هدف عرضه نفت در بورس کسب مرجعیت قیمت گذاری در منطقه

 پس از گذر از حساسیت فروش نفت در بورس انرژی، دیروز در دومین نوبت واگذاری نفت در بورس شاهد خبر خوش فروش کامل محموله عرضه شدیم.

فروش 700 هزار بشکه به قیمت 64 دلار و 97 سنت به 3 خریدار که هر کدام به تفکیک 245، 245 و 210 هزار بشکه خریداری کردند. این امر نوید بخش فروش به موقع و موفقیت بورس ایران در این عرصه است.

کارشناسان واقف بر این امر یکی از اهداف فروش نفت در بازار سرمایه را تصاحب قیمت گذاری نفت در منطقه دانسته و تلاش دارند که بتوانند در مورد سایر کالاها مرجعی رسمی برای تعیین قیمت قرار بگیرند.

[هدف عرضه نفت در بورس کسب مرجعیت قیمت گذاری در منطقه/آمادگی عرضه روزانه نفت در بورس را داریم] محسن خدابخش، معاون نظارت بر بورس‌ها در گفت‌وگو با خبرنگاربورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تداوم عرضه نفت در بورس انرژی گفت: عرضه نفت خام از 6 آبان ماه با صدور اطلاعیه‌ای به طور رسمی صورت گرفت که در نهایت منجر به فروش 280 هزار بشکه به 3 خریدار شد.

وی افزود: شاهد ورود یک خریدار خارجی چند ملیتی به این بازار بودیم اما به علت ساز و کارهای اجرایی توانایی افشای اطلاعات شخصی افراد خریدار را نخواهیم داشت. البته اینکه آیا این فرد موفق به خرید نفت خامشده است یا خیر را هنوز دقیق بررسی نکرده‌ایم.

خدابخش بیان کرد: منظور از شفافیت در خرید و فروش بازارها، بیان مکانیزم و نحوه دریافت و پرداخت وجه از سوی دو طرف معامله است اینکه اطلاعات شخصی و هویتی این افراد را فاش کنیم هیچ موضوعیتی ندارد. برای مقابله با فساد در معاملات  و جلوگیری از ظهور افرادی نظیر بابک زنجانی ها، باید این نوع شفافیت‌ها را اجرایی کنیم.

معاون نظارت بر بورس ها تصریح کرد: این موفقیت پس از سال‌ها و در سومین دوره به دست آمد که به نظر می‌رسد رفع برخی محدودیت‌ها در این عرضه، رقم زننده این موفقیت بود. در این سری از فروش نفت خام در بازار سرمایه هر فردی که دارای توانایی مالی است می تواند نفت خام را خریداری و با نقل و انتقال پیش بینی شده به خارج از کشور فروخته و یا به مصرف داخلی خود برساند.

150 کد معاملاتی  قبلا در بورس انرژی حضور داشتند

وی با تأکید بر اینکه هم اکنون بیش از 150 کد معاملاتی برای خریداران کالا در بورس انرژی تعریف شده است، گفت: افراد جدیدی وارد بورس انرژی نشده‌اند، بلکه این افراد خریداران قبلی محصولات این بورس بوده‌اند و هم اکنون می توانند با همین کدهای معاملاتی به خرید نفت خام بپردازند.

خدابخش بیان کرد: با توجه به سابقه مثبت بورس در کشور اگر بتوانیم محصولات بورس انرژی، مخصوصا نفت خام را با سرعت و دقت بالاتری به فروش برسانیم قطعا مرجع تعیین قیمت نفت در منطقه خواهیم شد.

وی با اشاره به ایجاد تنوع فروش محصولات نفتی در بورس انرژی گفت: هم اکنون مشتقات نفتی در بورس انرژی معامله می‌شود اما لازم به ذکر است که ابزارسازی نحوه  فروش نفت و سایر کالاها در بورس، بر عهده سازمان بورس اوراق بهادار است که گفته می‌شود این ابزارها این روزها  به بهترین نوع خود در حال بروزرسانی و ایجاد تنوع در نحوه فروش محصولاتش است.

