پیش‌بینی قیمت نفت پس از تحریم ایران

به‌دلیل اختلال در عرضه نفت در نتیجه تحریم ایران، قیمت نفت احتمالاً در سال آینده بالای 75 دلار باقی خواهد ماند، اما رشد بیشتر قیمت‌ها محدود خواهد شد زیرا تحلیلگران‌ و اقتصاددانان انتظار دارند به‌دلیل جنگ تجاری‌ و تضعیف اقتصاد جهانی، میزان رشد تقاضا کند شود.

نتیجه نظرسنجی انجام‌شده از 46 اقتصاددان و تحلیلگر نشان می‌دهد که قیمت متوسط هر بشکه‌ نفت برنت در سال آینده میلادی 76 دلار و 88 سنت خواهد بود که بالاتر از پیش‌بینی 73 دلار و 75سنتی صورت‌گرفته در نظرسنجی‌ماه سپتامبر است. انتظار می‌رود قیمت متوسط هر بشکه نفت برنت در سال جاری میلادی نیز به 74 دلار و 48 سنت برسد، در حالی که متوسط قیمت از ابتدای امسال تاکنون 73 دلار و 57 سنت بوده است.

تحلیلگران شرکت کننده در این نظرسنجی گفتند، انتظار دارند در صورت تحقق پیش‌بینی کاهش رشد اقتصاد جهانی، رشد تقاضا در سال آینده کند شود.

به‌طور کلی، پیش‌بینی شده که تقاضای جهانی برای نفت در سال 2019 بین 1.1 تا 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد، در حالی که آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه اکتبر خود این رقم را 1.4 میلیون بشکه پیش‌بینی کرده بود.

کایلین بیرچ، تحلیلگر مؤسسه ای‌آی‌یو در این باره گفت: «در بخش عرضه، نگرانی‌هایی در مورد کاهش عرضه تعدادی از اعضای اوپک به‌ویژه ایران، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و همچنین ونزوئلا، آنگولا، لیبی و نیجریه وجود دارد که موجب حفظ فشار افزایشی روی قیمت نفت می‌شود».