وضعیت وام بانکی برای خرید مسکن

درحالی‌که از زمان سپرده‌گذاری در صندوق‌های پس‌انداز مسکن تا زمان سررسید موعد دریافت وام از سوی متقاضیان خرید مسکن با استفاده از تسهیلات بانکی مدت زمانی بیش از یک‌سال به طول می‌انجامد، لازم است متقاضیان دریافت این نوع از تسهیلات بانکی قبل از اقدام برای سپرده‌گذاری در این صندوق‌ها نسبت به همه شرایط و تعهداتی که بانک عامل به‌عنوان مقررات پرداخت تسهیلات به متقاضیان تعیین کرده است، مطلع باشند. گروهی از متقاضیان دریافت تسهیلات تصور می‌کنند در صورتی‌که شرایط عمومی دریافت تسهیلات را داشته باشند به هر نحوی واجد شرایط اختصاصی دریافت تسهیلات نیز هستند. این درحالی است که بانک عامل در زمان سپرده‌گذاری متقاضی برای طی دوره انتظار به منظور پرداخت وام به متقاضیان فهرستی از شرایط اختصاصی و تعهدات طرفین- بانک عامل و سپرده‌گذار- را در قالب قرارداد فی مابین بانک و متقاضی به فرد متقاضی ارائه می‌کند و متقاضی نیز باید آن را امضا کند.

برخی از متقاضیان و سپرده‌گذاران صندوق‌های پس‌انداز در زمان افتتاح حساب بدون توجه به محتویات متن قرارداد فی‌مابین متقاضی و بانک عامل، قرارداد را امضا می‌کنند؛ رویه افتتاح حساب به منظور سپرده‌گذاری برای دریافت تسهیلات بانکی خرید مسکن از محل صندوق‌های پس‌انداز به این شکل است که بانک عامل در زمان افتتاح حساب، تعهدات تعیین‌شده برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان را به امضای آنها می‌رساند؛ اما در زمان پرداخت تسهیلات اقدام به احراز واجد شرایط بودن سپرده‌گذار به لحاظ برخی تعهدات و برخورداری متقاضی از برخی شرایط لازم می‌کند. به این ترتیب ممکن است برخی سپرده‌گذاران که در زمان افتتاح حساب اطلاع کافی از بابت تعهدات خود به بانک عامل برای آنکه واجد دریافت تسهیلات خرید مسکن شوند را کسب نکرده‌اند پس از طی یک دوره معمولا بیش از یک‌ساله سپرده‌گذاری در نهایت واجد شرایط دریافت تسهیلات نشوند یا نتوانند از تسهیلات خود به قصدی که برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند، استفاده کنند.

به این ترتیب صرف برخورداری متقاضیان از شرایط عمومی دریافت تسهیلات همچون عدم استفاده قبلی از وام بانکی خرید مسکن و... به تنهایی نمی‌تواند منجر به تحقق اهداف متقاضیان دریافت تسهیلات برای خرید واحد مسکونی موردنظرشان شود. برخی شرایط و ضوابط تعیین شده برای متقاضیان به منظور دریافت تسهیلات خرید مسکن از بانک عامل ممکن است با آنچه خریدار در ذهن خود تصور می‌کند و برای آن برنامه‌ریزی کرده مطابقت نداشته باشد. به‌عنوان مثال فردی که برای دریافت وام بافت‌های فرسوده اقدام به سپرده‌گذاری کرده است لازم است حتما از بابت قرار گرفتن ملکی که قصد خریداری آن را دارد در بافت فرسوده اطمینان حاصل کند؛ به این ترتیب ضوابط اختصاصی دریافت وام لازم است حتما از سوی متقاضی به‌طور کامل مطالعه وسپس امضا شود.