دیپلمات‌های اروپایی به آمریکایی‌ها هشدار دادند/ تحریم‌های آمریکا علیه ایران دلار را تهدید می‌کند

دیپلمات‌های اروپایی هشدار دادند تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران دیگر کشور‌های جهان را مجبور می‌کند سیستم بانکی جایگزینی را طراحی کنند که «سلطه بلند مدت دلار آمریکا» را تضعیف می‌کند.

این مسئله در شرایطی مطرح می‌شود که دولت ترامپ قصد دارد با تحریم ایران این کشور را از سیستم بانکی بین‌المللی خارج کند.

با نزدیک شدن موعد آغاز تحریم صنعت نفت ایران توجه‌ها به ارتباط ایران با سامانه موسوم به «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی» (سوئیفت) جلب شده است. نمایندگانی از ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان این سامانه (سوئیفت) را هدایت می‌کنند. هدف سوئیفت کمک به بانک‌های سراسر جهان برای ارتباط با یکدیگر در معاملات است.

آمریکا کنترل این نهاد را بر عهده ندارد، اما می‌تواند اعضای آن را تهدید کند که اگر به بانک‌های ایرانی برای مقابله با تحریم‌های واشنگتن کمک کنند، فعالیت آن‌ها در سیستم مالی آمریکا را ممنوع می‌کند.

به گفته یک دیپلمات غربی، چنین اقدامی از سوی آمریکا به گفتگوها برای جایگزین کردن سیستمی که به دلار و سیاست آمریکا وابسته نباشد سرعت می‌بخشد و در نهایت به دلار آمریکا ضرر می‌رساند.

این دیپلمات در مصاحبه با واشنگتن اگزمینر گفت: «در حال حاضر، تحریم‌ها به‌دلیل سلطه مالی آمریکا و ارز ذخیره بودن دلار در دنیا مؤثر هستند اما اجبار سوئیفت برای خارج کردن ایران از شبکه‌اش به چین و روسیه انگیزه می‌دهد که سوئیفت‌های خودشان را راه اندازی کنند که به هیچ وجه به نفع ما نیست».

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه احتمال تضعیف دلار آمریکا در صورت سختگیری بیش از حد علیه ایران را مطرح کرده است. پوتین در یک نشست سیاسی در آفریقای جنوبی در ماه ژوئیه گفت: «ما شاهد اتفاقی که برای تحریم‌های غیرقانونی می‌افتد، هستیم. به نظر من این یک اشتباه استراتژیک بزرگ از سوی آن‌ها [آمریکا] است که اعتماد به دلار به عنوان یک ارز ذخیره را کاهش می‌دهد. عاقبت این اقدام همین است».