پیش‌بینی اوضاع بورس در سال جاری

ابوالقاسم آقادوست در پاسخ به این‌که علت اصلی کاهش قیمت‌ها در بورس تهران در روزهای اخیر چیست؟ اظهار کرد: در مقطعی از سال ۱۳۹۲ نیز شاهد بودیم که قیمت سهم‌ها در بورس اوراق بهادار تهران افزایشی و پس از مدتی با کاهش روبرو شد. در نتیجه تعدادی از سرمایه‌گذاران آن حادثه تاریخی را به یاد دارند و براساس آن، امروز نیز تصمیم می‌گیرند.

وی ادامه داد: این اتفاق برای بورس‌های دنیا کاملا طبیعی است، چراکه خیلی از سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی حس می‌کنند تا دیر نشده باید سهام خود را بفروشند تا بیش از این ضرر نکنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته ریزش قیمت‌های بازار سهام در روزهای اخیر مجموعه دلایلی دارد که باعث ریزشی شدن قیمت‌ها شده است. اول از همه می‌توان به وضعیت کلیِ اقتصاد اشاره کرد. افراد ریسک‌گریز در این فضا سبد سهام خود را کوچک می‌کنند و هزینه تامین مالی‌شان را کاهش می‌دهند. به خصوص حقوقی‌هایی که سهم‌شان در سود است.

آقادوست افزود: دیگر علتی که می‌توان بیان کرد کاهش قیمت جهانی مواد اولیه است که تاثیر بسزایی روی قیمت سهام دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر همه این‌ها گزارش نه چندان خوب خیلی از شرکت‌ها به خصوص خودرویی‌ها به شرایط منفی بازار دامن زده است. بحث قیمت خودروها هنوز مشخص نیست و به صورت شفاف مطرح نمی‌شود.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، در مجموع غیرشفاف بودن فضای کسب وکار از جمله عوامل اصلی ریزش قیمت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران است. این موضوعات بسیاری از سرمایه‌گذاران را مجبور کرده که فعلا برای تصمیم‌گیری دست نگه دارند.

البته آقادوست چشم‌انداز مثبتی را برای بازار سرمایه متصور شد و پیش‌بینی کرد که این اصلاح قیمت‌ها بیشتر، زمانی است و اگر وارد آذرماه شویم با آمدن گزارش‌های ماهیانه و ۹ ماهه شرکت‌ها قبل از عید افزایش خوبی را در قیمت سهام شاهد هستیم. اما ممکن است در کوتاه مدت (یکی - دو هفته) این اتفاق نیفتد و ما همچنان شاهد اصلاح زمانی قیمت‌ها باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: خیلی از شرکت‌های صادرات محور به قیمت‌های ارزی که به صورت لحظه‌ای در بازار معامله می‌شود نمی‌توانند اتکاء و سود خود را حساب کنند. از طرفی بحث دلار نیمایی وجود دارد که سازوکار خود را دارد. درست است که در زمانی دلار در بازار آزاد قیمت بالایی داشت، ولی در عمل این قیمت‌ها برای خیلی از شرکت‌ها قابل وصول نبوده و همیشه قیمت‌های پایین‌تری دست‌شان را می‌گرفت، ولی بازار سرمایه با قیمت‌های بازار آزاد شرکت‌های صادرات محور را تهدید نمی‌کند.

آقادوست معتقد است در حداقل قیمت‌هایی که این شرکت‌ها می‌توانند دلارشان را بفروشند باز هم سهم‌شان ارزنده است. اما در عین حال فضای روانی سرمایه‌گذاری روی سرمایه‌گذاران اثرگذار بوده که ریسک‌گریزها نیز دست نگه داشتند تا فضا شفاف‌تر شود. البته سرمایه‌گذاران نباید اسیر هیجان شوند و به آنها توصیه می‌شود با هیجان تصمیم نگیرند و به مسائل بنیادی شرکت‌ها نیز توجه داشته باشند.