حجتی: ناچار به واردات سویا به صورت "تراریخته" هستیم

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، اول آبان) پارلمان، در جریان بررسی سؤال علیرضا محجوب و نادر قاضی‌پور نمایندگان مردم تهران و ارومیه در مجلس،گفت: براساس ماده 2 قانون ملی ایمنی زیستی، مصوب سال 88 در مجلس شورای اسلامی، تمامی امور مربوط به تولید، رهاسازی، صادرات، واردات، عرضه، فروش، خرید، مصرف موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیکی با رعایت مفاد قانون مجاز بوده و دولت مکلف است تمهیدات لازم را از طریق بخش‌های غیردولتی برای انجام امور فراهم کند.

وی با تأکید بر اینکه دولت موظف است اقدام لازم برای آزمایش مواد غذایی وارداتی و فرآورده‌های غذایی وارداتی برای تشخیص مواد تراریخته را انجام داده و با اطلاع‌رسانی مردم را از مواد غذایی تراریخته و خطرات احتمالی آن آگاه سازد، اظهار داشت: محصولی در کشورمان به صورت تراریخته تولید نمی‌شود، وزارت  جهاد کشاورزی مسئول بررسی محصولاتی است که خوراک دام است و در زمینه آزمایش مواد غذایی تراریخته وزارت بهداشت، مسئول است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در دنیا 185 میلیون هکتار از اراضی محصولات تراریخته تولید می‌کنند که عمده آنها در آمریکای شمالی و جنوبی است. یکی از محصولات عمده وارداتی به ایران، دانه سویا است.

حجتی با تأکید بر اینکه تولید دانه‌های روغنی یکی از اساسی‌ترین کمبودهاست که درجه خودکفایی ما در سال 96 در حدود 16 درصد است، افزود: حدود 78 درصد سویای تولیدی جهان تراریخته بوده و تنها 22 درصد آن غیرتراریخته است.

وی افزود:کمیته نظارت بر محصولات تراریخته، موظف است، شروط لازم برای مناسب بودن محصولات را آزمایش کنند. درباره این شروط، کشور تولیدکننده باید مجوزهای لازم برای محصولات تراریخته را از مراجع مربوطه دریافت کرده باشد؛ البته دو کشور پیشرفته باید این محصولات را تأیید کرده باشند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: صددرصد سویایی که در مبادلات جهانی جابه‌جا می‌شود. تراریخته است، ما چگونه سویای غیرتراریخته وارد کنیم؟ ناچار به واردات تراریخته این محصول هستیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان خاطرنشان کرد: کمیته محصولات تراریخته در حوزه کشاورزی در سال 96 در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و آزمایشگاه‌های مربوط نیز مجهز شده است.