برآورد بازگشت ۴۷ میلیارد دلار ارز صادراتی تا پایان سال

 

عبدالناصر همتی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: صادرات، پیش نیاز رشد پایدار و مهمترین عامل ورود ارز به کشور و گسترش اشتغال و افزایش درآمد آحاد اقتصاد است. طبیعی است به خاطر تحریم های ناجوانمردانه، برگشت ارز ناشی از آن به چرخه اقتصاد، مشکلات و پیچیدگی هایی داشته باشد. بانک مرکزی با لحاظ تمام شرایط کشور و قوانین و مقررات، همراهی لازم را در این زمینه خواهد داشت.

وی در ادامه پیام خود افزود: تعهد برای آوردن ارز به چرخه اقتصاد می تواند در قالب ترکیبی از روش های مختلف عرضه ارز به سامانه نیما یا عرضه به صورت حواله و اسکناس به صرافی ها یا واردات ثبت سفارش شده، برای خود و دیگران باشد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بدیهی است راهکاری غیر از آنچه اشاره شد عملا نوعی خروج سرمایه از کشور تلقی می گردد که در تقابل با اهداف رشد و توسعه اقتصادی کشور است. در مشورت با فعالین بخش خصوصی، تمهیداتی در مورد نحوه عمل گروه های مختلف صادرکنندگان اتخاذ شده است که با اجرای آن، برگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد، که برای امسال حداقل ۴۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود، سرعت خواهد گرفت.

همتی خطاب به صادرکنندگان تاکید کرد: انتظار از صادرکنندگان نیز همچون گذشته، همکاری با دولت و بانک مرکزی است و باید به خاطر داشت که عملکرد همه ما و از جمله صادرکنندگان در شرایط خطیر کشور توسط مردم به قضاوت گذاشته خواهد شد.