جزییات کامل از نحوه عرضه نفت در بورس
سید حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص  اولین عرضه صادراتی نفت خام در بازار فیزیکی بورس انرژی اظهار کرد: اگر چه این کار دیر در حال انجام است اما باید آن را به فال نیک گرفت. همچنین باید کمک کرد تا این حرکت شکل گرفته  توسعه یابد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اراده و پیگیری سران قوا ، ورود مجلس وهمکاری شرکت ملی نفت ؛نسبت به سال 90 که نفت در بورس عرضه شد شرایط برای ورود بخش خصوصی بسیار مساعد‌تر شده است.

7 ویژگی ملی شدن فروش نفت

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در تشریح بسترهای فراهم شده به منظور سهولت در ورود بخش خصوصی به بورس نفت گفت: اکنون دیگر بحث اهلیت خریدار مطرح نیست. قبلا می‌گفتند که شما باید ثابت کنید که مشتری، قرارداد پالایشی، پالایشگاه و توان مالی دارید اما اکنون این موضوع منتفی شده است.

حسینی ،حذف محدودیت مقصد را دومین بستر فراهم شده برای ورود آسان بخش خصوصی به بورس نفت دانست و گفت: در سال 90 این موضوع مطرح بود که بخش خصوصی بعنوان خریدار نفت از بورس نباید به بازارهایی چون چین و هند که شرکت ملی نفت در آنجا حضور دارد نفتی بفروشد اما اکنون این موضوع  حذف شده است.

وی اضافه کرد: قبلا ارائه صورت‌های مالی معتبر یکی از الزامات حضور بخش خصوصی برای ورود به بورس نفت بود اما اکنون این موضوع نیز بعنوان سومین مزیت ،نادیده گرفته شده است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص چهارمین تسهیل‌گری انجام شده برای ورود شرکت های داخلی و خارجی به بورس نفت گفت: قبلا حداقل محموله خریداری شده 500 هزار بشکه بوده و نوع نفت خام عرضه شده نیز سنگین بود اما اکنون محموله‌ها کوچکتر شده‌اند یعنی حداقل خرید 35 هزار بشکه در نظر گرفته شده و شخص خریدار می‌تواند در بورس از طریق کارگزار و بدون ‌آن که شناخته شود ده درصد پول را پرداخته و محموله نفتی خود را خریداری کند.

حسینی ،انعطاف قیمتی موجود در بورس نفت را پنجمین ویژگی‌های مشوق‌گونه این مهم برای ورود بخش خصوصی معرفی کرد و گفت:سقف و کف رقابت در این عرضه وجود ندارد. قیمت پایه نفت برای این منظور هم‌اکنون 79دلار و 15سنت برای هر بشکه است که می‌تواند براساس شرایط، کاهش یا افزایش یابد.بعبارتی این بار رقم اعلام شده برای معامله مورد چانه زنی قرار می‌گیرد برای مثال وقتی خریداری قیمت پایین و بالایی را برای انجام معامله ارائه دهد شرکت ملی نفت می‌تواند با همراهی خود کاری کند که خرید و فروش صورت پذیرد.

وی حذف الزام در زمان بارگیری را ششمین انعطاف موجود در بورس نفت معرفی کرد و گفت: قبلا مطرح می‌شد که خریدار حتما باید در یک تاریخ مقرر اقدام به برداشت کند و در غیر این صورت با جریمه مواجه خواهد شد اما اکنون این موضوع نیز مرتفع شده است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در تشریح هفتمین امکانی فراهم شده در بورس نفت گفت: خریدار ۱۰ درصد از ارزش قرارداد در زمان اجرای معاملات را نقد پرداخت کرده و در صورت برنده‌شدن در فرآیند رقابت‌، ۱۰ درصد دیگر نیز به‌صورت ریالی پرداخت خواهد شد،برای بازپرداخت 80 درصد باقی مانده نیز به خریدار 50 روز مهلت داده می شود تا خریدار بتواند محموله را  حمل کرده و پس از فروش در مقصد، پول شرکت ملی نفت را  پس دهد البته برای این موضوع خریدار باید ضمانت نامه لازم را  اخذ کند.

نقل و انتقال پول ،کشتیرانی و بیمه معامله نفت در بورس می لنگد

حسینی میزان عرضه نفت خام در بورس انرژی را روزانه یک میلیون بشکه نفت خام مطرح کرد و در تشریح سختی های کار گفت : ضمانت نامه بانکی برای محموله یک میلیون بشکه‌ای که 70 تا 80 میلیون دلار ارزش دارد رقم بسیار بالایی خواهد بود از این رو این موضوع  را می توان جزو سختی‌های کار در نظر گرفت.

وی ادامه داد:  این اقدام هم همانند سایر کارها احتیاج به فراهم شدن زیرساخت‌هایی همانند نقل و انتقال پول، کشتیرانی و بیمه دارد علاوه بر این بخش خصوصی باید بازاریابی کند.

سخنگوی اتحادیه صادرکننده نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه برای رفع سختی‌های کار تلاش‌های بسیار زیادی در حال انجام است، گفت: ورود نفت به بورس ساز و کاری برای مقابله با تحریم‌ها و خنثی کردن برنامه‌های ترامپ برای به صفر رساندن صادرت نفت ایران است.

حسینی اطمینان داد که با ورود نفت در بورس آمادگی هر گونه عرضه برای خریداران و بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی فراهم می شود.

وی افزود: بخش خصوصی اگر مطمئن شود که به طور مداوم هر هفته حداقل یک میلیون بشکه نفت در بورس عرضه خواهد شد می‌تواند با بازاریابی‌های خود،  با قوت هر چه بیشتری وارد این عرصه شود.

سخنگوی اتحادیه صادرکننده نفت، گاز و پتروشیمی در پایان گفت: امیدواریم امروز که شاهد عرضه اولین محموله نفتی در بورس هستیم با استقبال چشمگیر بخش خصوصی روبه‌رو شویم.