به دنبال کشف قیمت حقیقی در بازارها هستیم

معاون نظارت بر بورس‌ها  با اشاره به اهمیت بورس انرژی و سایر بورس در  منطقه گفت: هدف از عرضه کالاها در بازارهای سرمایه تخصصی نظیر بورس انرژی، بورس کالا و فرابورس، کشف قیمت حقیقی محصولات است. ما در تلاشیم تا بتوانیم محصولاتمان را با قیمت مصوب داخلی به خریداران خارجی بفروشیم و به نوعی تعیین کننده اصلی قیمت برخی محصولات در منطقه و یا حتی در جهان باشیم.

خدابخش به آمادگی جدی سازمان بورس برای عرضه کالا در این بازار گفت: با توجه به اینکه قرار بود نفت روزانه در بورس انرژی عرضه شود، اما به علت مصلحت اندیشی نهاد عرضه کننده( شرکت ملی نفت ایران) این موضوع به عرضه هفتگی تبدیل شده است. اما سازمان بورس اوراق بهادار این آمادگی را دارد تا در هر زمان و نوبت های مشخص شده پذیرای عرضه نفت خام چه به صورت هفتگی  و چه به صورت روزانه باشد.

 در ادامه بررسی میزان موفقیت این معامله اقتصادی به سراغ یکی از مدیران اقتصادی کشور رفتیم تا نظر وی را در این باره بدانیم.

جواد عشقی نژاد، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: عرضه نفت خام در بورس انرژی به نوبه خود یک گام بسیار درخشان در اقتصاد کشور است، بنابراین در این مورد نیازمند آینده نگری است.

وی افزود: در حال حاضر فروش 700 هزار بشکه با نرخ 64 دلار در نوبت دوم  و فروش 280 هزار بشکه در نوبت اول، تمرینی برای ورود بخش خصوصی به معاملات جدی بازار کشور است.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: نکته قابل تأمل در این فرایند، تأمین منابع بیمه‌ای و حمل‌ونقل محموله‌های نفتی توسط شرکت ملی نفت ایران است که علارغم وجود تحریم‌هایی که بر دامنه اقتصاد کشور سایه انداخته‌اند، توانسته این موضوع را برطرف کند.

وی اضافه کرد: با توجه به عملکرد قوی و موثر بورس انرژی در این زمینه باید گفت که به دنبال راهکارهایی برای جذب بیشتر و بهتر سرمایه‌گذاران خارجی باید باشیم، فعالان اقتصادی خارجی در دو بحث بسیار دقت می‌کنند یکی آسان بودن فرایند معاملات و دیگری انتقال سریع پول به کشورشان است.

عشقی نژاد با اشاره به جذب خریداران خارجی در این بازار گفت: سازکار و دیگری که سرمایه گذار خارجی را وارد بورس انرژی می‌کند تعریف واسطه‌های مجاز است که به معنی نهاد مرتبط با فعالیت بورسی در ایران هستند. این نهادها باید بتوانند برای ورود سرمایه گذاران خارجی به نحو احسنت روابطی را تعریف کنند.

وی تأکید کرد: در نهایت این موضوع را  باید یادآوری کنیم که مهم ترین مشتریان این کالا، بخش خصوصی داخل کشور است که بعد از بررسی و جلسات مختلف با آنها دریافتیم که مشکل اصلی این قشر، ناآگاهی بخش خصوصی از فرایند عرضه و نحوه معاملات آن است که معتقدم برای جا افتادن این موضوع نیازمند زمانی هستیم.

فروش موفق نفت در بازار سرمایه، نوید بخش گام مثبت در سیستم نفتی کشور و خنثی سازی ادعاهای پوچ و توخالی برخی دولت‌ها درخصوص کاهش فروش نفت ایران است. اگر با این روند به سمت سایر کالاهای داخلی هم پیش برویم شاهد رونق بالا و حمایت جدی ازکالاهای ایرانی خواهیم بود.