مرغ و ماهی کیلویی چند؟

مهدی یوسف‌خانی، در رابطه با شرایط بازار ماهی و مرغ با بیان این‌که با سرد شدن هوا مصرف محصولات آبزی افزایش می‌یابد، اظهار کرد: با توجه به تجربه هر ساله در شش ماهه دوم سال قیمت ماهی و محصولات آبزی افزایش می‌یابد و این در حالی است که در سال جاری قیمت محصولات آبزی به ویژه ماهی رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان ماهی و پرنده تاکید کرد: در سال جاری قیمت ماهی نسبت به سال گذشته، رشد بیش از دو برابری را به ثبت رسانده که از دلایل آن می‌توان به کاهش میزان پرورش ماهی به واسطه کم‌آبی و کاهش صید اشاره کرد.

وی با بیان این‌که هر کیلو ماهی سفید ۱۳۰ هزار تومان،‌ کفال ۸۰ هزار تومان و ماهی قزل‌آلا که در سال گذشته به قیمت ۱۳ هزار تومان عرضه می‌شد در شرایط فعلی کیلویی ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رسد، خاطرنشان کرد: در کنار کاهش میزان صید، خرید دلالان افزایش یافته و از سوی دیگر بسیاری از افراد حجم قابل توجهی از صید شمال و جنوب را برای شهرستان‌ها و صادرات خرید می‌کنند و بار کمی به بازار تهران عرضه می‌شود.

یوسف‌خانی از افزایش قیمت مرغ خبر داد و گفت: هر کیلو گوشت مرغ گرم در چند روز اخیر با رشد ۱۰۰۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود در صورتی که رشدی به ثبت نرسد، کاهش قیمتی نیز وجود نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان ماهی و پرنده از دلایل افزایش قیمت مرغ در روزهای گذشته به کاهش کشتار، افت عرضه در بازار و اعلام کمبود بار از سوی تولیدکنندگان اشاره و خاطرنشان کرد: اعلام کاهش بار از سوی تولیدکنندگان می‌تواند به دلیل کمبود تولید یا اعتراض به قیمت عرضه مرغ باشد. اگر تولیدکننده برای یک شب محصول خود را به بازار عرضه نکند، رشد قیمت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی در هر کیلو را می‌توان متصور بود.

وی تصریح کرد: هر کیلو مرغ زنده قیمتی در حدود ۷۵۰۰ تومان و هر کیلو گوشت مرغ تازه برای مصرف‌کننده، ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارد که این قیمت برای تولیدکننده کاملا ایده‌آل است، زیرا در هر کیلو برای تولیدکننده ۵۰۰ تومان سود وجود دارد.

یوسف‌خانی اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به قیمت مصوبی که در گذشته اعلام کرده‌اند قیمت‌های فعلی در بازار را قبول ندارند و به نظر می‌رسد در صورت اصلاح، قیمت هر کیلو گوشت مرغ تازه برای مصرف‌کننده را در حدود ۹۰۰۰ تومان تعیین کنند که به نظر قیمت معقولی نیست.