آمریکا از عواقب تاثیر تحریم‌های ایران بر کره جنوبی و اقتصاد جهان آگاه است

 کره جنوبیبرای آغاز دور جدید مذاکرات با آمریکا درباره واردات نفت از ایران آماده می‌شود. کره جنوبی در تلاش است به آمریکا بفهماند چرا باید در خصوص تحریم‌های ایران برای سئول استثنا قائل شود. یک هیئت حرفه‌ای به ریاست معاون وزیر خارجه کره جنوبی در امور اقتصادی برای دور دوم مذاکرات جدی اواخر ماه جاری به واشنگتن سفر می‌کند. دور نخست مذاکرات در ماه ژوئن در سئول برگزار شد.

آمریکا، کره جنوبی و دیگر کشور‌ها را تحت فشار قرار داده است تا خرید نفت ایران را به صفر برسانند و در غیر اینصورت با تحریم‌های واشنگتن مواجه می‌شوند. ضرب الاجل ترامپ برای اجرا کردن تحریم‌ها علیه ایران ۴ نوامبر (سیزدهم آبان) سال جاری است. ترامپ در ماه مه اعلام کرد از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و ۶ قدرت جهان تنظیم شد، خارج می‌شود و تصمیم دارد تحریم‌های سنگینی را بر اعضای اوپک اعمال کند.

کره جنوبی از زمان اجرا شدن برجام و کاهش تحریم‌های تهران بخش بزرگی از نیاز نفتی خود را از ایران تامین کرده است. کره جنوبی در حال حاضر ۱۳.۱ درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران می‌خرد. یک مقام کره‌ای گفت: «منابع انرژی ایران برای اقتصاد ما بسیار مهم است».

این مقام کره‌ای گفت: «ما نمی‌توانیم نتیجه مذاکرات با آمریکا را پیش‌بینی کنیم، اما مقامات آمریکایی به خوبی از عواقب صدمه خوردن اقتصاد کره جنوبی در نتیجه تحریم‌های ایران و تاثیر آن بر اقتصاد منطقه و جهان آگاه هستند». دولت کره جنوبی هفته پیش هیئتی را به تهران فرستاد تا موضع خود در این رابطه را بیان کند. ۵۳ درصد از میعانات گازی کره جنوبی از ایران تامین می‌شود.