بودجه مسکن مهر از ۱۱ ماه قبل پرداخت نشد

 اظهارات رئیس جمهور در جلسه علنی مجلس مبنی بر بدهکار بودن دولت به مردم در بحث مسکن باعث شد تا این نوید و پیام را به متقاضیان مسکن مهر بدهد که دولت جدیت زیادی در به اتمام رساندن پروژه مسکن مهر دارد.

با روی کار آمدن محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی،دستور تشکیل کارگروه مسکن با مدیریت معاونت مسکن و ساختمان و عضویت معاونت‌ها و سازمان‌های ذیربط بخش مسکن صادر شد.

اولویت این کارگروه که تاکنون هم یک بار تشکیل جلسه داده است، موضوع مسکن مهر ،حل مسایل آن، تکمیل واحدهای ناتمام و انجام خدمات زیربنایی و روبنایی است.

نکته مهمی که در آغاز به کار این کارگروه به ریاست حامد مظاهریان سیاستگذار مسکن دوره آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی وجود دارد، این است که این کارگروه همان درخواست‌های تکراری و کمبود بودجه را دلیل عدم تکمیل پروژه‌های مسکن مهر عنوان کرده است.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازیاشره کرده است که وزیر جدید راه و شهرسازی در اولین روز حضور خود دستور تشکیل کارگروه مسکن را با مدیریت معاونت مسکن و ساختمان و عضویت معاونت‌ها و سازمان‌های ذیربط بخش مسکن صادر و بلافاصله این کارگروه تشکیل جلسه داده است.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه مسایل و چالش‌های اصلی شامل بحث مسکن مهر و مسکن اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است، می گوید: موضوع اصلی در بخش مسکن مهر این است که حدود ۲۷۰ هزارواحد مسکن مهر تمام شده وجود دارد و منتظر زیر ساخت است که قاعدتا بر اساس ماده ۸۵ قانون ساماندهی تهیه زیر ساخت‌ها بر عهده و مسوولیت دیگر دستگاه‌های دولتی مانند وزارت نیرو است.

مظاهریان همانند گذشته دلیل تکمیل نشدن واحدهای مسکن مهر را کمبود اعتبار و همکاری سایر دستگاه‌ها دانسته است.

کارگروه مسکن در روز نخست برگزاری جلسه خود باز هم همانند گذشته مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی به قیمت سال ۹۶ را مورد نیاز پروژه مسکن مهر دانسته است.

این مبلغ بارها و بارها در گذشته از زبان مسولان ارشد وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود.

احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزارت راه و شهرسازی در مسکن مهر در شهریور ماه امسال گفته بود که برای تکمیل پروژه های مسکن مهر در کل 11500 میلیارد تومان اعتبار لازم است، بنابراین حدود 500 هزار واحد دیگر باقیمانده که از این تعداد کار ساخت 300 هزار واحد به اتمام رسیده، اما تحویل آن با مشکل مواجه شده است.

مهرآبادی با بیان اینکه مشکل اصلی نیز اعتبار است که حدود 11500 میلیارد تومان برای تکمیل برآورده شده است، می‌گوید: از این رقم حدود 4000 میلیارد تومان برای خدمات زیربنایی، 4800 میلیارد تومان برای خدمات روبنایی و مابقی برای محوطه‌سازی، آماده‌سازی، معابر و... نیاز است.

در سال 93 مقام معظم رهبری تاکید فرمودند مسئله مسکن مهر باید حل شود، بعد از فرمایشات رهبری در سال 95 حدود 1000 میلیارد تومان اسناد خزانه در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت. سال گذشته نیز پس از تصویب نیاز 11500 میلیارد تومانی برای تکمیل و اتمام مسکن مهر توسط کارگروه تشکیل شده توسط کمیسیون اصل 90 در ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری به آقای نوبخت دستور داد که در این زمینه اقدام کند، اما با گذشت بیش ۱۱ ماه هنوز این مبلغ تامین و پرداخت نشده است.

۵۰۰هزار خانواده و بیش از ۲ میلیون نفر، منتظر تحقق وعده های مسئولان در مورد تحویل گرفتن واحدهای مسکن مهر خود هستند، بنابراین اگر بودجه ای که ماه‌هاست تصویب شده اگر به پروژه‌های مسکن مهر و واحدهای باقی مانده تزریق شود، مشکل خدمات زیربنایی و روبنایی این پروژه ها مرتفع خواهد شد.

به نظر می‌رسد دولت می تواند با دخالت دادن بخش خصوصی خدمات روبنایی این پروژه ها را فراهم کند و با توجه به اینکه زمین های موجود در شهرهای جدید اکنون دارای ارزش قابل قبولی هستند، دولت می تواند زمین های خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و در ازای تامین خدماتی مانند ساخت و تحویل مدرسه، بیمارستان، مسجد و ... امکان استفاده از فرصت‌های تجاری و اقتصادی را به خود آنها بدهد.

در عین حال بخش بزرگی از اقساط وام‌های مسکن مهر به حساب بانک مسکن بازگشته است و منابع کلانی برای اجرای پروژه‌های مسکنی از جمله تکمیل مسکن مهر در اختیار این بانک و طبعا وزارت راه و شهرسازی قرار دارد اما با این حال درباره محل مصرف این منابع کلان هنوز شفاف‌سازی دقیقی انجام نشده است.