!

این متقاضی مسکن مهر پردیس به قراردادی که هنگام ثبت نام در پروژه‌های مسکن مهر نوشته شده بود اشاره می‌کند و می‌گوید: «امکاناتی در قرارداد متقاضیان مسکن مهر وجود داشت پکیج، کولر، رادیاتور و تمام حداقل‌های ضروری برای سکونت در یک خانه بود. اما بلوک‌ها با چند سال تاخیر و آن‌هم ناقص تحویل متقاضیان می‌شود و کسی به حرف‌های ما توجهی نمی‌کند.»

واحد‌ها را صوری افتتاح می‌کنند

آقای فتحی هم یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر پردیس است که برای فاز هشت این شهر جدید ثبت نام کرده. او درباره علت حضورش در این تجمع می‌گوید: «ما خانه‌های‌مان را تحویل نگرفته‌ایم، اما آن‌هایی هم که خوش‌شانس بودند و واحدهایشان را گرفتند، خانه‌هایشان ناقص است و مشکلات زیادی را برایشان ایجاد کرده است. برای همین به اینجا آمده‌ایم تا مسئولان صدای ما را بشنوند و به آن‌ها بگوییم که خانه‌های‌مان را می‌خواهیم آن هم کامل! نه بدون امکانات و وسایلی که در قرارداد نوشته شده بود.»

 
مسکن مهری که قرار بود سرپناه باشد، اما نیست!

این متقاضی فاز هشت ادامه می‌دهد: «برخلاف آن چه مسئولان می‌گویند که برخی واحد‌ها متقاضی ندارد، در حالی حاضر بسیاری از متقاضیان مسکن مهر هستند که هنوز موعد انتخاب واحدشان نرسیده است و مشخص نیست که آینده‌شان چه خواهد شد؟»

آقای فتحی می‌گوید: «چند سال است که وعده می‌دهند که پروژه‌ها در حال تکمیل است، اما در عمل متفاوت است و روند ساخت پروژه‌های مسکن مهر به کندی پیش می‌رود و هر چند وقت یکبار واحد‌ها را صوری افتتاح می‌کنند.»

قرار بود که برای کمک به مسکن مهری‌ها وام ۳۰ میلیون تومانی درنظر گرفته شود، اما با دیرکرد مسئولان برای تکمیل و تحویل واحد‌ها این وام به ۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و بار مالی بیشتری را بر دوش مسکن مهری‌ها انداخته است. از طرفی سود دوران مشارکت را نیز از مردم می‌گیرند در صورتی که ما مقصر دیر تحویل دادن خانه‌ها نیستیم.»

او اظهار می‌دارد: «مدیرعامل شرکت عمران پردیس، فرماندار پردیس و مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید تغییر کردند و وزیر راه و شهرسازی نیز استعفا داده است. البته که این مسئولان نیز پروژه‌های مسکن مهر پردیس را تکمیل نکردند، اما تا تیم جدید انتخاب شود و کار‌ها را در دست بگیرد، کمر ما زیر مشکلات‌مان شکسته است. ما نیاز به حل سریع مشکلات‌مان داریم و مسئولان باید برای آن فکری کنند.»

پول‌هایمان در حساب مسکن مهر است، اما خانه‌ای نداریم

خانم هاشمی، اما یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر پردیس است که نسبت به عدم تحویل خانه‌اش معترض است، او در این‌باره می‌گوید: «خودم مستاجر هستم و دخترم دانشجوی شهرستان است و باید هزینه اجاره خانه او را نیز تامین کنم. در صورتی که پول‌هایمان در حساب مسکن مهر است، خانه‌ای نداریم و واقعا تحت فشار هستیم.»

 
مسکن مهری که قرار بود سرپناه باشد، اما نیست!

او ادامه می‌دهد: «چندین بار پیگیری کردم، حتی به عمران پردیس رفتم، اما هیچ‌بار حرف منطقی درباره تحویل واحد‌ها به ما نداده‌اند و واقعا ما را در بلاتکلیفی گذاشته‌اند. مگر از آن‌ها چه می‌خواهیم؟ می‌خواهیم که به وعده‌شان عمل کنند و هر چه زودتر خانه‌هایمان را با امکاناتی که قولش را داده بودند تحویل دهند.»

اظهارات نسنجیده شرکت مادر تخصصی عمران شهر‌های جدید

در حالی که متقاضیان مسکن مهر پردیس مقابل ساختمان مادر تخصصی عمران شهر‌های جدید تجمع کرده‌اند و از مشکلات‌شان صحبت می‌کنند، این شرکت در ارتباط با این تجمع به ایلنا گفته: «این افراد کسانی هستند که تعهدات مالی خود را انجام نداده‌اند و به همین دلیل، از سامانه حذف شده‌اند. همچنین سقف پرداختی‌های معترضان، بسیارکمتر از حد مجاز بوده است و علی‌القاعده واحد‌ها به آن‌ها تحویل نشده است.» اما آیا این شرکت از تک تک افراد معترض که در تجمع شرکت کرده بودند سوال پرسیده و سوابق آن‌ها را بررسی کرده؟ یا صرفا برای فرار از پاسخگویی و مسئولیت خود چنین حرف‌هایی را به زبان آورده است؟

این اولین بار نیست که مسئولان درباره مشکلات مسکن مهر‌ی‌ها نسنجیده اظهارنظر می‌کنند. به همین دلیل، هنوز هم مسکن مهری‌ها امید دارند که بعد از تجمع امروزشان به مسئولان این حوزه وظایف‌شان را یادآوری کرده باشند. آن‌ها امید دارند که اعتراض دست جمعی‌شان باعث شود تا انتظار ۷ ساله برای گرفتن خانه‌هایشان به پایان برسد و به زودی واحدهایشان را تحویل بگیرند.