دلار، مهم‌ترین لنگر رسمی اقتصاد

 حسین درودیان، کارشناس اقتصادی با اشاره زمزمه‌هایی که مبنی بر تعیین نرخ دلار ۵۵۰۰ تومانی برای تبدیل درآمد‌های نفتی در بودجه سال ۹۸ شنیده می‌شود، گفت: این نرخ بسیار پایین است و فکر می‌کنم این نرخ باید برای کالاهای خاصی تعیین شده باشد.

او اضافه کرد: تعیین این نرخ‌ها معمولا پیامی برای مردم دارد که دولت از آن‌ پیام‌ها بیم دارد زیرا فکر می‌کند اگر نرخ را در بودجه به نرخ واقعی نزدیک کند این گمان تقویت می‌شود که دولت برای تامین درآمد‌های ارزی‌ خود نوسانات اخیر را در بازار ارز ایجاد کرده‌است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ ارز مهم‌ترین لنگر رسمی در اقتصاد است، افزود: بسیاری از مردم تصوراتشان را بر اساس نرخ ارز شکل می‌دهند و متاسفانه دولت به دلیل همان بیم‌هایی که دارد، لطمه قابل توجهی را به اقتصاد وارد می‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که  نرخ واقعی دلار در شرایط فعلی چه عددی‌است؟ خاطر نشان کرد: نرخ واقعی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و چون در کشور ما بازار یکپارچه‌ای وجود ندارد سخت است که بگوییم نرخ واقعی کدام است‌.

درودیان افزود: یک نرخ در بازار آزاد است که چون دولت ارزی را به آن تزریق نمی‌کند نمی‌تواند مرجع درستی باشد و نرخ سامانه نیما هم چون یک بازار کاملا کنترل شده‌است قابل استناد نیست.

او در این خصوص ادامه داد: درست است که نمی‌توان با اطمینان گفت نرخ فعلی دلار چقدر است زیرا مسائل مختلفی در این بین دخیل است اما با انجام مطالعات علمی می‌توان گفت نرخ دلار در محدوده ۸هزار تومان خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه ارز در اقتصاد ما مسئله‌ بسیار مهمی‌ است، گفت: تحریم‌ها از طریق کانال ارز تاثیر خود را به سرعت خواهند گذاشت و انتظارات مردم هم بر این تاثیرات دامن خواهد زد.

درودیان اظهار کرد: پس از شروع تحریم‌ها فروش نفت ما کاهش پیدا خواهد کرد اما مسئله اصلی ما چگونگی تخصیص درآمد‌ها است و نه کاهش آن.

او اضافه کرد: با شروع تحریم‌ها با افزایش قیمت نفت، کاهش فروش آن جبران خواهد شد و من معتقدم حساب بانک مرکزی آنقدر از ارز حاصل از فروش نفت خالی نخواهد شد که ما در این زمینه دچار مشکل شویم.

این کارشناس اقتصادی مشکل اصلی را دسترسی به درآمد‌های نفتی موجود در حساب بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بسیاری از درآمد‌های حاصل از فروش نفت ما در حساب بانک مرکزی دپو شده و نمی‌توان از آن استفاده کرد.

درودیان در پایان گفت: دولت باید به دنبال افزایش درآمد‌های نفتی باشد زیرا به وسیله آن می‌تواند آسیب‌های وارد شده جبران کند اما در حال حاضر د با ارزان‌فروشی‌ لطمه جبران ناپذیری را به بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند.