13 آبان 97 آمریکا همه دنیا را تحریم کرد

 نشست خبری همایش و نمایشگاه رسانه‌های نوین و شکل‌دهی نهادهای اجتماعی امروز در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

*دبیر شورای عالی فضای مجازی: مسئله بزرگ امروز کوچک رسانه‌های سنتی به فضای نوین است

سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در این نشست اظهار داشت: رسانه‌های نوین بسته به موضوع 40 تا 50 درصد در جامعه امروز اثرگذاری دارند و رقیب قدرتمند رسانه‌های سنتی شده‌اند.

وی گفت: اما این رسانه‌ها به دلیل سن کم در مراحل ابتدایی بلوغ هستند و ساختار مند نشدند که باید کار نخبگانی روی آنها صورت گیرد و برای مثال مدل اقتصادی آنها تعریف شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود:‌ مسئله بزرگ این است که رسانه‌های نوین امروز بسیاری ماحصل کوچ رسانه‌های سنتی به فضای نوین هستند و همزمان شاهد فعال شدن محتوای کاربران هستیم.

فیروزآبادی با بیان اینکه در حال حاضر توازن مناسبی در موضوعات مطرح در فضای رسانه‌ای نوین کشور وجود ندارد، گفت: برای مثال در حوزه سرگرمی تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی بیش از حد تعادل است.

وی تاکید کرد: برخی موضوعات مانند موضوعات اقتصادی ضروری است که هم شفاف شود و هم نگاه آگاهی بخشی بر آنها مورد توجه قرار گیرد، همچنان که به کارگیری ابزارهای پولی مالی جدید در دنیا حوزه‌های جدیدی را ایجاد کرده و این حوزه‌ها نیازمند آگاهی بخشی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دور جدید تحریم‌های آمریکا گفت: در دور جدید تحریم‌های آمریکا آنطور که باشد و شاید در رسانه‌های نوین برای مردم فضاسازی نکرده‌ایم و مردم بیشتر درگیر موج‌های نوسان قیمت‌ها شدند.

فیروزآبادی ادامه داد:‌ کاری که آمریکا با ایران کرد در طول تاریخ بی‌نظیر بوده است. تحریم آمریکا برای ایران سابقه 40 ساله دارد و جدید نیست اما در 13 آبان آمریکا همه دنیا را تحریم کرد که با ایران رابطه نداشته باشند و این زورگویی آشکار است و رسانه‌های نوین می‌توانند به این موضوع بپردازند.

*رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: پارسال از بانک مرکزی خواستیم برای دور زدن تحریم سوئیف به ارز‌های دیجیتال ورود کند

محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست با اشاره به اینکه از 13 آبان همه بانک‌های ایرانی به جز موارد استثنا مشمول تحریم سویفت شدند، گفت: در دی 96 در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس و بانک مرکزی از رئیس کل بانک مرکزی خواستیم به موضوع ارزهای دیجیتال برای حل مشکل مراودات بانکی خارجی که در شبکه سویفت آمریکایی جریان دارد ورود کند که تا طبق آخرین پیگیری‌ها تازه‌ترین اقدامات این است که این موضوع به دولت محول شده است که طبق صحبتی که با آقای فیروزآبادی داشتم مرکز ملی فضای مجازی نیز درباره آن آمادگی می‌‌کند.

وی گفت:‌ رسانه‌های نوین می‌توانند نقش مهمی را در نظارت بر عملیات بازار که مشکل عمده آن قیمت‌گذاری کالاست انجام دهند که قبلا برای این کار نیاز به تعداد زیادی بازرس بود.

وی همچنین در بخش  دیگری از سخنان خود با اشاره به مدل جدیدی از توسعه در استان کرمان بدون نیاز به اعتبار دولت، توضیح داد: در استان کرمان برای شهرهای محروم معین اقتصادی تعیین کردیم که این معین‌ها در قالب بنگاه‌های اقتصادی به شهر مربوطه متصل می‌شوند و با اقدامات خود در آنجا محرومیت‌زدایی می‌کنند که در نتیجه این کار پس از 3 سال اجرای طرح در قلعه گنج کرمان که محروم‌ترین بخش استان بود آمار جرائم به کمتر از 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

*دبیر علمی همایش: رسانه‌ها به شدت خصوصی شده‌اند 

همچنین در این نشست علی‌اکبر فرهنگی دبیر علمی همایش و استاد رسانه گفت: در این همایش تاکید بر بعد اقتصادی رسانه‌های نوین است و رویکردی تعاملی درباره چگونگی تاثیرگذاری نهادها و رسانه‌ها روی یکدیگر مدنظر قرار دارد.

وی تاکید کرد:‌ در حال حاضر رسانه‌ها به شدت خصوصی شده‌اند و هر کسی می‌تواند یک رسانه کامل باشد و تمام تاثیراتی که رسانه‌ها قبلا داشتند را رسانه نوین داشته باشد.

*اطلاعات و شرایط همایش

در این نشست امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی نیز و رئیس همایش اظهار داشت: این همایش با همکاری پژوهشگاه توسعه فناوری پیشرفته خواجه نصیرالدین طوسی، مرکز ملی فضای مجازی شرکت ملی صنایع مس، بانک رسالت و شرکت صنایع گل‌گهر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به محورهای همایش گفت: حمایت از محصولات داخلی، نهادسازی اقتصادی، کارآفرینی پایدار، اقتصاد دانش‌بنیان و دیجیتال، هدایت هدفمند از کسب و کارها، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، امنیت و ثبات اقتصادی، 7 محور این همایش هستند.

وی تصریح کرد:‌ مهلت ارسال خلاصه مقالات تا نیمه دی ماه و مهلت ارسال مقالات تا 20 فروردین است و همایش در تهران یا کرمان برگزار می‌شود.

در حاشیه این نشست نیز فیروزآبادی در جمع خبرنگاران از لغو نشدن حمایت‌های دولتی از سایر پیام‌رسان‌های بومی در پی انتخاب 2 پیام‌رسان برتر خبر داد و تاکید کرد که تلگرام و هات‌گرام فقط تا پایان آذر مهلت دارند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: هات‌گرام و تلگرام طلایی برای استقلال از تلگرام تا پایان آذر فرصت دارند و اخبار منتشر شده درباره مهلت فعالیت آنها تا پایان سال شایعه است.